ضرورت تدوین کنوانسیون بین‌المللی حملات سایبری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حقوق بین الملل عمومی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان (خوراسگان) ،اصفهان،ایران

2 دانشیار گروه حقوق دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران

3 دانشیارگروه روابط بین الملل, دانشگاه آزاد اسلامی, واحد اصفهان (خوراسگان), اصفهان، ایران

چکیده

< p>توانایی دولت‌ها در استفاده از فناوری‌های سایبری باعث شده است که بتوانند با استفاده از این فناوری‌ها خساراتی را به رقبایشان وارد کنند. روزانه میلیون‌ها حمله سایبری در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد که چنین حملاتی علیه تأسیسات نظامی، سیستم‌های بانکی، تأسیسات هسته‌ای و سایر زیرساخت‌های حیاتی کشورها انجام می‌گیرد. در حال حاضر قوانین شفاف و مدونی برای حوزه سایبری وجود ندارد و کشورهایی که دارای توان بالایی در این حوزه هستند از فرصت استفاده کرده حملاتی را علیه رقبایشان انجام می‌دهند. این پژوهش، به این سؤال پاسخ می‌دهد که چه ضرورتی دارد که کشورها به تدوین کنوانسیونی بین‌المللی در مبارزه با حملات سایبری بپردازند و فعالیت‌های سایبری خودشان را در چارچوب چنین کنوانسیونی محدود کنند؟ با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی بحث خواهد شد که چون تدوین یک کنوانسیون بین‌المللی می‌تواند نقش مهمی در بازدارندگی از انجام حملات سایبری، مدیریت مؤثر بحران، حل مشکل انتساب و مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها، تعیین اندازه و ماهیت اقدام‌های متقابل در برابر حملات سایبری داشته باشد، ضرورت دارد دولت‌ها به تدوین یک کنوانسیون بین‌المللی درباره حملات سایبری بپردازند و با گنجاندن قوانین و مقررات الزام‌آور در چنین کنوانسیونی به این وضعیت نابسامان پایان دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Necessity of Drafting an International Convention on Cyber Attacks

نویسندگان [English]

  • parviz farshasaid 1
  • Mahmood Jalali 2
  • Mahnaz Goodarzi 3
1 Ph.D Candidate In International Law, Department of International law, Isfahan (Khorasgan) Branch ,Islamic Azad University , Isfahan ,Iran
2 Associate Professor. Department of Law, University of Isfahan ,Iran
3 Assistant professor.Department of International relations, Isfahan (Khorasgan) Branch ,Islamic Azad University , Isfahan ,Iran
چکیده [English]

< p >With the advent of computers and the Internet, a new age has begun in human history.Several attacks in cyberspace committed by numerous actors, in various ways, from governments to non-state actors and agents, have threatened international order and security. The question posed in this paper is why governments should develop an international convention on cyber attacksSince international law Due to the specific feature of cyberspace, can not fully cover this area, An international convention specifically on cyberspace, with the participation of all states, should be drafted with clear and binding rules as well as a mechanism for updating the Convention in the light of the advancement of cyber-science in order to prevent the abuse of the actors in this area, as well as It will strengthen deterrence on the international scene. Although because of Cyber power interests in cyberspace, it seem unlikely they are willing to formulate and accept such a treaty, but necessity for keeping international peace and security justifies acceptance of an International Cyber treaty by them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Cyberspace
  • International convention
  • International law.Cyber powers
الف. فارسی
تسخیری، محمدصالح، موسی‌زاده، رضا و علیزاده، مسعود (1397) «مطالعۀ تطبیقی خاص‌‌گرایی‌های حقوقی در قبال حقوق بین‌الملل: معافیت‌گرایی امریکایی در برابر کثرت‌گرایی اتحادیۀ اروپایی»، فصلنامه علمی و پژوهشی مطالعات حقوق عمومی (دانشگاه تهران)، دورۀ 48، شمارۀ 1، بهار، صص 179-159.
تقوی، سید محمدعلی (1392) «رژیم حقوق بشر در اتحادیۀ اروپایی؛ عدم شمولیت و یکپارچگی»، پژوهشنامۀ ایرانی سیاست بین‌الملل، سال دوم، شماره 1، پاییز و زمستان، صص 24-45.
حسینی نژاد، حسینقلی (1376) «نگاهی به دادگاه اروپایی حقوق بشر»، مجله حقوقی بین‌المللی، دوره 16، شماره 22، بهار و تابستان، صص 143-152.
 
