دانشگاه شیرازمطالعات حقوقی2008-79267120150522The Determination of the of Applicable Law on Vacation of Commercial Placesتعیین قانون حاکم بر دعاوی تخلیه اماکن تجاری127304410.22099/jls.2015.3044FAحمید ابهریدانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه مازندرانرضا زارعیاستادیار گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیرازJournal Article20120904One of the processes of trial that has special importance in the judgment is the determination of Applicable Law. In the vacation of commercial places, even in presumption of lack of foreign factor, because of the different regulations in the Iranian law that all of them are valid, the determination of applicable law has more importance. This article tried to suggest some solutions about applicable law in the all of cases of rental relationship that are facing to law silence or ambiguity with survey of different views and jurisprudence policy ,that is necessary of research in this topics. <br /> یکی از مراحل مهم دادرسی که اهمیت ویژهای در فرایند رسیدگی به دعاوی دارد، تعیین قانون حاکم بر دعوا است؛ در دعوای تخلیه اماکن تجاری، حتی در فرض عدم وجود عاملی خارجی، به دلیل وجود قوانین مختلفی که در حقوق موضوعه ایران در زمینه روابط استیجاری در اماکن تجاری وجود دارد و همگی در محدوده خود دارای اعتبار هستند، موضوع تعیین قانون حاکم بر دعوا اهمیتی مضاعف مییابد. در این مقاله تلاش گردیده با بررسی نظرات مختلف در خصوص حدود اعتبار قوانین موجود و نیز رویه قضایی که لازمه تحقیق و ارائه نظر در اینگونه موضوعات است، در مورد قانون حاکم بر تمامی روابط استیجاری متصور در اماکن تجاری در شرایط فعلی که گاهی با سکوت یا ابهام قانونی و در نتیجه نظرات و رویههای مختلفی روبرو هستند، اظهارنظر و ارائه طریق گردد. <br /> دانشگاه شیرازمطالعات حقوقی2008-79267120150620Human Rights obligations in WTO’s documentsالزامات حقوق بشری در سازمان تجارت جهانی2958304510.22099/jls.2015.3045FAمحمد امامیدانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیرازJournal Article20110724<span style="font-family: Times New Roman;">Abstract</span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;">Human rights and trade are two main elements of today’s human life which have the greatest impact on people's relationships. Human rights are a selection of obligations that must be followed in all aspects of the human life, consisting trade .The WTO, as the biggest and most powerful trade structure in the world which can support the international trade, influences human rights - especially economic human rights - that is directly related to this structure. But organized documents and acting method of this organization could not act positively in this course.</span> <br /> چکیده <br />حقوق بشر حقوقی است وابسته به طبیعت انسان که مهمترین مصادیق آن حقوق مدنی سیاسی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و حق همبستگی نیز بهعنوان نسل سوم حقوق بشر به آن اضافهشده است حمایت از حقوق بشر در دو سطح ملی و بینالمللی مطرح است، در سطح ملی منعکسکننده تضاد بین نظم و آزادی و در سطح بینالمللی تضاد بین حقوق بشر و حاکمیت دولت است که هدف اصلی حقوق بشر بینالمللی وضع مقررات بینالمللی و وادار کردن نظامهای حقوقی داخلی به تبعیت از آنها است. تکامل حقوق بینالملل، حقوق بشر را از حمایت بینالمللی برخوردار نموده است؛ اما در روابط بینالملل تجاری، قابلذکر است که اصولاً تجارت بین دولتها فارغ از توجه به مسائل حقوق بشری است ولی با شکلگیری نظام تجارت جهانی رویکرد تغییر نموده و این تغییر متأثر از تحولات حقوق بینالمللی بهطورکلی است. <br /><span style="font-family: Times New Roman;"> </span> <br /> دانشگاه شیرازمطالعات حقوقی2008-79267120150620Equivalent wage of duality time and NIHLAH (gift) with a view of Family Supporting Act 1391اجرتالمثل ایام زوجیت و نحله با نگرشی بر قانون حمایت خانواده مصوب اسفند 13915998304610.22099/jls.2015.3046FAعلی اصغر حاتمیدانشیار حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیرازسیده فاطمه زبرجددانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیرازJournal Article20140706<span style="font-family: Times New Roman;">Abstract</span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;">Equivalent wage of marriage time and NIHLAH are among wife's financial rights that paying it, if claimed by her at the time of divorce, has been provided in Islamic law and Iranian statutory law. Equivalent wage of marriage time is a remuneration similar to the wage, that wife receives instead of services taken in husband's house, with his order and without donation intention. Iranian legislator, under provision 6, paragraph B of single article of amendment of divorce regulations 1371,recodnized NIHLAH as a compulsory gift that is paid to wife from husband's property at the time of divorce. The enactment of new Family Supporting Act 1391, and express omission of paragraph A of the above-mentioned provision, has made some important changes about titling equivalent wage, that based on it, and now is not indispensable because of demand divorce on behalf of the wife, not to offend spousal duties by the wife , lack of any financial conditions in marriage contract ,now is not irrevocable. This article intends to deal with the present legal position of equivalent wage of marriage time and NIHLAH in the Iranian law with a view of Family Supporting Act 1391.</span> <br /> <br /><span style="font-family: Times New Roman;"> </span>چکیده <br />اجرت المثل ایام زوجیت و نحله، از جمله حقوق مالی زوجه است که پرداخت آن به وی در صورت مطالبه در زمان طلاق، در شرع مقدس و قوانین موضوعه ایران پیش بینی شده است. اجرت المثل ایام زوجیت اجرتی شبیه اعمال انجام گرفته است که زوجه در قبال خدماتی که در منزل شوهر، به دستور وی و بدون قصد تبرع انجام داده است، دریافت میدارد. قانون گذار ایران در بند ب تبصره 6 ماده واحده اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 1371، نحله را نوعی بخشش اجباری قلمداد کرده است که پرداخت آن در زمان طلاق از اموال زوج به زوجه صورت میگیرد. تصویب قانون حمایت خانواده 1391 و نسخ صریح بند الف تبصره فوق الذکر، تغییراتی مهم در خصوص استحقاق زوجه نسبت به اجرت المثل، ایجاد نموده است که بر این اساس، شرایطی از قبیل عدم درخواست طلاق از ناحیه زوجه، عدم تخلف زن از وظایف همسری و عدم وجود شرطی مالی ضمن عقد نکاح، هم اکنون لازم الاجرا نخواهد بود. این مقاله درصدد بررسی وضعیت حقوقی فعلی اجرت المثل ایام زوجیت و نحله در حقوق ایران با نگرشی بر قانون حمایت خانواده مصوب 1391، است. <br /> دانشگاه شیرازمطالعات حقوقی2008-79267120150620The Authority to Obtain the Subject of Law with an Emphasis Put on Participation in Murderمرجع احراز موضوع قانون با تأکید بر شرکت در قتل99123304710.22099/jls.2015.3047FAاحمد حاجی ده آبادیدانشیار دانشگاه تهران پردیس فارابی قمJournal Article20120703<span style="font-family: Times New Roman;">Abstract</span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;">The relation between subject and verdict is the same as the relation between cause and effect. In other words, as long as there is no subject realized, no verdict will follow it; and, when a subject comes to being, evidently there will come a verdict. The very important question, here, is: “when there is some doubt concerning presence or absence of a subject, which authority should obtain its presence and is his judgment in this regard authoritative and binding?” Emphasizing “Referring murder to the acts done by all those who have participated in murder”, the present article puts emphasis on the point that the authority to obtain the subject is the judge who is responsible to issue a verdict and solve the case. As a result, opinion of no institution is more authoritative and binding than that of the judge. The judge, of course, has to counsel with other institutions. Murder consists of two parts (engagement in executive operations of murder” and “referring the murder to all participants”); in the first part he has to make uses of the opinion of the expert and in the second part, he is better to refer to customary law and he has to do so.