تحلیل چگونگی تعامل حقوق طبیعی کلاسیک و حقوق طبیعی مدرن؛ تأملی بر گذار از حق کانتی به حق ارسطویی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه حقوق، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

مقدمه: حقوق طبیعی کلاسیک، در مقایسه با حقوق طبیعی مدرن، به سنت اجتماعی وفادارتر است؛ این وفاداری را نباید، خیلی هم منفی ارزیابی کرد، زیرا موجب می­شود اندیشه ارسطویی بر حقوق طبیعیِ میراث پارادایم مدرنیته ترجیح داشته باشد و حتی در تقابل با پوزیتیویسم امروزی، کاراتر و مؤثرتر به نظر برسد. راستی را اگر بخواهیم، حقوق طبیعی­ای که امکان سازگاری با واقعیت را ندارد، خود، زمینه‌ساز توسعه پوزیتیویسم حقوقی و آن‌هم از نوع افراطی آن است؛ اما این وفاداری به سنت نزد حقوق طبیعی کلاسیک، می­تواند چالشی درونی را برای این نوع از حقوق طبیعی موجب شود و هویت، ماهیت و کارکرد آن را با بحران مواجه سازد و عبور از آن را نتیجه بدهد. کارکرد اصلی حقوق طبیعی، گذار از هست به باید و اصلاح و جهت­دهی حقوق موضوعه، بر اساس همین گذار است. این سخن البته، به معنای نفی نقش حقوق موضوعه نیست. حقوق موضوعه می­تواند با تکمیل حقوق طبیعی کلاسیک، زمینه عینی­سازی و تحقق اجرایی آن را فراهم آورد و نقطه پایان دیالکتیک در حقوق طبیعی کلاسیک باشد.
به نظر می­رسد دغدغه گذار از هست به باید نزد اندیشه­ورزان حقوق طبیعی کلاسیک وجود دارد و چارچوب مشخصی هم دارد؛ این چارچوب را باید در سیر منطقی میتوس به فوسیس، لوگوس و در نهایت به آرته بازیافت. پرسش این است که آیا بدون حاکمیت متافیزیک بر واقعیتِ متغیر، این گذار اتفاق می­افتد؟ واقعیت این است که جایگاه متافیزیک در این حقوق و چگونگی تعامل متافیزیک و طبیعت در آن، محل بحث و تأمل است. این تعامل را در لسان فلسفه یونانی، شاید بتوان به تعامل و چگونگی هم­زیستی میتوس و طبیعت (فوسیس) تعبیر کرد. میتوسی که می­تواند نقش ایدآلیسم نهفته در طبیعت اشیاء ارسطویی را ایفاء کند و آرته یونانی، اگرچه مفهومی مبهم و غیرهنجاری دارد، مسیر آن ایدآلیسم باشد. آری، طبیعت حتی از نوع زئوسی آن، به خودی خود نمی­تواند کارکرد هنجاری داشته باشد؛ اما این لوگوس یونانی است که با تکیه بر تمیس یونانی ـ که خود، بوی میتوس یونانی را می‌دهد ـ، خوانشی هنجاری به طبیعت اشیاء می‌دهد؛ لوگوسی که البته بنا نیست به­مانند اندیشه کانتی، خود نماد متافیزیک محض انسانی باشد؛ حتی گاه از آن، خوانشی مکانیکی ارائه می­شود و در قواعد مکانیکی نمود می­یابد؛ اما از قواعد مکانیکی فراتر است و برهانی است که می­رود تا ماهیت و کارکردی هنجاری به طبیعت اشیاء و حتی آرته یونانی بدهد.
