راه‌گشایی هاشمی در تبیین حاکمیت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حقوق دانشکدهٔ علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان.

2 دانش‌آموخته دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی

10.22099/jls.2024.49251.5097

چکیده

مطالعه‌ی حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران با پاره‌ای تردیدها و انکارها روبروست که از اصل پنجاه‌وششم قانون اساسی نشأت‌گرفته است. مردّدین مدّعی اند در قانون اساسی ایران، حاکمیت مردم محلی نداشته و مفهوم حاکمیت الهی مندرج در اصل پنجاه‌وششم، در چارچوب حقوقی اصل پنجاه‌وهفتم تجلّی یافته؛ و کلیه‌ی نهادها را منحل در اراده‌ی مطلق ولی فقیه کرده است گروهی از مخالفان و گروهی از هواداران جمهوری اسلامی ایران در اجزای این انکار و تردید هم‌دلند. به نظر می‌رسد چنین انکار و تردیدی، مطالعه‌ی نظام جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق اساسی را ممتنع می‌کند. سیّدمحمّد هاشمی اصل پنجاه‌وششم را حاکی از ابتنای این نظام بر حاکمیت ملّی می‌دانسته است. او اگرچه در کتاب حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران به این ایده نپرداخته، امّا با تفکیک ولایت مطلقه‌ی فقیه به عنوان نظریه‌ی دولت اسلامی از ولی فقیه به عنوان یکی از اجزای حکومت، پیش از دیگران مسیر مطالعه‌ی حقوق اساسی جمهوری اسلامی را گشوده است. در این مقاله با یک مطالعه‌ی دکترینال، ضمن برجسته کردن این راه‌گشایی متقدّم هاشمی در قیاس با سایر شارحین حقوق اساسی جمهوری اسلامی، کوشیده ایم به تناسب این راه‌گشایی، تقریری از اصل پنجاه‌وششم قانون اساسی را بسط داده و به ایراد قائل نبودن امام خمینی به قانون اساسی نوشته پاسخ دهیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Hashemi’s Breakthrough in Explaining the Theory of State in the Constitution of the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mansouri Boroujeni 1
  • Farshid Moghimian Boroujeni 2
1 Assistant Professor. Department of Law. Faculty of Administrative Sciences and Economics. University of Isfahan
2 Ph. D. ; Faculty of Law, Shahid Beheshit University
چکیده [English]

The study of the constitutional law of the Islamic Republic of Iran is met with certain doubts\ and denials, primarily stemming from the fifty-sixth article of the Constitution. Critics argue that the Iranian Constitution lacks popular sovereignty, and the concept of divine sovereignty, as outlined in the fifty-sixth article, is reflected in the legal framework of the fifty-seventh article. They contend that all powers have been absorbed into the absolute power of the jurist. This viewpoint is shared by a group of opponents and supporters of the Islamic Republic of Iran. Such skepticism appears to hinder the study of the Islamic Republic of Iran’s system within the context of constitutionalism. Seyyed Mohammad Hashemi, however, interprets the fifty-sixth article as an indication of a system founded on popular sovereignty. Despite not addressing this idea in his book - “Islamic Republic of Iran’s Constitutional Law” - he has paved the way for the study of the Islamic Republic’s Constitution. He did this by distinguishing the absolute authority of the jurist as an Islamic state theory from the leadership of the jurist as one of the government’s powers. In this article, we aim to highlight Hashemi’s advanced solution compared to other commentators of the Islamic Republic’s constitutional law through a doctrinal study. We also strive to develop an interpretation of the fifty-sixth article of the Constitution that aligns with this solution and critique the assertion that Imam Khomeini disregarded the written constitution.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Absolute Authority of the Jurist
  • Fifty-Sixth Article
  • Fifty-Seventh Article
  • Seyyed Mohammad Hashemi
  • Divine Sovereignty