تحلیلی نقادانه بر نظریۀ چرخۀ زوال قوانین اساسی از دیدگاه پولیبیوس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی ، گروه حقوق عمومی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

2 استادیار گروه حقوق عمومی ، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

3 استادیار گروه حقوق عمومی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

چکیده

مقدمه: پولیبیوس فیلسوف و مورخ یونانی است. از مهم‌ترین نظریه‌هایش چرخۀ قوانین اساسی است که در مرکز توجه این نوشتار قرار خواهد گرفت. فروپاشی دولت‌ها، عدم استمرار ساختار حقوقی و بی‌نظمی ‌عمومی‌که در قالب کشمکش‌های داخلی رخ می‌دهد، پولیبیوس را به این فکر رساند که علت‌ این بی‌ثباتی‌ها را بیابد. وی با طرح نظریۀ چرخۀ قوانین اساسی درصدد القاء این اندیشه بود که با وجود یک قانون اساسی متوازن، منفعت همۀ طبقات اجتماعی تأمین و ثبات حقوقی و اجتماعی حاصل می‌گردد. پرسش اصلی این مقاله، چیستی مفهوم و کارکرد چرخۀ پولیبیوسی قوانین اساسی است که همراه با مطالعۀ انتقادی آن خواهد بود. حاصل این که برخلاف نظر پولیبیوس که صِرفِ طراحی یک قانون اساسی متعادل برآمده از ترکیب همۀ قوا و طبقات مختلفِ جامعه را، راه برون‌رفت از چرخۀ زوال می‌داند و این که یک قانون اساسی کامل، ضامن بقای حکومت است؛ در‌واقع هیچ قانون و ساختاری آن‌قدر کامل نیست که بی‌نیاز از نظارت مستمر و همگانی شهروندان باشد‌ و هر محدودیتی بر این نظارت، نتیجه‌ای جز فساد و زوال نخواهد داشت‌.
پرسش اصلی فلسفه سیاسی چرایی تبعیت از قدرت عمومی و چیستی حکمرانی است.‌ اگر حکومت نفع همه را هدف خود قرار دهد‌، دیگر تعداد حاکمان چندان اهمیتی ندارد‌. بر همین اصل است که ارسطو هر نوع حکومتی را با این هدف‌، جمهوری می‌داند‌. اما آنچه در عمل واقع می‌شد‌، عدم ثبات حکومت‌های خوب و تنزل به اشکال بد بود‌. اشکال بد نیز به خاطر ناکارآمدی ساختاری دیری نمی‌پاییدند. به همین خاطر اندیشمندان و فلاسفۀ سیاست درصدد یافتن راهکاری بودند که از آن طریق بتوان به ثبات بیشتری دست‌یافت تا در نتیجۀ آن نفع همگان نیز بیشتر حاصل شود، زیرا در صورت عدم ثبات‌، حقوق و نظامات و آرامش و اساساً ساختار جامعه مرتب به هم می‌ریزد و در نتیجه منافع افراد و گروه‌ها قابل تحقق و دفاع نیست‌. پولیبیوس واقعیت تغییرات مداوم قوانین اساسی و ساختار حکومت‌ها را چرخۀ زوال قوانین اساسی می‌نامند و پیشنهاد او برای قطع این رویه‌، حکومت مختلط به‌مثابه ترکیبی از هر سه شکل ساده و سالم حکومت است که متضمن دخالت و نظارت و همکاری هر سه قدرت واقعی جامعه یعنی خاندان سلطنت، بزرگان و نجبا و اشراف‌ و توده مردم است‌‌‌‌‌‌‌. آیا پولیبیوس را می‌توان مبتکر این ایده دانست؟ یا این که پیش از او نیز اندیشه ورزانی بوده‌اند که به این چرخۀ زوال اشاره و برای برون‌رفت از آن راهکاری ارائه کرده‌اند. این پرسش مطرح می‌شود که آیا ایدۀ پولیبیوس کامل و خلل‌ناپذیر است و یا این که بر تئوری او نیز نقد وارد است‌؟
پولیبیوس ایدۀ خود را از مطالعۀ آثار فیلسوفان بزرگ یونان یعنی افلاطون و ارسطو گرفته است و نیز رژیم حقوقی حاکم بر جمهوری روم و البته جمهوری اسپارت که نمونه‌هایی عملی بوده‌اند او را به این نتیجه رسانیده‌اند که حکومت مختلط تنها راه برون‌رفت از چرخۀ زوال قوانین اساسی است‌.
