حق آموزش به زبان مادری در پرتو نظریه‌های عدالت و تقسیمات هوفلدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 داشکده حقوق دانشگاه شهیدبهشتی تهران

2 عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهیدبهشتی

10.22099/jls.2025.53873.5363

چکیده

رویکرد نظام‌های حقوقی به مسئله آموزش به زبان مادری با تنوع و اختلاف‌نظر همراه است. با وجود تفسیرهای گسترده از اسناد بین‌المللی حقوق بشر و اصل ۱۵ قانون اساسی ایران، هنوز نظریه‌ای جامع در این زمینه ارائه نشده است. پرسش محوری این پژوهش آن است که آیا آموزش به زبان مادری به عنوان یک حق-ادعا، تعهدات ایجابی برای دولت ایجاد می‌کند یا صرفاً یک حق-آزادی است که تنها تعهد سلبی دولت را در پی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش، این مقاله با تمرکز بر نظریه‌های عدالت آموزشی و چارچوب تحلیلی هوفلد، به بررسی ماهیت حق آموزش به زبان مادری و تأثیر آن بر تعهدات دولت می‌پردازد. یافته‌ها نشان می‌دهد که آموزش به زبان مادری نه تنها به عنوان یک حق-آزادی، دولت را ملزم به عدم مداخله می‌کند، بلکه در شرایط خاص می‌تواند به عنوان حق-ادعا نیز مطرح شود و تعهدات ایجابی مانند تأمین امکانات آموزشی را برای دولت به همراه آورد. این پژوهش با ترکیب مبانی نظری عدالت و تحلیل حقوقی، راهکارهایی برای تضمین عملی این حق در نظام‌های حقوقی ارائه می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Mother Tongue Education as a Right: An Analysis Through Theories of Justice and Hohfeld's Framework

نویسندگان [English]

  • Shiva Bazargan 1
  • Reza Eslami 2
1 Law Faculty of Shahid Beheshti University
2 Law Faculty, Shahi Beheshti University
چکیده [English]

Legal systems worldwide exhibit divergent approaches to mother tongue education, and despite broad interpretations of international human rights instruments and Article 15 of Iran’s Constitution, a comprehensive theoretical framework remains elusive. This study addresses a pivotal question: Does mother tongue education constitute a claim-right, imposing positive obligations on states to actively guarantee it, or is it merely a liberty-right, requiring only negative obligations (i.e., non-interference)? To answer this, the paper examines the conceptual foundations of mother tongue education as a prerequisite for a just society, its classification within Hohfeld’s rights framework, and the resulting implications for governmental duties.

The authors argue that mother tongue education, under Hohfeld’s typology, functions not only as a liberty-right (obliging states to refrain from restricting it) but also, under specific conditions, as a claim-right. In the latter case, governments bear an affirmative duty to allocate basic resources—such as instructional materials and trained educators—to facilitate mother tongue instruction. By integrating theories of educational justice with legal analysis, this research proposes a balanced approach to reconciling linguistic rights with national and economic constraints. The findings underscore the need for policy frameworks that recognize mother tongue education as both a cultural entitlement and a fundamental right, ensuring equitable access while addressing practical challenges like funding and national cohesion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mother tongue education
  • Claim-right
  • Liberty-right
  • Hohfeld’s rights framework
  • State obligations
  • Educational justice