</span> <br /> تا زمانی که موضوع هر ماده محقق نگردد، حکم قانونی بر آن مترتب نخواهد شد. در مواردی که وجود و عدم موضوع مشکوک است، چه نهادی باید وجود آن را احراز نماید بهگونهای که داوری وی، حجیت داشته و لازم الاتباع باشد؟ این مقاله با تأکید بر موضوع «استناد قتل به عمل همه شرکا» به پاسخ سؤال فوق میپردازد و بر این نکته تأکید میکند که مرجع احراز موضوع، شخص قاضی است، هم آنکه وظیفهاش صدور حکم است و نظر هیچ نهادی برای قاضی الزامآور نیست. البته قاضی باید از مشورت سایر نهادها بهره ببرد؛ در خصوص شرکت در قتل که حاوی دو جزء «مداخله در عملیات اجرایی» و «استناد قتل به همه شرکا» است، در جزء اوّل از نظر کارشناس و در جزء دوم از نظر عرف بهعنوان آراء مشورتی باید مطلع باشد. <br /> <br /> دانشگاه شیرازمطالعات حقوقی2008-79267120150620The effect of Relationship of actions in Civil trialاثر ارتباط دعاوی در دادرسی مدنی125149304810.22099/jls.2015.3048FAمهدی حسن زادهدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه قم0000-0002-3851-6489Journal Article20110906<span style="font-family: Times New Roman;"> </span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;">Abstract</span> <br />Upon some articles of civil procedure code (as articles 17, 84, 89 and 147)the relationbetween the actions and its effects on trial has been considered. These effects are differentin accordance to the cases and the branches of courts; related actions in the same division of the court, related actions in different divisions of the court, related actions in parallel courts and related claims in courts with different degrees. There are some questions about the effects ofthese relations. This study deals with these questions and some arguable matters in this field. <br /> چکیده <br />در مواد متعددی از قانون آیین دادرسی مدنی (از جمله مواد 17، 84، 89، 103 و 141) ارتباط دعاوی مورد توجه قرار گرفته و اثراتی در دادرسی بر آن مترتب شده است. این اثرات به تناسب اینکه دعاوی مرتبط در یک شعبه یا شعب یک دادگاه یا در دادگاههای همعرض یا در دادگاههای با درجه متفاوت مطرح باشند، متفاوت است. در بیان این اثرات در قانون نواقصی وجود دارد که سبب برخی ابهامات و سؤالها شده که نیاز به بررسی و تحلیل دارد. در این تحقیق مطالب قابل بحث و تأمل در خصوص اثر ارتباط دعاوی در حالتهای ذکر شده و نقص بیان قانونگذار در بیان این اثرات، بررسی شده است <br /> دانشگاه شیرازمطالعات حقوقی2008-79267120150620Analytical study of the wife inheritance from the husband's property in Imami jurisprudence and Iranian lawبررسی تحلیلی میراث زوجه از اموال شوهر در فقه امامیه و حقوق ایران151168304910.22099/jls.2015.3049FAمحمد روشندانشیار دانشگاه شهید بهشتیمجید صادق نژاد نائینیدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی - دانشگاه سبزوارسید محمدمهدی خلیل زادهکارشناسی ارشد معارف اسلامی و حقوق خصوصی دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20110312<span style="font-family: Times New Roman;">Abstract</span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;">One of the issues addressed specifically is the issue of wife’s share of inheritance from the property of the husband. It isn’t fully agreed and there are opposing views and ideas about the wife deprivation from inheriting some part of husband’s bequest which is one of solitary cases of Imami and there is a claimed consensus about it. Different opinions and views expressed by the jurists about the types of property that the wife does not inherit from it as well as the fact that this deprivation appertains to the childless wife or any kind of wife due to difference between traditions (Hadiths). Also lawyers following the jurists have presented different views in this regard. Recently the Islamic Consultative Assembly in order to protect the rights of women and for administration of justice has followed the view of jurists and lawyers who believe that the wife utterly, whether childless or with child, deserves inheritance from all property of husband- from the corpus of movable property or from price of real property including arena or corpus.