ب. عربی
سبحانی، جعفر (1424) ارشاد العقول الی مباحث الاصول، تقریر محمدحسین حاج عاملی، چ 1، قم: موسسه امام صادق علیه‌السلام، 1424 ق، ج 2.
 نائینی، محمدحسین (1352) اجود التقریرات، تقریر سیدابوالقاسم موسوی خویی، چ 1، قم: مطبعه العرفان، 1352، ج 2.
 
ج. انگلیسی
Blanke, Hermann-Josef (2011) The Economic Constitution of The European Union” in Blanke, Hermann-Josef and  Mangiameli, Stelio (2011) The European Union after Lisbon: Constitutional Basis, Economic Order and External Action, Springer.
Boehm, Franziska & Cole, Mark (2014) Data Retention after the Judgement of the Court of Justice of the European Union. Greens/EFA Group in the European Parliament, 107 pages.
Danwitz, Thomas von (2014) "The Rule of Law in the Recent Jurisprudence of the ECJ". Fordham International Law Journal, 37, pp.1311-1348.
De B´urca, Gr´ainne. (2009) "The European Court of Justice and the International Legal Order after Kadi". Retrieved 6 20, 2107, From Judicial Studies Degree Program and Judicial Studies Doctoral Program at the University of Nevada, Reno:
      http://www.judicialstudies.unr.edu/JS_Summer09/JSP_Week_1/ DeBurca%20ECJ-Kadi.pdf
Douglas-Scott, Sionaidh (2011) "The European Union and Human Rights after the Treaty of Lisbon". Human Rights Law Review, 11 (4), pp. 645-682.
Ferraro, Francesca & Carmona, Jesús (2015) Fundamental Rights in the European Union the Role of the Charter after the Lisbon Treaty (In-Depth Analysis). European Parliamentary Research Service, 26 pages.
Gilbert, Mark (2017) European integration, Rowman & Littlefield Publishers.‏
Greer, Steven, Janneke Gerards, and Rose Slowe (2018) Human rights in the Council of Europe and the European Union: achievements, trends and challenges. Vol. 29. Cambridge University Press‏
Hofmann, Herwig  (2014) "General Principles of EU Law and EU Administrative Law", In Barnard, Catherine &  Peers, Steve (eds.) European Union Law, Oxford University Press, pp. 196-226.
Isiksel, Türküler (2010) "Fundamental Rights in the EU after Kadi and Al Barakaat", European Law Journal, 5, pp. 551–577.
Jacobs, Francis (2005) "The European Convention on Human Rights, the EU Charter of Fundamental Rights and the European Court of Justice: The impact of European Union accession to the European Convention on Human Rights", In Future of EU Judicial System in a Comparative Perspective: 6th International ECLN-Colloquium, IACL Round Table Berlin, 2-4 Nov. 2005, Editors: Ingolf Pernice, Juliane Kokott and Cherly Saunders (pp. 291-296). Berlin.
Jourová, Vĕra (2015) 2014 Report on the Application of the EU Charter of Fundamental Rights:Factsheet, European Commission, 2015 (May), 3 pages.
Michaelsen, Christopher (2009) "Kadi and Al Barakaat v Council of the European Union and Commission of the European Communities: The Incompatibility of the United Nations Security Council’s 1267 Sanctions Regime with European Due Process Guarantees (Case Note)", Melbourne Journal of International Law, 10, pp. 1-15.
Rosas, Allan (2011) Is the EU a Human Rights Organisation? Centre For The Law Of EU External Relations (CLEER Working Papers 2011/1).
Scheeck, Laurent (2005) The Relationship between the European Courts and Integration through Human Rights. ZaoeRV (Max-Planck-Institut für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht), 65, 837-885.
Schütze, Robert (2015) European Union Law, Cambridge University Press.
Shaw, Kate (2018) The Court of Justice of the European Union: Subsidiary and Proportionality. Brill.‏
Shekhtman, Alisa (2011) Kadi v. Commission: A Case Study of the Development of a Rights-Based Jurisprudence for the European Court of Justice. Claremont-UC Undergraduate Research Conference on the European Union, Volume 2011, Article 9, (pp. 89-104).
Vries, Sybe (2013) "Balancing Fundamental Rights with Economic Freedoms According to the European Court of Justice", The Utrecht Law Review, 9 (1 (January)), pp. 169-192.
 
