قانون‌گذاری در جمهوری دینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حقوق عمومی و بین الملل ،دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز فلسفه حقوق

2 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی دماوند

10.22099/jls.2024.49195.5083

چکیده

این مقاله با نظر به نظام سیاسی موجود که ضرورت این بحث را نشان می‌دهد، در رویکردی هنجاری ماهیت قانون و امکان قانون‌گذاری در جمهوری دینی مورد ارزیابی قرار گیرد. جمع جمهوریت و دینی بودن منوط به برداشت ویژه‌ای از جمهوری و دین است. جمهوریت هم در شکل و هم در محتوا تعریف می‌شود. از این‌رو جمهوریت به رعایت شکل کاسته نمی‌شود. همچنین دینی بودن اگر ناقض آن شکل یا محتوا باشد، قابل جمع با جمهوریت نیست. نظر به دانش هرمنوتیک، دینی بودن نیز امری تفسیری و لذا غیرمقدس است که در تفسیری حداقلی به حوزۀ ارزش‌های عام بشری محدود می‌شود. در این تفسیر حداقلی از دین، حقوق بشر رعایت می‌گردد. حوزۀ اخلاق از حوزۀ حقوق تفکیک می‌شود و جایگاه دین در ارائۀ ارزش‌های عامی چون عدالت، آزادی و برابری به رسمیت شناخته می‌شود و لذا در برداشت مذکور از جمهوری و دین، جمهوریت دینی میسر می‌گردد و قانون‌گذاری بشری در این نظام با نظر به ارزش‌های عام بشری در حیطه‌ای که عقل پذیرفته است، میسر می‌گردد. به عبارت دیگر، قانون‌گذاری بشری امکان وضع قانون را به واسطۀ طرح «ایدۀ اجتهاد» و با تلقی حداقلی از دین ممکن می‌سازد و بدین‌ترتیب نقش عقل در فرایند قانون‌گذاری به رسمیت شناخته می‌شود. قانون در پرتو این نظام ماهیتی عقلانی دارد با هدف برقراری عدالت که توسط نمایندگان مردم وضع و تفسیر می‌شود. از این‌رو صاحبان قدرت د ر جمهوری دین به متولیان دین محصور نمی‌گردند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Legal Framework in a Religious Republic: A Normative Exploration

نویسندگان [English]

  • Hadi Salehi 1
  • maryam mirsadeghi 2
1 Assistant Professor at Shiraz University
2 Member of the academic staff of Damavand Islamic Azad University
چکیده [English]

An evaluation of the nature of law and the feasibility of legislation within a religious republic, given the imperative nature of this discourse in the current political landscape. It explores the intricate intersection between republicanism and religion, emphasizing the necessity of a nuanced understanding to harmonize these seemingly disparate elements. The notion of a republic is not merely confined to its structural form but encompasses a substantive essence that transcends mere adherence to formalities.



Similarly, the integration of religious principles within a republican framework necessitates an understanding that does not compromise the fundamental tenets of republicanism itself. Employing hermeneutic knowledge, the article contends that religiosity is inherently interpretative, extending beyond the confines of dogma to encapsulate a minimal interpretation anchored in universal human values. Within this minimal interpretation of religion, due reverence is accorded to human rights, effectively demarcating the realm of ethics from that of law.



In this context, the article advocates for the feasibility of a religious republic, positing that human legislation within such a system should be grounded in public human values, validated by reason, and steered by the notion of "Ijtihad," thereby embracing a minimalist view of religion. Consequently, the legislative process acknowledges the primacy of reason, permitting the enactment of laws that champion justice while incorporating interpretative insights.



In a Republic of Religion, those vested with authority are not solely confined to custodianship of religious doctrine but are instrumental in the enactment of just laws that encapsulate the collective will and aspirations of the people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious Republic
  • Interpretation of Religion
  • Values and Methodologies
  • Minimalist Perception of Religion
  • Human Legislation
  • Hermeneutic Knowledge
  • Reason in Legislation