روش‌ها: روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است که به شیوۀ کتابخانه‌ای به گردآوری داده‌ها پرداخته شده است. نوآوری این مقاله این است که علاوه بر بازشناسایی پولیبیوس و نظریۀ او به بررسی نقاط قوت و ضعف آن و همچنین نقد نظریۀ وی می‌پردازد و تلاش می‌شود تا قابلیت آن برای روزگار معاصر مورد مطالعه قرار گیرد. اگرچه مطالب فراوانی در مورد دیدگاه‌های حقوقی - سیاسی افلاطون و ارسطو در حقوق اساسی وجود دارد اما کمتر مطلبی در مورد پولیبیوس و نظرات او در این عرصه قابل مشاهده است‌. در واقع به نظر می‌رسد مقطع طلایی جمهوری روم کمتر مورد مطالعه و بررسی استادان حقوق اساسی قرار گرفته است و از این لحاظ مقالۀ حاضر پیشینه قابل ذکری ندارد‌. در این مقاله ابتدا چرخۀ زوال قوانین اساسی به روایت پولیبیوس معرفی خواهد شد و سپس ویژگی‌های این روایت مورد تحلیل قرار می‌گیرد. پس از آن انتقادات وارد بر آن بررسی خواهد شد، آنگاه به کارویژه های چرخهْ پولیبیوسی قدرت در دوران معاصر پرداخته و در آخر نتیجه‌گیری مقاله بیان می‌شود.
یافته‌ها: ایدۀ پولیبیوس به‌عنوان فردی از طبقۀ اشراف جامعۀ آخایی‌ها و سپس عضوی از طبقۀ اشراف جمهوری روم، مبنی بر چرخۀ لایزال زوال قوانین اساسی ساده که در آن صرفاً یک طبقه یا قدرت اجتماعی حاکمیت دارد و راه برون‌رفت از آن یعنی حکومتی مرکب از هر سه طبقۀ جامعه یعنی خاندان و قدرت شاهی‌، اشراف و تودۀ مردم که در آن این سه قدرت یکدیگر را محدود می‌کنند در نتیجه تعادل و ثبات در جامعه برقرار می‌شود‌، در آثار پیشینیان همچون افلاطون و ارسطو قابل ردیابی و شناسایی است و به نظر می‌رسد پولیبیوس نیز آن‌هارا مطالعه کرده چنانکه در جلد ششم تاریخش به صراحت از افلاطون و دیدگاه متقدم او نام می‌برد‌. اما آنچه هست‌، او این ایده را با توضیحات مقدماتی و تکمیلی خود و نیز بیان شیوا و همه فهم از آن خود کرده چنانکه متفکرانِ پس از او این نظریه را به‌مثابه توضیحی کافی و کامل از تاریخ اندیشه‌های سیاسی و روش فهم آن پذیرفته‌اند. از جملۀ این افراد سیسرو و ماکیاولی هستند‌. هر دو ایتالیایی که اولی چند سالی پس از مرگ پولیبیوس پا به این جهان نهاد است و دومی‌در آغاز رنسانس همچنان از محصول اندیشۀ او استفاده می‌کند‌. این دو متفکر سیاست و حقوق نیز پیشنهاد او یعنی حکومت مختلط را به‌عنوان تنها حکومتی که ضامن ثبات و تعادل و توازن قدرت‌هاست می‌پذیرند‌. اگرچه سیسرو با آموزۀ قانون طبیعی و اهمیت نفع همگانی‌ و ماکیاولی با تأکید بر عاملیت فردی و مفید بودن و لزوم کشمکش‌های میان طبقات و افراد بر اساس تضاد منافع تا وقتی که در جهت منافع مشترک است‌، ایدۀ اولیه را تکمیل می‌کنند‌.
پولیبیوس چرخۀ انقلاب‌های سیاسی را امری طبیعی می‌داند و تأکید او بر طبیعی بودن فسادِ ذاتی اشکالِ سادۀ حکومت منجر به سلب عاملیت شهروندان یا در حاشیه رفتن آن‌هامی‌شود.
نتیجه‌گیری: پولیبیوس در مقام مورخ برای نظریه‌ای که آن را مستند به مشاهدات تاریخی خود می‌داند‌، شاهد مثالی ذکر نمی‌کند و دلیلی نمی‌آورد که چرا حتماً باید یک نسل بگذرد تا حکومت‌ها فاسد شوند و چرا حتماً باید طبق الگوی او این فرآیندِ فرازوفرود طی شود و آیا ممکن نیست پس از زوال مونارشی به تیرانی‌، الیگارشی حاکم شود‌؟ هرچند اگر بپذیریم که در یونان باستان تلقی دوری از تاریخ رایج بوده است آنگاه برداشت چرخشی او از زوال قوانین اساسی فهمیدنی‌تر می‌شود‌.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Critical Analysis of Polybius' Theory of the Cycle of Constitutional Decline

نویسندگان [English]

