تحلیل چگونگی تعامل حقوق طبیعی کلاسیک و حقوق طبیعی مدرن؛ تأملی بر گذار از حق کانتی به حق ارسطویی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی

10.22099/jls.2024.48515.5025

چکیده

حقوق طبیعی کلاسیک، در مقایسه با حقوق طبیعی مدرن، به سنّت اجتماعی وفادارتر است. با-این‌حال، معنای این سخن، فقدان دغدغة گذار از هست به باید نزد ارسطو نیست. دغدغه ای که چارچوب خود را در سیر منطقی میتوس به فوسیس، لوگوس و در نهایت به آرته باز می یابد. پرسش این است که آیا بدون حاکمیت متافیزیک بر واقعیتِ متغیر، این گذار اتفاق می‌افتد؟ اساس اندیشة ارسطویی، تعامل متافیزیک و طبیعت است؛ چراکه منشأ امر درست ارسطویی، طبیعت تاریخی اجتماعی انسان است؛ طبیعتی که خالی از ایدآلیسم نیست و از همین رو، تکاملی است. وجود دو جریان متعارضِ تفسیر در رابطه با متن اخلاق نیکوماخس، یا ریشه در مسیحیت دارد و یا آبشخور آن، نوعی از سنت‌گرایی و تاریخ‌گرایی است که ایدآلیسم کانتی را بر نمی‌تابد و دغدغة گذار از هست اجتماعی را هم ندارد. ایدآلیسم کانتی با طبیعت ارسطویی مؤانستی ندارد؛ از همین رو، این ایدآلیسم نباید انتظار داشته باشد که حق کانتی، که نماد یکه‌تازی متافیزیک در ساحت اجتماعی است، مورد پذیرش حقوق طبیعی ارسطویی باشد. اما، اگر خاستگاه امر درست ارسطویی، طبیعت اشیاء یا همان طبیعت تاریخی‌ـ‌اجتماعی انسان است، و این طبیعت نیز ماهیتی تکاملی دارد، دلیلی ندارد که این طبیعت، منشأ حق سو‌‌ژه‌محور نباشد و صرفاً آن را، بنابر تفسیری از اندیشة ارسطویی، سازگار با حق چون ابژه بدانیم. سوژة ارسطویی منشأ حق طبیعیِ ارسطویی‌شده، است. چارة حل چالش سوژه کانتی، پناه بردن به سنت‌گرایی میشل ویله و گذار از سوژه به ابژه نیست؛ بلکه، چاره را در درک درست سوژه ارسطویی باید جستجو کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of how classical natural law and modern natural law interact A reflection on the transition from the Kantian right to the Aristotelian right

نویسنده [English]

  • Mehdi Shahabi
University of isfahan
چکیده [English]

Classical natural law, compared to modern natural law, is more loyal to social tradition. However, this statement does not mean the passage from what is to what should be among the thinkers of this type of natural Law. A passage that finds its framework in the logical path from Mythos to Phocis, Logos and finally to Arte. The question is, does this transition happen without metaphysical rule over the changing reality?

The basis of Aristotelian thought is the interaction of metaphysics and nature; because the origin of the Aristotelian jus is the social historical nature of human; a nature that is not free of idealism and therefore, it is evolutionary. The existence of two conflicting currents of interpretation in relation to the text of Nicomachean's ethics, either it has its roots in Christianity or it is a sucker for it, is a kind of traditionalism and historicism that does not reflect Kantian idealism and does not care about social existence.

Therefore, it should not be expected that Kant's right, which is a symbol of metaphysical oneness in the social field, will be accepted by Aristotelian natural law. However, if the origin of the Aristotelian jus is the nature of things,, the historical-social nature of human, and this nature also has an evolutionary nature, there is no reason why this nature is not the source of subject-oriented right and simply , compatible with the right to consider it as an object. Aristotelian subject is the origin of Aristotelian natural right.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Classical Natural Law
  • Modern Natural Law
  • Natural Law
  • Nature of Things
  • Nicomachean Ethics