بااین­حال، خود اصطلاح واقعیت و طبیعت اشیاء این پرسش را ایجاد می‌کند که آیا حقوق طبیعی ارسطویی تغییرپذیر است؟ اگر این حقوق طبیعی متغیر باشد، چگونه امری متغیر می­تواند معیار امر درست و ملاک سنجش اعتبار حقوق موضوعه باشد؟ آیا با فرض تغییرپذیری حقوق طبیعی، باید نتیجه گرفت که اثبات و برهانی که لوگوس نماد آن است، صرفاً تجربی محض بوده و یا لوگوس در قواعد مکانیکی طبیعی منحصر است و به همین دلیل، دیگر نباید ایدآلیسمی را با کمک میتوس و آرته دنبال کرد و زئوس را حاکم دانست و تمیس را به فراموشی سپرد؟
 آیا در این صورت، اگر بتوان از ایدآلیسمی هم سخن گفت، ایدآلیسمی تاریخی­ـ­یونانی بوده و به‌این­ترتیب، باید، آن را و آرته یونانی را به فراموش‌خانه تاریخ سپرد و نتیجه گرفت که اساساً میان حقوق طبیعی کلاسیک از یکسو و حقوق بشر ـ که نماد متافیزیک مدرن تلقی می­شود ـ از سوی دیگر رابطه­ای وجود ندارد؟ اگر به نام میتوس و آرته، قائل به عنصر متافیزیکی در اندیشه ارسطویی باشیم، آیا این عنصر می­تواند زمینه­ساز پذیرش حقوق بشرِ پارادایمِ مدرن، در چارچوب حقوق طبیعی ارسطویی باشد؟ اگر پاسخ منفی است، ایدآلیسم ارسطویی، میتوس و آرته یونانی، آنگاه که بناست ماهیتی هنجاری پیدا کنند، با چه نوعی از حق سازگار خواهند بود؟
روش: از آنجا که حقوق طبیعی کلاسیک نماد تعامل متافیزیک با واقعیت است، بالطبع نه روش تجربی محض برای تحلیل آن می­تواند مورد استفاده باشد و نه روش قیاسی محض؛ با عنایت به این نکته، 
نگارنده در تحلیل داده­ها، روش پوزیتیویسم میانه را اتخاذ می­کند. این روش تحلیلی، توصیفی نیست؛ بلکه، نگاهی هنجاری را در پاسخ به پرسش­های فوق دنبال می­کند.
یافته‌ها: ارسطو با تأکید بر طبیعت اشیاء و به­طور خاص، طبیعت تاریخی­ـ­اجتماعی انسان یا همان فوسیس انسانی، به­عنوان منشأ اعتبار امر درست، درواقع، از بحران و چالش چگونگی تعامل عبور کرده است، زیرا این طبیعت انسانی، ماهیتی تکاملی دارد و نوعی از ایدآلیسم درون آن وجود دارد و همین ایدآلیسم، باقی نماندن در هست و گذار از هست به باید را تضمین می­کند؛ به­سخن­دیگر، ارتباط معناداری میان فوسیس ارسطویی و آرته وجود دارد؛ این حداقلی از متافیزیک را باید حاصل توجه به جایگاه میتوس در اندیشه ارسطویی دانست؛ حقیقتی که اسطوره است و به همین دلیل، با استدلال و برهان، قابل بازشناسی نیست و نسبت به آن، منطق اقناعی جواب می­دهد و منطق استدلالی راهگشا نیست. واقعیت این است که اندیشه ارسطویی، مبین سیری منطقی است که از میتوس یونانی آغاز می‌شود و با ابتنای بر فوسیس ارسطویی و به وسیله لوگوس، به آرته یونانی می‌رسد. سیری زنجیروار که حذف شدن هر کدام از حلقه‌های آن، یا اندیشه را در دام سوفسطایی گرفتار می­سازد یا به ژوسناتورالیسم مدرن می‌انجامد. با­این­حال، ماهیت ایدآلیسم و تکامل ارسطویی و تعیین نقطه پایان این تکامل، خود چالش دیگری است. تلقی یونیورسالیسم و هسته اصلی و ذاتی آن یعنی حق بشری به‌عنوان نقطه پایان این تکامل، وفاداری حقوق طبیعی کلاسیک به سنت اجتماعی را، زیر سؤال می‌برد، زیرا یونیورسالیسم، نوعی فراروایت فرهنگی است که با نسبیت فرهنگی مؤانستی ندارد و بیان دیگری از جهانی­سازی حق کانتی است. برای تعدیل واقع­گرایی حقوق طبیعی، به مفهوم حق نیاز است؛ اما نباید این حق، همان متافیزیک کانتی باشد، زیرا در این صورت، باید از حاکمیت متافیزیک بر طبیعت سخن گفت و با این حاکمیت، سخن گفتن از وفاداری حقوق طبیعی به سنت اجتماعی بی­معنا خواهد بود.