  • Abalfazl Ghasemi Shiri 1
  • Babak Baseri 2
  • mahdi sheykhmovahhed 3
  • Ruhollah Rahimi 2
1 Student in Department of Public Law, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
2 Assistant Prof, Department of Public Law, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
3 Assistant Prof, Department of Public Law, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

Introduction
Polybius was a Greek philosopher and historian. One of his most significant theories, and the focus of this paper, is the cycle of constitutions. The collapse of governments, the lack of continuity in legal structures, and public disorder manifested in internal conflicts led Polybius to investigate the causes of these instabilities. Through his theory of the constitutional cycle, he sought to demonstrate that a balanced constitution ensures the interests of all social classes and achieves legal and social stability. The main questions this article addresses are the concept and function of Polybius' constitutional cycle, along with a critical examination of it. The research method is descriptive-analytical, with data collected through library research. The findings suggest that contrary to Polybius' view - which holds that merely designing a balanced constitution through the combination of all powers and different social classes provides an escape from the cycle of decay, and that a perfect constitution guarantees governmental survival - in reality no law or structure is so complete as to be independent of continuous public oversight by citizens. Any restriction on such oversight leads inevitably to corruption and decay.
The central question of political philosophy concerns why people obey public authority and what governance truly represents. Governments have traditionally been categorized into two types - healthy and corrupt, or good and bad - based on the number of rulers and their performance. Accordingly, governments can be divided into three forms in each category: good rule by one person constitutes monarchy, while bad rule by one person is tyranny; good rule by a few represents aristocracy, while bad rule by a few is oligarchy; majority rule conducted well constitutes a republic, while poor majority rule represents ochlocracy or mob rule. It is crucial to note that the criterion distinguishing good from bad governments is their consideration or disregard of public interest. When governance aims at universal benefit, the number of rulers becomes secondary. It is on this principle that Aristotle considers any governmental form with this objective to be essentially republican.
In practice, however, good governments proved unstable and prone to degeneration into corrupt forms, while corrupt forms themselves lacked durability due to structural deficiencies. Consequently, political philosophers sought solutions that could achieve greater stability, thereby better serving collective interests. Without stability, rights, regulations, peace, and social structures become perpetually disrupted, making individual and group interests difficult to realize and defend. Polybius termed this phenomenon of continuous constitutional transformation the "cycle of constitutional decay." His proposed solution was a mixed government combining all three simple, healthy governmental forms, ensuring the participation, oversight, and cooperation of society's three fundamental powers: the monarchical, the aristocratic, and the popular.
Was Polybius the originator of this concept? Or had earlier thinkers identified this cycle of decay and proposed solutions? Furthermore, is Polybius' conception complete and unassailable, or does his theory itself warrant criticism? Polybius developed his ideas through studying great Greek philosophers, particularly Plato and Aristotle. Additionally, the constitutional systems of the Roman Republic and Spartan Republic provided practical models that led him to conclude mixed government was the sole escape from constitutional decay.
Methods
The research employs a descriptive-analytical method, with data gathered through library research. This article's contribution lies not only in re-examining Polybius and his theory, but in assessing its strengths and weaknesses while evaluating its contemporary relevance. While substantial 
literature exists on Plato and Aristotle's legal-political thought in constitutional studies, Polybius' contributions to this field have received less attention. Indeed, the Roman Republic's golden age appears understudied by constitutional scholars, making this article particularly novel. The study first presents Polybius' cycle of constitutional decay, then analyzes its characteristics, examines criticisms against it, discusses its contemporary applications, and finally presents conclusions.
Results
Polybius' conception as an Achaean aristocrat and later Roman Republican aristocrat- regarding the perpetual decay cycle of simple constitutions (where one class or power dominates) and its solution (a government incorporating all three social classes where powers mutually check each other creating balance) - finds precedents in Plato and Aristotle's works, whom Polybius explicitly cites in his Histories' sixth book.
However, Polybius made this theory distinctly his own through original elaborations and clear articulation, such that subsequent thinkers accepted it as a comprehensive framework for understanding political history. Notable adherents included Cicero and Machiavelli - both Italians, the former born shortly after Polybius' death, the latter during the Renaissance - who employed his ideas. Both accepted mixed government as uniquely capable of ensuring stability and equilibrium, though Cicero supplemented it with natural law theory and public interest considerations, while Machiavelli emphasized individual agency and the productive potential of class conflict when properly channeled.
Polybius viewed political revolutions as natural phenomena, with his emphasis on simple governments' inherent corruption leading to citizen disenfranchisement (though he cautioned the Roman Senate against oppressing the masses, warning that disturbing their natural tranquility could unleash unpredictable destructive forces).
Conclusions
As a historian, Polybius provides no empirical evidence or systematic reasoning for his theory beyond historical observation. He fails to explain why governmental corruption must precisely span one generation, or why the cycle must follow his prescribed sequence. Nor does he consider whether oligarchy might directly follow tyrannical monarchy's collapse. However, recognizing that cyclical historical views predominated in ancient Greece makes his constitutional cycle theory more comprehensible.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Polybius
  • cycle of constitutional decline
  • mixed government
  • oversight and balance
  • universal oversight
  • republic
  1. Aristotle (2021). Politics, translated by Hamid Enayat, Tehran: Elmifarhangi [In Persian]

