بررسی امکان یا امتناع رهبری زنان از منظر فقه سیاسی و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار،گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.22099/jls.2025.53529.5345

چکیده

مقدمه: «شورای رهبری از میان مراجع»، «رهبر فردی با شرط مرجعیت» و «رهبر فردی با شرط اجتهاد»، سه مدل رهبری در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران است. در قانون اساسی فعلی جنسیت در شمار شرایط مقام رهبری قید نشده است؛ البته با اشتراط مرجعیت در قانون اساسی سال 1358، ممکن است این انگاره به ذهن تبادر کند که ذکوریت شرط تصدی رهبری است. در این میان در گفتمان هژمون فقه سیاسی شیعه، حق بر رهبری سیاسی زنان انکار می‌شود. چنانکه حق بر مشارکت سیاسی ایشان در سطوح دیگر نیز چندان مورد پذیرش و اعتناء نیست. «بررسی امکان یا امتناع رهبری زنان از منظر فقه سیاسی و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران»، عنوان پژوهشی است که مسئله اصلی آن امکان‌سنجی رهبری زنان براساس سنجه‌های فقه سیاسی شیعه و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران است.
روش: این پژوهش با بهره‌گیری از تحلیل زبانی با بازخوانی سیستماتیک نصوص و گزاره‌های دینی به انجام می‌رسد. روش تحلیل در این پژوهش، براساس سنجه‌های روشی معرفت فقهی و حجیت‌سازی در آن یعنی همان قواعد و بایسته‌های مندرج در اصول فقه است. این پژوهش در مقام پردازش، تعقلی- انتقادی است و در مقام گردآوری، روش آن ترکیبی - تلفیقی است.
یافته‌ها: در دو مدل «شورای رهبری از میان مراجع»، «رهبر فردی با شرط مرجعیت»، امکان مرجعیت فقهی زنان شرط است. چنانکه در مدل شورایی، امکان عضویت زنان در شورای مشورتی مسئله است. در مدل «رهبر فردی با شرط اجتهاد»، مناقشه­ای در امکان نیل زنان به اجتهاد فقهی نیست، با این همه در برساخته ولایت فقیه، روایی ولایت زنان مسئله قابل بررسی است. این پژوهش با تمرکز بر مقام رهبری در قانون اساسی، تنها به صلاحیت و عدم صلاحیت زنان برای تصدی این مقام اهتمام دارد. بحث در جهت امکان‌سنجی تصدی مقام رهبری در حدود قانون اساسی است. این اهتمام بر این باور استوار است که تنها میثاق الزام‌آور قانون اساسی است. چه‌ بسا در باب حقوق زنان و ولایت و رهبری در فقه شیعه انگاره و مبانی‌های متفاوتی وجود داشته باشد، با این همه آنچه اهمیت دارد و البته الزام‌آور است، قانون اساسی است.
  براساس برآیند این پژوهش به نظر می‌رسد که مستند قابل توجهی بر منع و محرومیت زنان از تصدی منصب رهبری زنان در ساختار قدرت جمهوری اسلامی وجود ندارد. ادله مخالفان رهبری زنان به هیچ رو دلالتی بر ممنوعیت رهبری زنان در ساختار قدرت جمهوری اسلامی ندارد. به بیانی دیگر، هیچ مانعی جدی برای تصدی مقام رهبری زنان در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. شرط اصلی صلاحیت و شایستگی است، نه جنسیت؛ البته در مسئله مورد پژوهش اصل اولی نیز در جواز و اباحه است. چنانکه به نوعی می‌شود به اصل عدم اشتراط ذکوریت نیز استناد کرد. با این توضیحی که مدعی اشتراط ذکوریت، ملزم به ارائه مستنداتی برای مبرهن کردن انگاره خویش است.