</span> <br /> چکیده <br />مسئله سهمالارث زوجه از اموال شوهر یکی از مباحثی که به طور ویژهای به آن پرداختهشده است. در مورد محرومیت زوجه از ارثبردن بعض از ترکه شوهر که از منفردات امامیه است و بر آن ادعای اجماع شده است، اتفاق نظر کامل وجود ندارد و آرا و عقاید مخالف نیز وجود دارد. در مورد انواع اموالی که زوجه از آنها ارث نمیبرد و همچنین در مورد اینکه این حرمان اختصاص به زوجه غیر ذات ولد دارد یا مطلق زوجه، به سبب اختلاف روایات، اقوال و آرا متفاوتی از جانب فقها ابراز گردیده است. حقوقدانان نیز به پیروی از فقها نظرات مختلفی در این خصوص ارائه نمودهاند. اخیراً مجلس شورای اسلامی نیز در جهت حمایت از حقوق زنان و اجرای عدالت از نظر فقها و حقوقدانانی پیروی کرده است که زوجه را به طور مطلق، چه ذات ولد و چه غیر ذات ولد، مستحق ارثبری از تمام اموال زوج- از عین اموال منقول و از قیمت اموال غیر منقول اعم از عرصه و اعیان میداند. <br /> <br /> دانشگاه شیرازمطالعات حقوقی2008-79267120150620Discoursal Configuration of Human Rights in the Constitution of the Islamic Republic of Iranصورتبندی گفتمانی حقوق بشر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران169196305010.22099/jls.2015.3050FAسید جواد صالحیاستاد یار دانشگاه شیراز0000-0001-6442-2331مجتبی دهقانکارشناس ارشد حقوق عمومیJournal Article20121224<span style="font-family: Times New Roman;">Abstract</span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;">The political Islamic discourse considers Islamic teachings as enlightening in all aspects of human life; therefore, it tries to stabilize to meanings and signifiers on the basis of its semantic system and monotheistic thought. In this article, after explanation of human rights in terms of the Constitution, it will be shown that, in the discourse of political Islam, human rights shapes around the central sighnifier of “human dignity”, while other signs and signifiers (e.g. political, social–economic, cultural and civil rights) are perceived according to that. In other words, although the concept of human rights is a modern one and has entered Islamic literature just as other modern concepts have, the issues raised in relation to that have formed a specific conceptual discourse, which can be named Islamic Human Rights Discourse. In the islamic discourse, human dignity is the central, transcendent signifier or central sighnifier, while all other human rights and privileges — which are floating signifiers — are perceived based on this sighnifier.</span> <br /> <br /><span style="font-family: Times New Roman;"> </span>گفتمان اسلام سیاسی، آموزههای اسلام را در همه سویههای زندگی انسان راهگشا دانسته و میکوشد بر مبنای ساختار و نظام معنایی خویش به مسائل و موضوعات معنا و با تکیه بر تفکر توحیدی خویش، به دالها ثبات معنا بخشد. در این مقاله ضمن تبیین دیدگاه قانون اساسی در باب مفهوم حقوق بشر، نشان خواهد داد که در گفتمان اسلام سیاسی، حقوق بشر بر محور دال مرکزی (کرامت انسانی) شکل گرفته و سایر نشانهها و دالها (حقوق سیاسی، اقتصادی-اجتماعی، فرهنگی و مدنی) پیرامون آن درک و دریافت میشوند؛ به عبارت دیگر هرچند مفهوم حقوق بشر مفهومی مدرن است و همچون دیگر مفاهیم مدرن وارد ادبیات اسلامی گردیده است اما مباحث مطرح شده پیرامون آن، گفتمان مفهومی خاصی را شکل داده است که از آن به گفتمان حقوق بشر اسلامی میتوان تعبیر کرد. در گفتمان حقوق بشر اسلامی، کرامت انسانی دال برتر و مرکزی<sup><sup>[i]</sup></sup> و در کانون توجه است؛ و کلیه حقوق و امتیازات بشری به عنوان دالهای شناور برگرد همین مفهوم درک و دریافت میشوند <br /><br clear="all" /><br /><br />[i]<span style="font-family: Times New Roman;">. </span>دال مرکزی، نقطه کلیدی و هویت بخش در هر گفتمان است که نشانههای دیگر در سایه آن نظم پیدا میکند و باهم مفصل بندی میشوند. <br />