قلمرو شمول مفهوم کالای ممنوع از منظر حقوق گمرکی: نقد دادنامه شماره 321842 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه حقوق تجارت بین الملل، مالکیت فکری و فضای مجازی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: واردات و صادرات کالا به قلمرو سرزمینی هر کشور تابع مجموعه مقررات گمرکی است که هر کشور متناسب با شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود آن‌هارا تصویب و اجرایی می‌کند. یکی از مفاهیم کلیدی در حوزه حقوق گمرکی مفهوم کالای ممنوع است که گستره مصادیق آن بر اساس شرایط قابل تغییر است. در بهمن‌ماه سال 1400، تبصره‌ای به بند «ج» ماده 1 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز الحاق شد مبنی بر اینکه کالاهایی که طبق مصوبات هیئت دولت صدور یا ورود آن‌هاممنوع می‌شوند، در حکم کالای مجاز مشروط هستند. وضع این مقرره سبب ایجاد ابهام جدی در مصادیق کالای ممنوع شد به نحوی که گمرک ایران، در تاریخ 18 شهریور ماه 1402 بخشنامه شماره 13982460 را صادر کرد که طبق آن حکم تبصره مذکور، محدود به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تفسیر شد و کالاهای ممنوع دولتی کماکان مشمول قواعد گمرکی مربوط به کالاهای ممنوعه ازجمله مواد 35 و 105 
قانون امور گمرکی دانسته شد. این تفسیر سبب بروز اختلاف بین گمرک ایران و برخی از صاحبان کالاهای وارداتی شد به نحوی که بخشنامه مذکور در دیوان عدالت اداری مورد اعتراض قرار گرفت. پس از رسیدگی، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری طبق دادنامه شماره 140331390000321842 مورخ 11/2/1403 مقرر کرد که بر اساس تبصره جدید، کالاهای ممنوع دولتی مشمول قواعد گمرکی کالاهای ممنوع قانونی نمی‌شوند و بخشنامه مذکور را ابطال کرد. ابطال بخشنامه این سؤال را به ذهن متبادر می‌نماید که آیا تفکیک کالاهای ممنوع دولتی از قانونی بر اساس تصمیم هیئت عمومی دیوان عدالت اداری واجد مبنای قانونی است؟ پرسش دیگری که باید پاسخ داده شود این است که آیا تصمیم مذکور سبب بلااثر شدن مصوبات دولتی برای منع واردات کالاهای غیرضروری در شرایط تحریمی کشور خواهد شد؟
روش‌ها: پژوهش حاضر مبتنی بر روش تحلیلی-انتقادی است و محتوی آن از طریق بررسی منابع کتابخانه‌ای و آراء قضائی تدوین و تحلیل شده است. برای تحقق اهداف پژوهش، ابتدا بررسی ضوابط مختلف ناظر بر کالای ممنوع در حوزه حقوقی گمرگی و قاچاق کالا و ارز در دستور کار قرار گرفته؛ سپس از نظر ماهوی، تطبیق رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با موازین قانونی ارزیابی و تحلیل شده است.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، تفکیک کالاهای ممنوع شده بر اساس مصوبات هیئت دولت از کالاهای ممنوع قانونی فاقد مبنای قانونی است؛ زیرا طبق بند «ب» ماده 122 قانون امور گمرکی، کالاهای ممنوع طبق مصوبات دولتی یکی از مصادیق بارز کالاهای ممنوع قانونی هستند. در ضمن شأن نزول تبصره الحاقی به بند «ج» ماده 1 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز این است که چنانچه کالایی که بر اساس مصوبات هیئت دولت واردات یا صادرات آن بنا به شرایط زمانی خاص ممنوع اعلام شده، به‌طور قاچاق وارد کشور شود، از حیث اعمال مجازات جرائم در حکم کالای مجاز مشروط قلمداد ‌شود و مشمول احکام مندرج در فصل سوم (مواد 18 تا 21) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شود خواهد شد و مجازات مندرج در فصل چهارم ناظر به قاچاق کالای ممنوع در مورد آن‌هااعمال نخواهد شد. همچنین تفسیر ارائه‌شده در دادنامه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری توأم با این تالی فاسد خواهد بود که ممنوعیت‌های اعمال‌شده بر اساس مصوبات دولت به‌راحتی قابلیت خنثی شدن خواهند داشت و عملاً دولت در شرایط خاص زمانی همچون شرایط فعلی تحریم‌های اقتصادی قادر به مدیریت تراز پرداخت ارزی از طریق کنترل واردات نخواهد بود؛ لذا پیشنهاد می‌شود که برای برون‌رفت از وضعیت ایجادشده و جلوگیری از سوء‌استفاده برخی از واردکنندگان، گمرک جمهوری اسلامی از طریق هیئت دولت لایحه استفساریه حکم مندرج در تبصره الحاقی به بند «ج» ماده 1 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.