نتیجه‌گیری: این پژوهش به بررسی امکان رهبری زنان از دیدگاه فقه سیاسی و قانون اساسی ایران می‌پردازد. براساس نتایج پژوهش، در قانون اساسی ایران، اشتراط جنسیت برای رهبری ذکر نشده است. همچنین، ادله فقهی مخالفان شرط «ذکوریت» رهبری، اعتبار کافی ندارند؛ بنابراین، هیچ مانع حقوقی یا فقهی جدی برای رهبری زنان وجود ندارد. چنانکه سنجه اساسی، صلاحیت و شایستگی فرد انسانی فرای از جنسیت وی است. فقه زنان، به‌عنوان برساختۀ زیست جهان فقیه، به‌شدت تحت تأثیر پیش‌فرض‌ها و مبانی پیشین دانشیان فقه درباره جنسیت و توانایی‌های زنان قرار دارد؛ چنانکه فرآیند شناخت و معرفت فقهی فرآیندی ذهنی و بدنمند است. این پژوهش ضمن اذعان بر روشی که سرچشمه‌های اندیشه فقیهان را رصد می‌کند استدلال می‌نماید که برای نقد ادعای عدم صلاحیت زنان برای رهبری، باید با همان ادبیات و استدلال‌های لفظی (ظهورات و اطلاقات) یا لبی مواجه شد که مدعیان به کار می‌برند. چنانکه با محوریت باور به «اصل جواز» و نقد ادله مدعیان در چارچوب سنجه‌های سنتی پذیرفته‌شده اجتهاد و استنباط به انجام می‌رسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the possibility or refusal of women's leadership from the perspective of political jurisprudence and fundamental rights of the Islamic Republic of Iran

نویسنده [English]

  • Seyed mohammad ali hashemi
Assistant Professor, Department of Private Law, Faculty of Law and Political Science, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

Introduction: "Leadership Council from among the Sources of Emulation (Marja'iyya)", "Individual Leadership with the Condition of Being a Source of Emulation (Marja')", and "Individual Leadership with the Condition of Ijtihad (Jurisprudential Reasoning)" are three models of leadership in the constitutional law of the Islamic Republic of Iran. In the current constitution, gender is not listed among the conditions for the leadership position. However, with the stipulation of Marja'iyya in the 1979 constitution, the notion that being male is a condition for assuming leadership might come to mind. Within the hegemonic discourse of Shia political jurisprudence, women's right to political leadership is denied. Even their right to political participation at other levels is not widely accepted or given much consideration. "Examining the Possibility or Impossibility of Women's Leadership from the Perspective of Political Jurisprudence and the Constitutional Law of the Islamic Republic of Iran" is the title of research whose main issue is assessing the feasibility of women's leadership based on the criteria of Shia political jurisprudence and the constitutional law of the Islamic Republic of Iran.
Method: This research is conducted using linguistic analysis through a systematic rereading of religious texts and propositions. The analytical method in this research is based on the methodological criteria of jurisprudential knowledge and its authorization processes—namely, the rules and requirements outlined in the principles of jurisprudence (Usul al-Fiqh). This research adopts a critical-theoretical processing approach and utilizes a combined-integrative method for data collection.
Results: In the two models of "Leadership Council from among the Sources of Emulation" and "Individual Leadership with the Condition of Being a Source of Emulation", the possibility of women's jurisprudential Marja'iyya is a condition. Likewise, in the council model, the possibility of women's membership in the advisory council is an issue. In the model of "Individual Leadership with the Condition of Ijtihad", there is no dispute over the possibility of women achieving jurisprudential Ijtihad; however, within the construct of Velayat-e Faqih (Guardianship of the Islamic Jurist), the permissibility of women's guardianship is an issue worthy of examination. This research, focusing on the leadership position in the constitution, is solely concerned with the competence or incompetence of women for assuming this position. The discussion is aimed at assessing the feasibility of assuming the leadership position within the confines of the constitution. This focus is based on the belief that only the binding covenant of the constitution is obligatory. While there may be different notions and foundations regarding women's rights and guardianship/leadership in Shia jurisprudence, what is important and indeed binding is the constitution.
Based on the outcome of this research, it appears there is no significant evidence supporting the prohibition or deprivation of women from holding the position of leadership by women within the power structure of the Islamic Republic. The arguments of opponents of women's leadership in no way indicate a prohibition against women's leadership within the power structure of the Islamic Republic. In other words, there is no serious obstacle to women assuming the leadership position in the Islamic Republic of Iran. The main condition is qualification and competence, not gender. Furthermore, regarding the researched issue, the primary principle (al-asl al-awwali) is also permissibility and allowance. One can even refer to the principle of the non-stipulation of being male (‘adam ishritat al-dhukūrah). This is with the explanation that whoever claims the stipulation of being male is obliged to provide evidence to substantiate their notion.