نتیجه­گیری: اگر خاستگاه امر درست ارسطویی، طبیعت اشیائی است که ماهیتی تکاملی دارد، دلیلی ندارد که این طبیعت، منشأ حق سو‌‌ژه­محور نباشد و صرفاً آن را، سازگار با حق چون ابژه بدانیم. تأکید ارسطو بر طبیعت انسانی به معنای پذیرش سوژه ارسطویی هم است و چرا این سوژه ارسطویی، منشأ حق طبیعی ارسطویی­شده نباشد. چاره حل چالش سوژه کانتی، این نیست که به سنت­گرایی میشل ویله اکتفا کنیم و ابژه را، جایگزین سوژه کنیم؛ بلکه، چاره را باید در درک درست سوژه ارسطویی جستجو کرد؛ سوژه­ای که ادعای ماقبل الإجتماعی بودن ندارد و اجتماعی بودن، شاخصه آن است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Interaction Between Classical Natural Law and Modern Natural Law (A Reflection on the Shift from Kantian Right to Aristotelian Right)

نویسنده [English]

  • Mehdi Shahabi
Associate Professor, Department of Law, Faculty of Administrative Sciences and Economics, Isfahan University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Introduction
Classical natural law, in contrast to modern natural law, demonstrates a deeper allegiance to social tradition. This allegiance should not be dismissed as a negative trait, for it ensures the precedence of Aristotelian thought over the natural law derived from the paradigm of modernity. Indeed, Aristotelian frameworks often appear more efficacious and pragmatic when compared to contemporary positivism. To state plainly, a natural law that fails to adapt to reality becomes the very foundation for the rise of legal positivism—including its more extreme manifestations. Yet, this fidelity to tradition within classical natural law also poses an internal challenge, threatening its identity, nature, and function with a crisis that must be navigated to yield meaningful outcomes. The core function of natural law lies in facilitating the transition from what is to what ought to be, thereby guiding and refining positive law. This assertion, of course, does not negate the role of positive law itself. Rather, positive law complements classical natural law by
providing a framework for its objectification and implementation, serving as the culmination of the dialectical process inherent in classical natural law. Classical natural law theorists appear preoccupied with this transition from what is to what ought to be, a process bound by a specific framework. This framework must be reconstructed through the logical progression from Mythos to Physis, then to Logos, and finally to Arete. A critical question arises: Can this transition occur without metaphysical dominance over a changing reality? The role of metaphysics in this legal tradition, as well as the interplay between metaphysics and nature, remains a subject demanding rigorous examination. In the lexicon of Greek philosophy, this interaction might be understood as the coexistence of myth and nature (Physis). Myth here embodies the latent idealism within Aristotelian ontology, while Arete, though an elusive and unconventional concept, represents the path toward that idealism. Nature—even in its Zeusian form—cannot inherently possess normative function. Instead, it is the Greek Logos, rooted in Themis (itself imbued with the essence of Mythos), that confers normative authority upon the nature of things. Logos, crucially, is not merely a human metaphysical construct akin to Kantian reasoning. At times, Logos is interpreted mechanistically and reduced to rigid rules. Yet it transcends such limitations, serving as an argument that endows both nature and Arete with normative character. However, the very notion of the "nature of things" invites scrutiny: Is Aristotelian natural law immutable? If it is subject to change, how can a variable standard serve as the measure of Jus or the validity of positive law? Assuming mutability in natural law, must we conclude that the proofs symbolized by Logos are purely empirical? Or does Logos instead reside uniquely within natural-mechanical rules, rendering the pursuit of idealism through Mythos and Arete obsolete—thereby reducing Zeus to a ruler and erasing Themis?
Method
Given that classical natural law embodies the interplay between metaphysics and reality, neither a purely empirical nor a purely deductive method suffices for its analysis. Acknowledging this, the author adopts a moderate positivist approach to data analysis. This method is not merely descriptive; it employs a normative perspective to address the aforementioned questions.