    Basri, Babak (2018). Comparative constitutional law, Tehran: Islamic Azad University [In Persian]Berger, A. et al (2000). History of the ancient world, second volume, Greece, translated by Sadegh Ansari and others, Tehran: Andisheh [In Persian]Cicero (2020). How to run a country, translated by Shahaboddin Abbasi, Tehran: Parseh [In Persian]

    Dastmalchi, P. (2013). Democracy, a selection from Information Magazine, No. 284, Tehran: Tavana Institute [In Persian]

    Durant, W. (2017). The Story of Civilization, Volume Three, translated by Hamid Enayat and others, Tehran: Elmifarhangi [In Persian]Enayat, Hamid (1998). Foundation of Political Philosophy in the West, Tehran, Zemestan [In Persian]Fontata, B. (2001). The Invention of the Modern Republic, translated by Mohammad Ali Mousavi Faridni, Tehran: Shiraz [In Persian]

    Held, D. (2007). The Development of the Modern State, translated by Abbas Mokhbar, Tehran: Agah [In Persian]

    Hermans. M. A. (1991). Polybius' history of the Anacyclosis of Constitutions, University of Cape Town.

    Karofkin, F. (2000). History of Ancient Rome, translated by Gholamhossein Mateen, Tehran: Mehvar [In Persian]

    Klosko, G. (2020). History of Political Theory, Classical Period, translated by Khashayar Dehimi, Tehran: Ney [In Persian]

    Landa. J.A.G (2023). Evolucion, Anaciclocis y dialectica social de la Historia,(last seen :1402/5/12) in  :https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4215930

    Landa. J.A.G (2023). Logica de la narratividad segun polibio,(last seen: 1402/5/12) in :https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2695867

    Leoni. A.M.M. (2021). Local knowledge and authority in Polybius' histories, Universidad Nacional de Córdoba.

    Lieberman, D. (1999). The Mixed Constitutions and the Common Law, University of California, Berkeley

    Lucas, H. (2003). A Short History of Civilization Vol 1, translated by Abdul Hossein Azarang, Tehran: Sokhan [In Persian]

    Machiavelli, Niccolo (2015). Discorsi, translated by Mohammad Hasan Lotfi, Tehran: Khwarazmi [In Persian]

    Malet, Albert (2005). World History, second volume, translated by Gholamhossein Zirakzadeh, Tehran: Samir [In Persian]

    Martinez. J. G. (2008). Polybius and the Rise of Rome to Hegemonic Power, ,(last seen: 1402/7/24), in http://www.academia.edu/30032460/Polybius_and_The_Rise_of_Rome_to_Hegemonic_Power  

    Matic',I. (2016). The concept of mixed Government in classical and early modern republicanism

    Montesquieu (1970). The Spirit of Law, translated by Ali Akbar Mohtadi, Tehran: Amir Kabir.

    Nardo, D. (2007). The Decline and Fall of the Roman Empire, translated by Sohail Sommi, Tehran: Qoqnoos [In Persian]

    Nardo, D. (2005). The Decline and Collapse of the Roman Empire, translated by Manouchehr Mesech, Tehran: Qoqnoos [In Persian]

    Neibart, E. (2020). Our Mixed Regime, An Institution that blends stability with liberty, Emory University

    Pappas, N. (2010). Routledge Philosophy Guidebook to Plato and the Republic, translated by Behzad Sabzi, Tehran: Hekmat [In Persian]

    Perfitt, A. (2008). The Roman Republic in Polybius' histories and Cicero's Republic and Laws, Academia.edu

    Plato (2021). Republic, translated by Fouad Rouhani, Tehran: Elmifarhangi [In Persian]

    Podes. S. (1991). Polybius and his theory of anacyclosis: problems of ancient political theory, University of Tübingen

    Polybius (2002). The Histories, Book Six, translated by Evelyn s.shuckburg, Cambridge, Ontario

    Sklar, R.L (2005). The premise of mixed Government in African political studies, University of California, Los Angeles.

    1. wallbank (1964). Polybius and the Roman state, Cambridge,mass,etc.Vol 5,lss4

    Xenophon (2019). Laws of Sparta, translated by Morteza Amirmojahedi, Tehran: Ekhu Cultural Group [In Persian]