 
Conclusions: This research examines the possibility of women's leadership from the perspective of political jurisprudence and Iranian constitutional law. Based on the research results, it is shown that the Iranian constitution does not stipulate gender for leadership. Also, the jurisprudential arguments of opponents of the "male-ness" (dhukūrat) condition for leadership lack sufficient validity. Therefore, there are no serious legal or jurisprudential obstacles to women's leadership. The essential criterion is the qualification and competence of the human individual, transcending their gender. Women's jurisprudence, as a construct of the jurist's lifeworld, is heavily influenced by the pre-existing assumptions and foundations of juristic scholars concerning gender and women's capabilities. Indeed, the process of jurisprudential cognition and knowledge is a mental and embodied process. While acknowledging the method that monitors the sources of jurists' thought, this research argues that to critique the claim of women's incompetence for leadership, one must engage with the same verbal (zuhūrāt and iṭlāqāt) or implicit (labī) arguments and language used by the claimants. This is done by centering the belief in the "principle of permissibility" (asl al-ibāḥah) and critiquing the claimants' evidence within the framework of the traditionally accepted criteria of ijtihad and inference (istinbāṭ).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Women's Leadership
  • Constitutional Law of the Islamic Republic of Iran
  • Women's Right to Political Participation
  • Political Jurisprudence
  • and Women's Rights
قرآن کریم
ابن‌هشام، عبدالله بن یوسف. (1359). مغنی اللبیب‏، ج1، قم: کتابخانه حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی (ره).
اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی. (1989). صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ج1، 2، تهران: اداره تبلیغات و انتشارات مجلس شورای اسلامی.
اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی. (1989). مشروح مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: مجلس شورای اسلامی، اداره کل تندنویسی.
اشتهاردی، على پناه. ( 1996). مدارک العروة، ج1، تهران: دارالأسوة للطباعة و النشر.
امین، سیده نصرت. (1982). مخزن العرفان در تفسیر قرآن، تهران: نهضت زنان مسلمان.
انصارى دزفولی، مرتضی. (1994). المکاسب، ج3، قم: کنگره بزرگ‌داشت شیخ اعظم انصارى.
البوطی، محمدسعید. (1989م). الشوری فی الاسلام، ج2، عمان: المجمع الملکی لبحوث الحضارۀ الاسلامیۀ.
حر عاملی، محمدبن حسن. (1988). وسائل الشیعة، قم: مؤسسه آل البیت.
حسینی بهشتی، محمد. (2011). مبانی نظری قانون اساسی، تهران: بقعه.
حسینى شیرازی، سید صادق. (2005). بیان الفقه فی شرح العروة الوثقى، ج3، قم: دارالأنصار.
حسینى فیروزآبادى، مرتضی. (1979). عنایة الأصول فی شرح کفایة الأصول، قم: انتشارات اسلامی.
حسینی شیرازی، سید محمد. (1906). تقریب القرآن إلی الأذهان، بیروت: دارالعلوم.
حکیم، سید محسن. (2012). مستمسک عروة الوثقى، نجف اشرف: مطبعة الآداب.
خویی، سید ابوالقاسم. (1997). التنقیح فی شرح العروة الوثقى، ج1، قم: تحت اشراف جناب آقاى لطفى.
سبزواری، سید عبد الأعلى. (1992). مهذّب الأحکام، ج1، قم: مؤسسه المنار - دفتر حضرت آیه‌الله.
شاه عبدالعظیمی، حسین حسینى. (1984). تفسیر اثنا عشرى، ج2، تهران: میقات.
شمس­الدین، محمدمهدی. (1995م). اهلیۀ المراۀ لتولی السلطۀ، بیروت: الموسسۀ الدولیۀ للدراسات.
صادقی­تهرانی، محمد. ( 2005). رساله نوین، قم: نرم‌افزار مجموعه آثار دکتر صادقی تهرانی، سازمان کامپیوتر علوم اسلامی نور.
صادقی تهرانی، محمد. (1986). الفرقان فی تفسیر القرآن، قم: انتشارات فرهنگ اسلامی.