نتیجه‌گیری: هرچند ابطال بخشنامه گمرکی شماره 13982460 توسط هیئت عمومی دیوان عدالت اداری از نظر شکلی به دلیل خروج مقامات صادرکننده آن از حدود اختیارات قانونی موجه است، لیکن از نظر ماهوی به دلیل نقض موازین قانونی (بند «ب» ماده 122 قانون امور گمرکی و تبصره 1 بند 3 از ماده 2 قانون مقررات صادرات و واردات) و ارائه تفسیر موسع از حکم مقرر در تبصره الحاق‌شده به بند «ج» ماده 1 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فاقد وجاهت قانونی است.  

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Scope of “Prohibited Goods” Concept from Customs Law Perspective: Criticism of Judgment No. 321842 of the General Board of the Administrative Court of Justice

نویسنده [English]

  • Mohammad Arian
Assistant Professor, International Commercial Law Department, Faculty of Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction
The import & export of goods into territory of each country is subject to custom laws & regulations that each country approves and implements in accordance with its political, economic, and cultural conditions. One of the key concepts in the field of custom law is “prohibited goods”, whose range of examples can be changed according to circumstances. In February 2022, a note was added to sub-paragraph "C" of Article 1 of Law for Combating Goods and Currency Smuggling (LCGCS), according to which goods whose export or import is prohibited by the orders of Council of Ministers is tantamount to restricted goods. This amendment caused serious ambiguity regarding examples of prohibited goods, so the Iran’s Customs Department issued Circular No. 13982460 upon which new provision was interpreted as limited to LCGCS and government-prohibited goods were still considered subject to custom regulations
governing prohibited goods, including Articles 35 and 105 of Custom Affairs Law. This interpretati on caused a dispute between Iran’s Customs Department and some owners of imported goods, so the circular was protested in Administrative Court of Justice. After performing the hearing, the General Board of Administrative Court of Justice (GBACJ) ruled, in accordance with Judgement No. 140331390000321842 dated April 30, 2024, that based on the new added note, government-prohibited goods are not subject to custom regulations governing prohibited goods by the law and annulled the circular. The annulment of the circular raises the question of whether distinction made between government-prohibited goods and goods prohibited in decision of GBACJ has a legal basis? Another question that has to be answered is whether the decision will invalidate government orders to prohibit import of unnecessary goods while the country is under economic sanctions?
Methods
This research is based on an analytical-critical methodology and its content collected and analyzed through review of library resources and judicial opinions. To achieve the objectives, as first step, various regulations governing prohibited goods are examined; then from substantive point of view, the compliance of decision of GBACJ with relevant regulations is evaluated and analyzed.