Results and Discussion
If idealism is to be discussed in this context, is it solely a historical-Greek construct? Should Arete thus be relegated to the annals of history, with the conclusion that no liaison exists between classical natural law and modern human rights—the latter being a product of contemporary metaphysics? If 
we acknowledge a metaphysical dimension in Aristotelian thought, framed as Mythos and Arete, can this foundation accommodate modern human rights within Aristotelian natural law? Should the answer prove negative, what form of rights would Aristotelian idealism align with when assuming normative force? Aristotle resolves this challenge by emphasizing the nature of things—particularly the historical-social nature of humanity (Physis)—as the source of justice’s validity. Human nature, being evolutionary, harbors a form of idealism that ensures progression beyond what is toward what ought to be. In other words, a profound connection binds Aristotelian Physis to Arete. This minimal metaphysical presence must be recognized as the outcome of Mythos in Aristotelian thought—a truth that, being mythic, eludes pure reason and is graspable only through persuasive, rather than argumentative, logic.
Aristotelian thought charts a logical trajectory beginning with Greek myth, advancing through Physis, mediated by Logos, and culminating in Arete. Disrupting any link in this chain risks trapping thought in sophistry or reducing it to modern *jus-naturalism*. Nevertheless, the nature of Aristotelian evolutionary idealism and its endpoint present further challenges. Perceiving universalism—and its quintessential expression, human rights—as the terminus of this evolution calls into question classical natural law’s loyalty to social tradition. Universalism, as a cultural metanarrative, clashes with cultural relativism, echoing Kantian globalization of right. While natural law’s realism necessitates the concept of right, this must not mirror Kantian metaphysics, which imposes metaphysical dominion over nature, thereby voiding natural law’s traditionalist allegiance.
 
Conclusion
If Aristotelian Jus originates from an evolving nature of things, there is no justification for excluding this nature as the source of subject-centered right or reducing its compatibility to objectified right. Aristotle’s focus on human nature implies the acceptance of an Aristotelian subject—why should this subject not also ground Aristotelian natural right? Resolving Kant’s subject-centered challenge does not entail retreating to Michel Villey’s traditionalism or substituting subject with object. Instead, the solution lies in a nuanced understanding of the Aristotelian subject: one that does not presume pre-social existence but embraces sociality as its defining trait.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Classical Natural Law
  • Modern Natural Law
  • Natural Law
  • Nature of Things
  • Nicomachean Ethics
اشتراوس، لئو (1373). حقوق طبیعی و تاریخ، ترجمه باقر پرهام، تهران: آگه.
برن، ژان (1362). فلسفه رواقی، ترجمه سید ابوالقاسم پور حسینی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
راسخ، محمد. (1385). ویژگی‌های ذاتی و عرضی قانون، مجلس و پژوهش، 13(51)، 13-40. SID. https://sid.ir/paper/432924/fa
راسخ، محمد (1396). حق و مصلحت، مقالاتی در فلسفه حقوق، فلسفه حق و فلسفه ارزش، جلد دوم، تهران: نشر نی.
شهابی مهدی (1401). حقوق طبیعی مونتسکیو؛ تأملی بر نسبت متافیزیک و واقعیت در اندیشه حقوق طبیعی، پژوهش‌های حقوق تطبیقی، ۲۶ (۱)، 75-97، http://clr.modares.ac.ir/article-20-41511-fa.html
شهابی، مهدی (1397). فلسفه حقوق، مبانی نظری تحول نظام حقوقی، از حقوق سنتی تا حقوق مدرن، تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
شهابی، مهدی. (1401). حقوق اشراقی لئون پترازیسکی؛ تأملی بر گذار از عقل و طبیعت اشیا به اشراق تجربی چون مبنای اعتبار حقوق، پژوهش حقوق عمومی، 24 (76)، 215-246، https://doi.org/10.22054/qjpl.2022.62722.2651
کاپلستون، فردریک چارلز (1388). تاریخ فلسفه، فلسفه قرون‌وسطی، از آوگوستینوس تا اسکوتوس؛ مترجم ابراهیم دادجو، جلد دوم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
کاتوزیان، ناصر (1380) فلسفه حقوق، جلد اول، چاپ دوم، تهران: شرکت سهامی انتشار.
کلی، جان موریس (1382) تاریخ مختصر تئوری حقوقی در غرب، ترجمه دکتر محمد راسخ، تهران: طرح نو.
نصر، سید حسین (1380). معرفت و معنویت، ترجمه انشاء الله رحمتی، تهران: سهروردی.
