قلمرو شمول مفهوم کالای ممنوع از منظر حقوق گمرکی: نقد دادنامه شماره 321842 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه حقوق تجارت بین الملل، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

کالای ممنوع مفهومی است که گستره مصادیق آن تابع مقتضیات زمانی قابل است. در بهمن ماه سال 1400، تبصره‌ای به بند "ج" ماده 1 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز الحاق شد مبنی بر اینکه کالاهایی که طبق مصوبات هیات دولت صدور یا ورود آن ممنوع می‌شوند، در حکم کالای مجاز مشروط هستند. وضع این مقرره سبب ایجاد ابهام در مصادیق کالای ممنوع شد به نحوی که گمرک ایران، بخشنامه‌ای را صادر نمود که طبق آن حکم تبصره، محدود به قانون مبارزه با قاچاق تفسیر شد و کالاهای ممنوع دولتی کماکان مشمول قواعد گمرکی کالاهای ممنوعه قانونی دانسته شد. پس از اعتراض به بخشنامه، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری طبق دادنامه شماره 140331390000321842 مورخ 11/2/1403 مقرر نمود که بر اساس تبصره جدید، کالاهای ممنوع دولتی مشمول قواعد گمرکی کالاهای ممنوع قانونی نمی‌شوند و بخشنامه را ابطال نمود.

حال سئوالی بدین شرح مطرح می‌شود که آیا تفکیک کالاهای ممنوع دولتی از قانونی بر اساس تصمیم هیأت عمومی دیوان عدالت اداری واجد مبنای قانونی است؟ بر اساس یافته‌های پژوهش، تفکیک کالاهای ممنوع دولتی از قانونی فاقد مبنای قانونی است زیرا طبق بند "ب" ماده 122 قانون امور گمرکی، کالاهای ممنوع بر اساس مصوبات دولتی یکی از مصادیق بارز کالاهای ممنوع قانونی هستند لذا حکم تبصره الحاقی باید صرفاً محدود به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شود. نتیجتاً تصمیم هیأت عمومی سبب ایجاد مفری برای واردکنندگان می‌شود تا کالاهای ممنوع دولتی را پس متروکه شدن از طریق سازمان اموال تملیکی وارد کشور کنند و ممنوعیتهای دولتی را بلااثر سازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Scope of “Prohibited Goods” Concept from Customs Law Perspective: Criticism of Judgment No. 321842 of the General Board of the Administrative Court of Justice

نویسنده [English]

  • Mohammad Arian
Commercial Law Department, Faculty of Law, Shahid Beheshti University
چکیده [English]

Prohibited goods is a concept whose range of examples can be changed according to circumstances.In February 2022, a note was added to sub-paragraph"C"of Article 1 of Law for Combating Goods and Currency Smuggling, according to which goods whose export /import is prohibited based on approvals of Council of Ministers is tantamount to restricted goods.This amendment caused ambiguity regarding examples of prohibited goods, so Iranian Customs issued Circular based upon which new provision was interpreted as limited to Law for Combating Goods and Currency Smuggling.The circular was protested and General Board of Administrative Court of Justice, by virtue of Judgment No.140331390000321842 dated April 30, 2024, ruled that according to new provision, governmental prohibited goods are not subject to customs rules governing goods prohibited by law and annulled the circular.This question is raised whether separation of governmental prohibited goods from goods prohibited by law as made by decision of General Board has a legal basis?findings of this research indicate that separation of governmental prohibited goods from goods prohibited by law has no legal basis because according to paragraph"b"of Article 122 of Customs Law, prohibited goods based on government approvals is one of the clear examples of goods prohibited by law, so new provision should be applied only to Law for Combating Goods and Currency Smuggling.As a result, decision of General Board creates a loophole for importers to import governmental prohibited goods into the country after they are abandoned through Organization for collection and sale of abandoned goods and make governmental prohibitions ineffective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Prohibited Goods
  • Customs Laws
  • Goods Tantamount to Restricted Goods
  • Smuggling Crime
  • Abandoned Goods