Findings
Findings of this research indicate that distinction between government-prohibited goods and goods prohibited by law has no legal basis, because according to paragraph "b" of Article 122 of the Custom Affairs Law, goods prohibited by government orders are one of the clear examples of goods prohibited by law. In addition, the purpose of enactment of added note to sub-paragraph "C" of Article 1 of LCGCS is that if goods whose import or export has been prohibited by the government orders is smuggled into country, it will be considered as goods tantamount to restricted goods in terms of application of criminal penalties and will be subject to the provisions mentioned in chapter 3 (Articles 18 to 21) of LCGCS, and the penalties mentioned in chapter 4 regarding the smuggling of prohibited goods will not be applied to them. Furthermore, the interpretation presented in Judgement of GBACJ will have the unacceptable effect that the prohibitions imposed by government orders will easily become ineffective and that the government will not practically be able to manage the balance of foreign exchange payments through import control in special circumstances such as current conditions of economic sanctions. It is, therefore, suggested that in order to overcome this situation and prevent the abuse by importers, the Iran’s Customs Department, should submit through the Government, to the Parliament a bill interpreting the added note to sub-paragraph "C" of Article 1 of LCGCS.
Conclusion
 Although annulment of Custom Circular No. 13982460 by GBACJ is acceptable in terms of form due to the authorities acting beyond their legal authority, but in terms of substance it is unacceptable due to the violation of regulations (Clause "b" of Article 122 of the Custom Affairs Law and Note 1 in Paragraph 3 of Article 2 of the Export and Import Regulations Law) and provision of an expanded interpretation of the added note to sub-paragraph "C" of Article 1 of LCGCS.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Prohibited Goods
  • Customs Laws
  • Goods Tantamount to Restricted Goods
  • Smuggling Crime
  • Abandoned Goods
احمدی عبدالله (1390)، حقوق گمرکی، چاپ دوم، تهران، نشر میزان.
بنائی رضا (1391)، قانون امور گمرکی و یادداشت های  توضیحی، چاپ دوم، تهران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
ساداتی سیدمحمدمهدی (1395). قاچاق کالا از طریق ارائه اسناد یا اظهار خلاف واقع در حقوق کیفری ایران. دوفصلنامه دانشنامه حقوق اقتصادی، 23(10). 85-112.
غیب غلامی سعیده (1394). حقوق گمرکی، چاپ اول، انتشارات مجد.
قاسمی ناصر و ریحانه ملک زاده رودبنه (1402). اشکال قاچاق کالا و چرائی جرم انگاری آن در حقوق ایران، فصلنامه علمی دیدگاههای حقوق قضائی، 28(101). 177-202.  
 
قوانین، مقررات و آراء قضائی
بخشنامه گمرکی شماره 13982460 مورخ 18/6/1402
بخشنامه گمرکی شماره 1275118/1400 مورخ 21/9/1400
شیوه نامه اجرائی فروش اموال منقول (سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی)، نسخه چهارم، مورخ 16 اسفندماه 1402
قانون مقررات صادرات و واردات مصوب سال 1372 و آئین نامه اجرائی آن
قانون امور گمرکی مصوب سال 1390 و آئین نامه اجرائی آن
قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال 1392 و اصلاحات بعدی ان
مصوبه شماره 30 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مورخ 30/3/1397
Ahmadi, A. (2011). Customs Law, Second Edition, Tehran: Mizan. [in Persian].
Ahmadi, A. (2014). Encyclopedia of Customs Law, Second edition, Tehran: Mizan. [in Persian].
Benaei, R. (2012). Customs Law and Explanatory Notes, Second edition, Tehran: Sherkat Chap va Nashr Bazargani. [in Persian].
Bultan News (2024). Importing Prohibited Goods into the Country with the green light of the Administrative Court of Justice and Help of the Organization for Collection and Sale of Abandoned Goods: A Trick to Destroy HEPCOs and Spoil the Currency Market, News ID No. 845540. Available at https://www.bultannews.com/fa/news/845540 (Last visited on June 28, 2024).
Capela John J. (2008). Import/Export for Dummies, Indiana: Wiley Publishing, Inc.
Ebrahimi, Sh. (2017). Prevention in the Law for Combating Goods and Currency Smuggling Enacted in 2012: Why, What and How, Legal Researches Journal, 20(78), 131-152. [in Persian].