 
 
Aquinas, T. (1984). Summa theologica, Digital edition: library of the Cerf edition [In French].
Aquinas, T. (1993). Commentary on Aristotle’s Nicomachen Ethics, Translated by C.I. Litzinger, O. P.Indiana, DUMB OX BOOKS.
Aristotle (1994). Nicomachean Ethics, Paris: Vrin [In French].
Aristotle (1991). The Metaphysics, translated by John H. Macmahin, New York: Prometheus.
Aristotle (1997). Ethics in Eudemus, Paris: Philosophical bookstore J. Vrin, translated by Vianney Décarie [In French].
Aristotle, (1959(a)). Politics, with an English translation by H. Rackham, M. A. London: William. Heinemann LTD; Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Aristotle (1959(b)). The Art of Rhetoric, with an English translation by John Henry Freese, London: William Heinemann LTD; Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Aubenque, P. (1980). The law according to Aristotle, Archives of Philosophy of Law, n° 25, Paris, Sirey, 147-157 [In French].
Bern, J. (1983). Stoic philosophy, translated by Seyyed Abolqasem Pour Hosseini, Tehran: Amir Kabir Publishing [In Persian].
Boureau, A. (1992). Law and Theology in the 13th Century, Annals History, Social Sciences, 47(6), 1113–1125 [In French].
Capleston, F. (2008). History of Philosophy, Medieval Philosophy, from Augustine to Scotus; Translated by Ibrahim Dadjo, T. II, Tehran: Scientific and Cultural Publishing Company [In Persian].
Carré de Malberg, R. (2003). Contribution to the General Theory of the State, T. I., Paris: Dalloz [In French].
Charette, L. (1981). Natural Law and Positive Law in Saint Thomas Aquinas, Philosophical, 8(1),113-130 ; DOI: https://doi.org/10.7202/203152ar [In French].
Dabin, J. (1969). General Theory of Law, Paris: Dalloz [In French].
Dabin, J. (2007). Subjective Right, Paris: Dalloz [In French].
Destrée, P. (2000). Aristotle and the Question of Natural Law ("Eth. Nic.", V, 10, 1134 b 18-1135 a 5), Phronesis, 45(3), 220-239; https://www.jstor.org/stable/4182647 [In French].
Duguit, L. (1927). Treatise on Constitutional Law, T. I. The Rule of Law and the Problem of the State, Paris: Former Fontemoing bookstore [In French].
Duguit, L. (2003) The State, Objective Law and Positive Law, Paris: Dalloz [In French].
Éric Weil (1991). “Natural law”, Essays and Conferences, T.I, Philosophy, Paris: J. Vrin philosophical bookstore edition [In French].
Finnis, J. (1998). Aquinas, Moral, Political and Legal Theory, Founders of Modern Political and Social Thought: New York, Oxford university press.
Habermas, J. (1974). Theory and Practice, Trans. J. Viertel, Boston: Beacon Press.
Husson, L. (1972). The Philosophical Foundations of Modern Law, Philosophical Studies, 1, 39-54 [In French].
Jellinek, G. (2005). The Modern State and its Law, T. I., General Theory of the State, Paris: V. Giard and E. Brière edition [In French].
Kalinowski. G. et M. Villey (1984). The Mobility of Natural Law in Aristotle and Thomas Aquinas, In. Archives of Philosophy of Law, 29, Paris: Sirey, 187-199 [In French].
Katouzian, N. (2010), Philosophy of Law, T. I, Tehran: Publishing Company[In Persian].
Kelly, J. (1382), A Short History of Western Legal Theory, translated by Dr. Mohammad Rasakh, Tehran: New Tarh[In Persian].
Kelsen, H. (1999). Pure Theory of Law, Translated by Charles Eisenmann, Paris: Bruylant and L.G.D.J. [In French].
Le Fur, Louis, The Theory of Natural Law since the 17th Century and Modern Doctrine, Collection of courses, Academy of International Law, 18, 259-442 [In French].
Maspetiol, R. (1964). Ambiguity of Subjective Right, In. Archives of philosophy of law, Paris: Sirey, 71-81 [In French].
Miaille, M. (1980). A Critical Introduction to Law, Paris: Edition F. Maspero [In French].