صادقی تهرانی، محمد. (1998). البلاغ فى تفسیر القرآن بالقرآن، قم: مولف.
صادقی تهرانی، محمد. (2007). نگرشی جدید بر حقوق بانوان، تهران: امید فردا.
صالح المعلم، محمدعلی. (2008). اصول علم الرجال بین النظریۀ و التطبیق تقریر البحث سماحۀ آیت الله الحاج الشیخ مسلم الداوری، ج1، قم: موسسه فرهنگی صاحب‌الامر (عج).
طبرسی، احمد بن على. (1982). الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، مشهد: دارالکتب الاسلامیه.
طبرسی، فضل بن الحسن. (1993). مجمع البیان، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
طوسی، محمدبن حسن. (1994). رجال الطوسی، قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم، مؤسسة النشر الإسلامی‌.
عاملی، زین الدین بن على. (1989). الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة (المحشّى - کلانتر)، قم: کتابفروشى داورى.
عاملی، زین الدین بن على. (2000). رسائل الشهید الثانی (الاقتصاد و الإرشاد إلی طریق الاجتهاد فی معرفة المبدأ و المعاد و أحکام أفعال العباد)، ج2، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مرکز انتشارات.
علامه حلی، حسن بن یوسف. (1989) إرشاد الأذهان إلی أحکام الإیمان، ج1،  قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
قانون اساسی.
قمی، سید تقى. (2003). الغایة القصوى فی التعلیق على العروة - الاجتهاد و التقلید، قم: انتشارات محلاتى.
کلینى، محمدبن یعقوب. (1986). الکافی، تهران: الاسلامیة.
مطهری، مرتضی. (2013). زن و مسائل قضایی و سیاسی، تهران: صدرا.
مکارم شیرازی، ناصر. (1995). نمونه، تهران: دارالکتب الإسلامیه.
مکی عاملی، محمد. (2009). موسوعة الشهید الأول، ج1، قم: مکتب الاعلام الاسلامی فی الحوزة العلمیة، قم المقدسة، معاونیة الابحاث، مرکز العلوم و الثقافة الاسلامیة.
منتظری، حسین‌علی. (1998). مبانى فقهى حکومت اسلامى، ج1، مترجم، صلواتى، محمود و دیگران، قم: مؤسسه کیهان.
منتظری، حسین‌علی. (2008). حکومت دینى و حقوق انسان، قم: ارغوان دانش.
منتظری، حسین­علی. (1988). دراسات فی ولایة الفقیه و فقه الدولة الاسلامیة، قم: المرکز العالمی للدراسات الاسلامیة.
موحدى لنکرانی، محمد فاضل .( 1993). تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیلة - الاجتهاد و التقلید، قم: انتشارات اسلامی.
نجفی عراقی، عبدالنبى. (1960). المعالم الزلفى فی شرح العروة الوثقى، قم: المطبعة العلمیة.
نجفى خمینى، محمدجواد. (1977). تفسیر آسان. تهران: انتشارات اسلامیه.
نوری، میرزا حسین. (1987). مستدرک الوسائل، قم: مؤسسه آل البیت علیهم‌السلام.
نهج‌البلاغه.
هاشمی، سید محمدعلی. (2019). اندیشه­های فقهی معاصر و مسئله مشارکت سیاسی زنان، تهران: نگاه معاصر.
یزدی، سید محمدکاظم. (1988). العروة الوثقى، ج1، بیروت: موسسة العلمی.
