الزامات حقوقی مشروعیت الحاق سرزمین از منظر حقوق بین الملل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه قم

2 هیئت علمی دانشگاه قم

10.22099/jls.2024.50741.5185

چکیده

در گذشته الحاق سرزمین یکی از آثار کشورگشایی دولت‌ها بوده و به تدریج در دوره جدید آنگونه که در قطعنامه 1541 مجمع عمومی تصریح شده است، به مثابه یکی از صور اعمال حق تعیین سرنوشت در نظر گرفته شده است. ‌با توجه به برخی وقایع جدید در عرصه بین‌المللی مبنی بر الحاق سرزمین مانند آنچه راجع به جزیره کریمه و دونسک و لوهانسک از سوی روسیه و الحاق بخش‌هایی از فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد بررسی مشروعیت این موضوع ضرورت بیشتری یافت. لذا ‌این پرسش اساسی وجود دارد که چه الزاماتی باید رعایت شود تا الحاق سرزمین مشروع تلقی شود؟ با روش توصیفی- تحلیلی این نتیجه حاصل گردید که چنانچه رضایت دولت و مردم آن سرزمین هر دو وجود داشته باشد کم‌تر تردیدی در صحت الحاق وجود دارد. اما چنانچه الحاق با رضایت دولت الحاق‌شونده و بدون رضایت صریح مردم باشد در صورت وجود سازکاری دموکراتیک در کشور ممکن است الحاق مشروع باشد. چنانچه الحاق با رضایت مردم و بدون رضایت دولت باشد می‌توان گفت که در وضعیت های استعمار، اشغال و قیمومت و در مواردی سرزمین‌های غیرخودمختار و حکومت‌های نژادپرست مجوز الحاق مطرح است اما راجع به حکومت‌های ناقض سیستماتیک حقوق بشر پاسخ به این برمی‌گردد که الحاق، تأسیسی مستقل از جدایی و یا پیوسته به جدایی در نظر گرفته شود. اگر جدایی مقدمه جدایی‌ناپذیرِ الحاق، فرض شود، شرایط مشروعیت جدایی از جمله جدایی چاره‌ساز ضروری است. نظریه شناسایی اعلامی برای سرزمین الحاق‌شده و شناسایی تأسیسی برای حکومت بر این سرزمین نیز در مشروعیت الحاق مؤثر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Legal Requirements of Legitimacy of Territorial Annexation from the perspective of International Law

نویسنده [English]

  • Seyed Yaser Ziaee 2
1
2 University of Qom
چکیده [English]

Annexation of territory as specified in the resolution of the General Assembly 1541 has been considered as one of the forms of exercising the right to self-determination. The fundamental question is what requirements must be met in order for the annexation of the territory to be considered legitimate? To answer this question, it is necessary to distinguish between the elements of the people, the government, and recognition as the main factors in the validity of the annexation, and the effect of each on the legitimacy of the annexation of the territory should be investigated. With the descriptive-analytical method, the conclusion was reached that if there is the consent of both the government and the people of that territory, there is less doubt about the validity of the annexation. But if the annexation is with the consent of the annexed government and without the explicit consent of the people, if there is a democratic structure in the country, the annexation may be legitimate. If the annexation is with the consent of the people and without the consent of the government, in the situation of colonialism, occupation, and trusteeship, and in some cases of non-autonomous territories and racist governments, permission to annexation is considered. But regarding governments that systematically violate human rights, the answer depends on whether annexation is considered a phenomenon independent of secession or connected to secession. If secession is assumed to be an integral antecedent of annexation, the conditions for the legitimacy of secession, including ‘remedial secession’, are necessary.

کلیدواژه‌ها [English]

  • annexation
  • territory
  • secession
  • conquest
  • self-determination
  • international law