Nasr, S. (2010). Knowledge and Spirituality, translated by Insha Allah Rahmati, Tehran: Sohrvardi[In Persian].
Oppetit, B. (2004), Philosophy of Law, Paris: Dalloz [In French].
Petit, A. (1999). Scot and Cudworth, the Augustinian 'Question' 'DE IDEIS', Journal of Philosophical and Theological Sciences, 83(1), 73–84;https://www.jstor.org/stable/44410136 [In French]
Ponton, L. (1987). Eric Weil: Aristotelian Natural Law and Human Rights, Laval theological and philosophical, 43(1), 49-65; DOI: https://doi.org/10.7202/400277ar [In French].
Rasekh, M. (2016). Right and Expediency, Essays in Philosophy of Law, Philosophy of Right and Philosophy of Value, T. II, Tehran: Nei Publishing.
Rasakh, M. (2006) Intrinsic and Transverse Features of the Rule, Majlis and Research, 13(51), 13-40[In Persian].
Rawls, J. (1997) Theory of Justice, Translated from the American by Catherine Audard, Paris: Édition du Seuil.
Renard, D. (2000) The Three Births of the Welfare State, Powers, French Journal of Constitutional and Political Studies, 94, 19-30.
Renaud, A., Ferry, L. (1992) Political philosophy, Vol. III, from human rights to the republican idea, Paris: Puf [In French].
Renaut A. et Sosoe, L. (1991). Philosophy of Law, Paris: Puf [In French].
Ripert, G. (1994). The Moral Rule in Civil Obligations, Paris: L.G.D.J. [In French].
Saleilles, R. (1922). Legal Personality; History and Theories; Twenty-five Introductory Lessons to a Comparative Civil Law Course on Legal Entities; Paris: Arthur Rousseau Bookstore [In French]
Savigny, F. (2006). On the Vocation of Our Time for Legislation and the Science of Law; Translation and notes: A. Dufour, Paris, puf [In French].
Shahabi, M. (1401). Montesquieu's Natural Law; A Reflection on the Relationship Between Metaphysics and Reality in the Thought of Natural Law, Comparative Law Research, 26 (1), 75-97.
Shahabi, M. (2017). Philosophy of Law, Theoretical Foundations of the Transformation of the Legal System, from Fraditional Law to Modern Law, Tehran: Islamic Culture and Thought Research Institute Publications
Shahabi, M. (2022) Leon Petrazyski’s Intuitive Law; A Reflection on the Transition from Reason and the Nature of Things to Empirical Illumination as the Basis of the Validity of Law, Public Law Research, 24 (76), 215-246.[In Persian].
Spector, C. (2013) Montesquieu and the Crisis of Modern Natural Law: Straussian Exegesis, Review of Metaphysics and Morality, 77(1), 65-78 [In French]
Spitz, J. (2005). Ronald Dworkin and the False Dilemma of Equality and Freedom, International Review of Philosophy, 233(3), 413-433; https://doi.org/10.3917/rip.233.0413 [In French]
Strauss, L. (1994). Natural law and History, translated by Bagher Parham, Tehran: Agah [In Persian]
Strauss, L. (2016). Natural Law, translated into French by Emmanuel Patard, Philosophy Archives, 79 (3), 453–484 [In French]
Troper, M. (2005). The Philosophy of Law, Paris: Puf [In French]
Villey, M. (1969). Subjective Law I (The Genesis of Subjective Law in William of Occam)”, Sixteen Essays on the Philosophy of Law Including One on the University Crisis, Paris: Dalloz [In French]
Villey, M. (1976). New Rhetoric and Natural Law, Logic and Analysis, 19(73), 3-24; https://www.jstor.org/stable/44084506 [In French]
Villey, M. (2001). Philosophy of Law, Definitions and Ends of Law, The Means of Law, Paris: Dalloz [In French]
Villey, M. (2006) The Formation of Modern Legal Thought, Paris: Quadrige/PUF [In French]
Villey, M. (1965) A Historian's Observations on Classical Natural Law, Archives for Philosophy of law and Social Philosophy, 51, 19- 35 [In French]
Villey, M. “Preface” to: Grzegorczyk, Christophe (1982), The General Theory of Values ​​and the Law, Paris: L.G.D.J. [In French]