Cases
Case 29-69, Erich Stauder v City of Ulm – Sozialamt (1969).
Case C-112/00, Eugen Schmidberger, Internationale Transporte und Planzüge v Republik Österreich. (2003).
Case C-288/89, Stichting Collectieve Antennevoorziening Gouda and Others v Commissariaat voor de Media (1991).
Case C-292/97, Kjell Karlsson and Others (2000).
Case C-377/98, Kingdom of the Netherlands v European Parliament and Council of the European Union (2001).
Case T-167/94, Detlef Nölle ν Council of the European Union and Commission of the European Communities (1995).
Case C-101/08, Audiolux SA e.a v Groupe Bruxelles Lambert SA (GBL) and Others and Bertelsmann AG and Others (2009).
Case C‑131/12, Google Spain SL and Google Inc. v Agencia Española de Protección de Datos (AEPD) and Mario Costeja González (2014)
Case C-137/09, Marc Michel Josemans v Burgemeester van Maastricht (2010).
Case C-244/06, Dynamic Medien Vertriebs GmbH v Avides Media AG. (2008).
Case C‑283/11, Sky Österreich GmbH v Österreichischer Rundfunk
Case T-315/01, Yassin Abdullah Kadi v Council of the European Union and Commission of the European Communities (2005), para. 71 (equal treatment) and para. 146 (right to effective judicial review).
Case C-341/05, Laval un Partneri Ltd v Svenska Byggnadsarbetareförbundet, Svenska Byggnadsarbetareförbundets avdelning 1, Byggettan and Svenska Elektrikerförbundet (2007).
Case C‑402/05 P, Opinion of Advocate General Poiares Maduro delivered on 16 January 2008, pa. 23-24.
Joined cases C-402/05 P and C-415/05 P, Yassin Abdullah Kadi and Al Barakaat International Foundation v Council of the European Union and Commission of the European Communities (2008).
Case C-438/05, International Transport Workers’ Federation and Finnish Seamen’s Union v Viking Line ABP and OÜ Viking Line Eesti (2007).
Case C-459/03, Commission of the European Communities v Ireland (2006).
Joined Cases C‑293/12 and C‑594/12, Digital Rights Ireland Ltd v Minister for Communications, Marine and Natural Resources and Others and Kärntner Landesregierung and Others (2014).
Case C-36/02, Omega Spielhallen- und Automatenaufstellungs-GmbH v Oberbürgermeisterin der Bundesstadt Bonn (2004).
Case 1/58, Friedrich Stork & Cie v High Authority of the European Coal and Steel Community (1959).
Case 11-70, Internationale Handelsgesellschaft mbH v Einfuhr- und Vorratsstelle für Getreide und Futtermittel (1970).
Joined cases C-92/09 and C-93/09, Volker und Markus Schecke GbR (C-92/09) and Hartmut Eifert (C-93/09) v Land Hessen (2010).