Ghasemi N. & Malekzadeh Rudbane R. (2023). Forms of Goods Smuggling and the Reason for its Criminalization in Iranian Law, Journal of Judicial Law Views, 28(101), 177-202. [in Persian]. URL: http://jlviews2.ujsas.ac.ir/article-1-2206-fa.html
Gheib Gholami, S. (2015). Customs Law, First edition, Tehran: Majd. [in Persian].
Gopal C. R. (2008). Export and Import Procedures: Documentation & Logistics, New Delhi: New Age International (P) Ltd., Publishers.
Khani Chehri M. (2013). Law of Customs Affairs Enacted in 2013 and its Bylaw Enacted in 2013: Research and Content Analysis, First edition, Tehran: Vakil. [in Persian]. 
Mehr News Agency (2023). Importing Prohibited Goods under the Cover of Abandoned Goods, News ID No. 5920293. Available at https://www.mehrnews.com/news/5920293  (Last visited on June 28, 2024).
Pasban MR., Javandel S. & Heidarian Allah Abad A. (2017). Legal Dimensions of Iran's Accession to the World Trade Organization in the Field of Export and Import Regulations, Private Law Research Journal, 6(21), 39-68. [in Persian]. Doi: https://doi.org/10.22054/jplr.2017.23695.1617
Rostami V. & Naghdibadi E.  (2022). The Legislative Policy of Iran's Customs Law and its Damages. Administrative Law Journal, 10(32), 137-158. [in Persian]. Doi: 10.52547/qjal.10.32.137
Sadati S. M. M. (2016). Smuggling of Goods Through Presenting False Documents or  Statement in Iranian Criminal Law, Encyclopedia of Economic Law Journal, 23(9), 85-112. [in Persian]. Doi: https://doi.org/10.22067/le.v23i10.49388
Seyoum B. (2009). Export-Import Theory, Practices, and Procedures, 2nd edition, New York:  Routledge (Taylor & Francis Group).
Winqvist Tina (1999). Trade in Domestically Prohibited Goods, Canada: International Institute for Sustainable Development. Available at https://www.iisd.org/system/files/publications/viet_dpg.pdf  (Last visited on June 27, 2024).
Word Customs Organization-WCO (2018), Glossary of International Customs Terms, available at https://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/topics/facilitation/instruments-and-tools/tools/glossary-of-international-customs-terms/glossary-of-international-customs-terms.pdf (Last visited on  Aug. 10, 2024).
 
Laws and Regulations
Anti-Smuggling of Goods and Currency Act (2013).
Customs Administration of Iran (2023). Custom Circular No. 13982460. Available at https://media.dotic.ir/uploads/org/2023/09/10/169433849882491300.pdf (Last visited on June 21, 2024).
Customs Administration of Iran (2021). Custom Circular No. 1275118. Available at https://media.dotic.ir/uploads/org/2021/12/14/163947203912459300.pdf (Last visited on June 21, 2024).
Customs Affairs Act (2011).
Executive Bylaw of Customs Affairs Act (2012).
Export & Import Regulations Act (1993).
Executive Bylaw of Export & Import Regulations Act (1994).
Resistance Economy Bureau (2018). Ordinance No. 30.
Organization for Collection and Sale of Abandoned Goods (2023). Procedural Order for the Sale of Movable Property, 4th edition. Available at https://www.tamliki.ir/Portals/0/Asnad/Manghol-Shivehnameh.pdf (Last visited on June 23, 2024).
 
Cases
General Board of Administrative Court of Justice (2024). Judgement No. 140331390000321842. Available at https://ara.divan-edalat.ir/judgment.aspx?idr=76031&tar=200&ida=992&o=5 (Last visited on June 20, 2024).
Special Board of Industries and Commerce- Administrative Court of Justice (2024). Judgement No. 140331390000251866.
General Court of Bandar Abbas- Branch 12 (2023). Judgement No. 140240390002843088. 
General Court of Bandar Abbas- Branch 12 (2023). Judgement No. 140240390002984736.
Appeal Court of Bandar Abbas- Branch 2 (2023). Judgement No. 140240390003260071.
Appeal Court of Bandar Abbas- Branch 2 (2023). Judgement No. 140240390003426299.