Holy Quran. [In Arabic]
Al-Amili, Z. A. (1989). Al-Rawḍah al-Bahiyyah fī Sharh al-Lum'ah al-Dimashqiyyah (al-Muḥashshā - Kalāntar), Qom: Kitābfurūshī Dāwarī. [In Arabic]
Al-Amili, Z. A. (2000). Rasā'il al-Shahīd al-Thānī (Al-Iqtiṣād wa al-Irshād ilā Ṭarīq al-Ijtihād fī Ma'rifat al-Mabdā' wa al-Ma'ād wa Aḥkām Af'āl al-'Ibād) ,Vol. 2, Qom: Daftar-e Tablīghāt-e Eslāmi Ḥawzah 'Ilmiyyah Qom. Markaz-e Enteshārāt. [In Arabic]
Al-Bouti, M. S. (1989). Al-Shūrā fī al-Islām, Vol. 2, Amman: Al-Majma' al-Malaki li-Buḥūth al-Ḥaḍāriyyah al-Islāmiyyah. [In Arabic]
Al-Hurr al-Amili, M. H. (1988). Wasā'il al-Shī'ah, Qom: Mu'assasat Āl al-Bayt. [In Arabic]
Al-Kulayni, M. Y. (1986). Al-Kāfī. Tehran: al-Islāmiyyah. [In Arabic]
Allamah al-Hilli, . Y. (1989). Irshād al-Adhhān ilā Aḥkām al-Īmān, Vol. 1, Qom: Mu'assasat al-Nashr al-Islāmi. [In Arabic]
Al-Makki al-Amili, M. (2009). Mawsū'at al-Shahīd al-Awwal, Vol. 1, Qom: Maktab al-A'lām al-Islāmi fī al-Ḥawzah al-'Ilmiyyah. Qom al-Muqaddasah. Mu'āwanat al-Abḥāth. Markaz al-'Ulūm wa al-Thaqāfah al-Islāmiyyah. [In Arabic]
Al-Noori, M. H. (1987). Mustadrak al-Wasā'il, Qom: Mu'assasat Āl al-Bayt. [In Arabic]
Al-Tabarsi, A. A. (1982). Al-Iḥtijāj 'alā Ahl al-Lijāj (by al-Tabarsi), Mashhad: Dār al-Kutub al-Islāmiyyah. [In Arabic]
Al-Tabarsi, F. H. (1993). Majma' al-Bayān, Tehran: Enteshārāt-e Nāser Khosrow. [In Arabic]
Al-Tusi, M. H. (1994). Rijāl al-Ṭūsī. Qom: Jamā'at al-Mudarrisīn fī al-Ḥawzah al-'Ilmiyyah bi-Qum, Mu'assasat al-Nashr al-Islāmi. [In Arabic]
Amin, S. N. (1982). Makhzan al-'Irfān fī Tafsīr al-Qur'ān, Tehran: Nahzat-e Zanān-e Mosalmān. [In Persian]
Ansari Dezfuli, M. (1994). Al-Makāsib, Vol. 3, Qom: Kongre-ye Bozorgdāsht-e Shaykh-e A'zam-e Ansāri. [In Arabic]
Eshtehardi, A. P. (1996). Madārik al-'Urwah, Vol. 1, Tehran: Dār al-Uswah lil-Ṭibā'ah wa al-Nashr. [In Arabic]
General Department of Cultural Affairs and Public Relations of the Islamic Consultative Assembly. (1989). Verbatim Report of the Meetings of the Assembly for the Final Review of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, Vols. 1 & 2, Tehran: Department of Propaganda and Publications of the Islamic Consultative Assembly. [In Persian]
General Directorate of Cultural Affairs and Public Relations of the Islamic Consultative Assembly. (1989). Annotated discussions of the Constitutional Revision Council of the Islamic Republic of Iran. Tehran: Islamic Consultative Assembly, General Directorate of Stenography. [In Persian]
Hakim, S. M. (2012). Mustamsak al-'Urwah al-Wuthqā. Najaf Ashraf: Maṭba'at al-Ādāb. [In Arabic]
Hashemi, S. M. A. (2019). Contemporary jurisprudential thoughts and women's political participation.Tehran: Negāh-e Mo'āṣer. [In Persian]
Hussaini Beheshti, M. (2011). Theoretical foundations of the Constitution, Tehran: Baghcheh. [In Persian]
Hussaini Firoozabadi, M. (1979). 'Ināyat al-Uṣūl fī Sharh Kifāyat al-Uṣūl, Qom: Enteshārāt-e Eslāmi. [In Arabic]
Hussaini Shirazi, S. M. (1906). Taqrīb al-Qur'ān ilā al-Adhhān, Beirut: Dār al-'Ulūm. [In Arabic]
Hussaini Shirazi, S. S. (2005). Bayān al-Fiqh fī Sharh al-'Urwah al-Wuthqā, Vol. 3, Qom: Dār al-Anṣār. [In Arabic]
Ibn Hisham, A. Y. (1359). Moghni al-Labib, Vol. 1, Qom: Library of Hazrat Ayatollah Grand Marashi Najafi (RA).
