جدایی دین و دولت در اندیشه کاتولیک و پیدایش مفهوم حق ذهنی در سده‌های میانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان

چکیده

مسیحیت از آغاز پیدایشِ خود با مسئله‌ی میان کنش دین و دولت درگیر بوده است. درحالی‌که به نظر می‌رسد شواهد متنی در متون مقدس به استقلال این دو از یکدیگر قائل‌اند، کلیسا بسته به شرایط متفاوت، تفاسیر متفاوتی از الگوی آرمانی خود ارائه داده است. در این میان، فلاسفه نیز، متناسب با باورهای فلسفی خود، نیازهای زمان و درکشان از متون مقدس به یک‌سو از این جدال متمایل می‌شدند. سنت نخستین احترام به استقلال دولت بود که در آراء آگوستین قدیس بازتاب یافته است. در برابر، توماس آکوئیناس ادعاهای برتری‌جویانه‌ی پاپ‌های دوران خود را تئوریزه کرد. اندیشمندانی مانند مارسیلیوس پادوایی و ویلیام اوکام با آن به‌عنوان بدعت برخورد کردند. پیدایش مفهوم ذهنیِ حق یکی از پیامدهای این جدال بود.

این جدال تنها حوزه‌ی اندیشه سیاسی را در برنمی‌گرفت. بلکه هر گروه از بنیان‌های مابعدالطبیعی خود، برای اثبات ادعاهایشان استفاده می‌کردند. فرقه‌بندی‌های مذهبی در این میان بسیار اهمیت داشت و فرانسیسی‌ها در محدود کردن قدرت مطلقه پاپ نقش ارزنده‌ای ایفا کردند. بااین‌وجود، نمی‌توان با قاطعیت هیچ‌کدام از دو موضع را به اندیشه‌ی مابعدالطبیعی خاصی نسبت داد. می‌توان هم در میان ارسطوییان و هم پیروان فلسفه افلاطونی-آگوستینی باورمندان به مفهوم حق ذهنی یا برتری هر یک از دو نهاد را یافت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Separation of Church and State in Catholicism and the Rise of Objective Right during the Middle Ages

نویسنده [English]

  • Parham Mehraram
Public Department, Human Sience Faculty, Buali Sina University
چکیده [English]

From its inception, Christianity has grappled with the complex relationship between religious and secular authority. Scriptural references suggest a degree of independence between these realms, yet the Catholic Church's approach to this issue has varied according to the social and political climate of the times. Pope Gelasius I recognized the autonomy of both church and state, whereas Pope Boniface VIII, in his decree "Unam Sanctam," sought to subordinate the state to the church's authority. Political philosophers of the era were divided in their loyalties, influenced by their philosophical beliefs, the circumstances of their time, and their interpretations of sacred texts.

One tradition, reflected in the writings of Augustine, respected the autonomy of church and state. In contrast, Thomas Aquinas provided a theoretical basis for the pope's claim to supremacy. Theologians such as Marsilius of Padua and William of Ockham considered these assertions heretical. The notion of subjective right arose from these debates.

The conflict expanded beyond political theory to encompass logic and metaphysics, with both sides aiming to strengthen their arguments with underlying metaphysical principles. The Franciscans were particularly prominent in their efforts to limit papal power. Nonetheless, it would be inaccurate to assign a specific metaphysical stance to each side, as advocates of subjective right could be found among both Aristotelians and Augustinians.

کلیدواژه‌ها [English]

  • State
  • Church
  • Catholicism
  • Subjective Right
  • Nominalism