خسارت طبیعی در حمل دریایی محصولات نفتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

10.22099/jls.2024.48533.5027

چکیده

یکی از مصادیق خسارات وارده به کالایی که از طریق دریا حمل می‌شود کاهش جزئی مقدار یا وزن کالا به هنگام تخلیه در بندر مقصد است که در برخی کالاها به ویژه محصولات نفتی نمود بیشتری پیدا می‌کند و نه در اثر تقصیر متصدی حمل یا خدمه کشتی بلکه در اثر جنس خود کالا و شرایط حمل ایجاد می‌شود. علل عمدۀ بروز این خسارت در حمل نفت خام و مشتقات نفتی را می‌توان در تبخیر نفت، چسبندگی نفت به دیواره های مخزن، وجود آب و رسوبات در نفت، اشتباه محاسباتی در میزان نفت بارگیری یا تخلیه شده و ... خلاصه نمود. رویۀ تثبیت شده در حمل دریایی نفت آن است که متصدیان حمل خود را از جبران این نوع خسارت که در ادبیات حقوق خارجی به «خسارت ناشی از مسیر (فرنت دو روت)» یا «تخفیف مجاز عرفی» شهرت دارد و در این نوشتار به دلیل عادی بودن آن در حمل دریایی، «خسارت طبیعی» نام‌گذاری شده، به میزان تقریبا نیم درصد (0.5%) معاف می‌دانند. ماهیت حقوقی خسارت طبیعی، شرایط معافیت متصدی حمل از جبران آن و میزان قابل قبول این نوع خسارت در حمل محصولات نفتی در زمره مهمترین مسائلی است که این نوشتار به بررسی آنها پرداخته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Freint de Route (In-transit loss) in Carriage of Oil Products by Sea

نویسنده [English]

  • mojtaba Eshraghi Arani
private law department, faculty of law and political science, university of Tehran
چکیده [English]

One of the examples of damage caused to goods carried by sea is the short delivery of the goods which is found out upon discharge at the destination port. This kind of loss which is more common in some particular goods, especially oil products, does not happen due to the fault of the carrier or its crew but is caused by the nature of the goods and the conditions of transportation. The main causes of this damage in the transportation of oil products can be summarized in oil evaporation, oil adhesion to the tank walls, the presence of water and sediments in the oil, miscalculations in the amount of oil loaded or unloaded, etc. It is an old-established practice in the maritime carriage of oil that the carriers are exempt from compensating for this type of loss, which is well known as "Freint de Route/ In-Transit Loss)" or "Customary Allowance", and in this article, due to its normality in the sea carriage, it is called "natural damage", to the extent of almost half a percent (0.5%). The legal nature of in-transit loss, the conditions for the exemption of the transport operator from its compensation and the extent of such acceptable loss in the carriage of oil products by sea are among the most important issues that have been dealt with in this manuscript.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Freint de route
  • sea carriage
  • In-transit loss
  • short delivery
  • oil
  • ROB