Khoei, S. A. Q. (1997). Al-Tanqīh fī Sharh al-'Urwah al-Wuthqā, Vol. 1, Qom: Under the supervision of Mr. Lotfi. [In Arabic]
Makarem Shirazi, N. (1995). Sample interpretation. Tehran: Dār al-Kutub al-Islāmiyyah. [In Persian]
Montazeri, H. A. (1988). Dirāsāt fī Wilāyat al-Faqīh wa Fiqh al-Dawlah al-Islāmiyyah, Qom: Al-Markaz al-'Ālamī lil-Dirāsāt al-Islāmiyyah. [In Arabic]
Montazeri, H. A. (1998). Jurisprudential foundations of Islamic government, Vol. 1, Translated by: Salavati, Mahmoud and others, Qom: Mu'assasat-e Kayhān. [In Arabic]
Montazeri, H. A. (2008). Religious rule and human rights, Qom: Arghavān-e Dānesh. [In Persian]
Mooaddi Langarudi, M. F. (1993). Tafṣīl al-Sharī'ah fī Sharh Taḥrīr al-Wasīlah - Al-Ijtihād wa al-Taqlīd, Qom: Enteshārāt-e Eslāmi. [In Arabic]
Motahhari, M. (2013). Women and judicial and political issues, Tehran: Sadra. [In Persian]
Nahj al-Balagha. [In Arabic]
Najafi Iraqi, A. N. (1960). Al-Ma'ālim al-Zulfā fī Sharh al-'Urwah al-Wuthqā. Qom: Al-Maṭba'ah al-'Ilmiyyah. [In Arabic]
Najafi Khomeini, M. J. (1977). Easy interpretation, Tehran: Enteshārāt-e Eslāmiyyah. [In Persian]
Qomi, S. T. (2003). Al-Ghāyah al-Quṣwā fī al-Ta'līq 'alā al-'Urwah - Al-Ijtihād wa al-Taqlīd, Qom: Enteshārāt-e Mohallāti. [In Arabic]
Sabzevari, S. A. A. (1992). Muhadhdhab al-Aḥkām, Vol. 1, Qom: Mu'assasat al-Manār - Daftar-e Ḥaḍrat-e Āyatullāh. [In Arabic]
Sadeqi Tehrani, M. (1986). Al-Furqān fī Tafsīr al-Qur'ān, Qom: Enteshārāt-e Farhang-e Eslāmi. [In Arabic]
Sadeqi Tehrani, M. (1998). Al-Balāgh fī Tafsīr al-Qur'ān bi al-Qur'ān, Qom: Mu'allif. [In Arabic]
Sadeqi Tehrani, M. (2005). New treatise. Qom: Software Package of Dr. Sadeqi Tehrani's Works, Noor Computer Research Center of Islamic Sciences. [In Persian]
Sadeqi Tehrani, M. (2007). A new perspective on women's rights. Tehran: Omid-e Fardā. [In Persian]
Saleh al-Mo'allam, M. A. (2008). Uṣūl 'Ilm al-Rijāl bayn al-Naẓariyyah wa al-Taṭbīq: Taqrīr al-Baḥth li-Samāḥat Āyatullāh al-Ḥājj al-Shaykh Muslim al-Dāwarī ,Vol. 1, Qom: Mu'assasat al-Ṣāḥib al-Amr ('Aj). [In Arabic]
Shah Abdolazimi, H. H. (1984). Tafsīr Ithnā 'Asharī, Vol. 2, Tehran: Miqāt. [In Persian]
Shamsuddin, M. M. (1995). Ahlīyat al-Mar'ah li-Wilāyat al-Sulṭah, Beirut: Al-Mu'assasah al-Dawliyyah lil-Dirāsāt. [In Arabic]
The Constitution [of the Islamic Republic of Iran]. [In Persian]
Yazdi, S. M. K. (1988). Al-'Urwah al-Wuthqā, Vol. 1, Beirut: Al-Mu'assasah al-'Ilmiyyah. [In Arabic]