نظریه عدالت سعدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

10.22099/jls.2024.44895.4821

چکیده

هدف پژوهش حاضر، استخراج نظریه عدالت از آثار سعدی است. روش پژوهش تحلیل محتوا است. یافته ها نشان می دهد سعدی در بخشهایی از آثار خود، به ویژه باب در سیرت پادشان از گلستان و باب در عدل و تدبیر و رأی از بوستان، مفصلاً به مفاهیم مرتبط با حقوق عمومی، ازجمله عدالت میپردازد و به رغم این که به ابعاد مختلف عدالت ورود می کند، این پردازش حداقل به معنای امروزین، روشمند و منسجم نیست. نتایج پژوهش حاکی از ابتنای نظریه عدالت سعدی بر برابری ارزشی انسانها و وظیفه دولت به توزیع برابر منابع با رعایت قواعد عدالت شامل تقدم منفعت عمومی، منع استفاده شخصی از خزانه، منع تعدی به جان و مال مردم، تأمین امنیت، رسیدگی به شکایتها، شنیدن اظهارات طرفین دعوا، فرض بیگناهی و توجه ویژه به افراد بحران زده است. این اصول، نابرابری اکتسابی موجود میان انسانها را که حاصل برهم خوردن نظم و عدالت طبیعت است، تعدیل میکند تا رضایت عمومی حاصل شود. قاعده طلایی نظریه عدالت سعدی این است که اگرچه انسانها برابر به لحاظ ارزشی برابر هستند، هرکس مستحق رفتاری است که خود میکند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Saadi's Theory of Justice

نویسنده [English]

  • Samaneh Rahmatifar
Department of Law, Faculty of Humanities Science, Islamic Azad University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

The present study aims to extract the theory of justice from Saadi's works. The research method is content analysis. Findings show that in some parts of his works, especially the chapter on the character of kings from Golestan and the chapter on justice and prudence and counsel from the Bustan, Saadi refers in detail to the concepts related to public law, including justice. Although he focuses on justice dimensions, this process is not, at least in the modern sense, methodical and coherent. The results indicate that Saadi's theory of justice is based on the equality of human beings and the duty of the government to distribute resources equally through the observance of ethical principles, including the priority of public interest, prohibition of personal use of treasury, prohibition of transgression people's lives and property, principles of judicial justice (hearing complaints, hearing statements from all litigants and presumption of innocence) and taking into account worse off people. These principles moderate the unnatural inequality between human beings, are resulted from the disruption of the order and justice of nature. The golden rule of Saadi's theory of justice is that everyone deserves to be treated the way he/she treats others.

کلیدواژه‌ها [English]

  • People
  • Politics
  • Public Interest
  • Public Law
  • Qazzali
  • Thomas Aquinas