دانشگاه شیرازمطالعات حقوقی2008-792612120200320The assessment of the rule of severity in the proceedings of the International Criminal Courtارزیابی قاعده شدت کافی در رویه دیوان کیفری بینالمللی133569110.22099/jls.2020.5691FAعلی حسن باباییدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه آزاد، واحد ساوه.احمدرضا توحیدیعضو هیات علمی گروه حقوق عمومی و بین الملل دانشگاه قم0000-0002-3852-0920محمود قیوم زادهاستاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحدساوه، ایران0000-0002-9728-9626Journal Article20190105Despite the seriousness of the nature of all crimes under the jurisdiction of the International Criminal (ICC), due to its limited capacity to deal with all of them. Adequate intensity, as the objective element, is the most important mechanism for selecting and prioritizing crimes and the condition of the court. At, the lack of definition of this criterion and its components in the Rome Statute has given rise to a different interpretation of it. The key question is, what is the criterion for assessing the severity of the acceptance of cases under the jurisdiction of the Court, and what threshold of severity is required? In response to this issue, the scope, the nature, impact, and manner of committing a crime and rank or the role of the perpetrator are components of the assessment of the rule of severity However, in the criteria of assessment, and the level of severity thresholds in the divine divine approach. "Acceptance of the situation" and "acceptance of the case" are not the same criteria, while according to the statute, two different assessments of the concept of an intensity are not acceptable In addition, there is disagreement over the threshold of severity. Although the Tribunal's function in recent years has shown a diminution of views, the concept, criterion and scope of this rule and the threshold for the selection of clear claims are unclear, and the legitimacy of the Court is challenged. This issue has been investigated by descriptive-analytical method.با وجود جدّیبودن ماهیت همه جنایات تحت صلاحیت دیوان کیفری بینالمللی، این نهاد کیفری به دلیل ظرفیت محدود در رسیدگی به تمام قضایا و فجایع، ناگزیر از گزینش قضایا است. قاعده شدت کافی به عنوان رکنی عینی، مهمترین سازوکار اولویتبندی و پذیرش وضعیت و پرونده و شرط مداخله دیوان به شمار میرود. در عین حال، فقدان تعریف این معیار و مؤلفههای ارزیابی آن در اساسنامه دیوان موجب تفاسیر متفاوتی از آن شده است. سؤال اساسی این است که چه ملاکی برای ارزیابی شدت در پذیرش قضایا و وضعیتهای تحت صلاحیت دیوان وجود دارد و چه سطحی از آستانه شدت برای پذیرش لازم است؟ یافتههای تحقیق حاضر که با روشی تحلیلی- توصیفی صورت گرفته است، حاکی از آن است که مطابق رویه دیوان گستره، ماهیت، تأثیر و شیوه ارتکاب جرم و رتبه یا نقش مرتکب، مؤلفههای ارزیابی قاعده شدت به شمار میروند. لیکن رویکرد دوگانهای در بهکارگیری، ارزیابی و سطح آستانه تحقق این معیارها بر دیوان حاکم است. «پذیرش وضعیت» و «پذیرش پرونده» تابع معیارهای یکسانی نیستند، در حالی که مطابق اساسنامه دو ارزیابی متفاوت از مفهوم قاعده شدت کافی پذیرفتنی نیست. همچنین در رابطه با سطح آستانه شدت کافی برای تحقق این قاعده، وحدت رویه وجود ندارد. گرچه عملکرد دیوان در سالهای اخیر تا حدی نشان از کاهش اختلاف رویه دارد، لیکن هنوز مفهوم، ملاک و قلمرو اجرای این قاعده و سطح آستانه کافی در گزینش وضعیتها و قضایا بهخوبی روشن نیست و این امر مشروعیت و اثربخشی عملکرد دیوان را با چالش مواجه ساخته است.دانشگاه شیرازمطالعات حقوقی2008-792612120200320The Study of the Solutions to Decrease the Risk of Sanctioning of Subsidiaries of NIOC with regards to EU Economic Sanctionsکاهش خطر تحریم شرکتهای زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران؛ واکاوی راهکارها با تمرکز بر قوانین تحریمی اتحادیه اروپا75110569310.22099/jls.2020.5693FAسید محمد حسن رضویاستادیار، گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-6134-653Xمحمد رضا سالاریدانش آموخته حقوق نفت و گاز، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190507The study of legal regime of imposition of unilateral economic sanctions can have a vital role in operation of companies being designated as sanctioned entity. One of the powerful and complex regime of economic sanctions are the restrictive measures imposed by European Union. This article studies the theory of piercing the corporate veil as one of the important theories n EU law and the EU applicable laws and regulations in sanctioning entities and corporations. Finally it provides solutions for Iranian oil companies active in EU jurisdiction to structure themselves in a way to reduce the chance of being considered as a sanctioned entity.مطالعه نظام حقوقی حاکم بر اعمال تحریمهای اقتصادی یکجانبه، امری است که میتواند نقش مؤثری در ادامه حیات شرکتهای هدف تحریم داشته باشد. در این میان یکی از نهادهای فعال در عرصه نظریات تحریمی و اعمال آنها، اتحادیه اروپاست که از یکی از پیچیدهترین نظامهای تحریمی بهرهمند است. پرسش اصلی مقاله پیش رو این است که آیا میتوان با کسب شناخت نسبت به ماهیت و معیارهای اعمال تحریم، راهکارهایی مؤثر برای کاهش خطر تحریم پذیری شرکتهای نفتی فعال در قلمرو این اتحادیه به دست آورد. هدف اصلی این پژوهش، پس از بررسی نظریه خرق حجاب شرکتی بهعنوان نظریه اصلی حاکم بر قوانین تحریمی اتحادیه اروپا و شناسایی قوانین لازمالاجرای کنونی این نهاد در حوزه تحریمهای شرکتی، ارائه راهکار بهمنظور کاهش خطر تحریم مجدد شرکتهای نفتی ایرانی فعال در قلمرو صلاحیت اتحادیه فوقالذکر است. مقاله حاضر بر این ادعاست که میتوان با اعمال تغییراتی در ساختار، شیوه مدیریتی و ارتباط میان شرکتهای فعال نفتی با شرکت ملی نفت ایران بهعنوان شرکت مادر، خطر شناسایی و شمول تحریمها را به میزان چشمگیری کاهش داد.دانشگاه شیرازمطالعات حقوقی2008-792612120200320Obligation to Bring an End to the Brach of the Rule Prohibiting Use of Chemical Weapons in the Light of Law of International Responsibilityتعهد به همکاری در پایان بخشیدن به نقض تعهدات ناشی از قاعده ممنوعیت استفاده از سلاحهای شیمیایی در پرتو حقوق مسئولیت بینالمللی111137732510.22099/jls.2020.33429.3425FAاکبر زارعدانشگاه علوم تحقیقات تهرانصابر نیاورانیگروه حقوق بینالملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.محسن عبدالهیshahid beheshti universityJournal Article20190503The most recent reactions of States to the use of chemical weapon in Syria, whether in the form of institutional co-operation, for example, measures set forth in UNSC Resolutions 2118 dated September 27, 2013, 2209 dated March 2015 and 2235 dated August 7, 2015, or individual reactions, including the US response to the use of chemical weapons in Khan Shaykhun suggests the obligations arising under Article 41 of the draft Articles of 2001 International Law Commission, following a breach obligation arising under a peremptory norm of general international law. Therefore, this paper seeks to answer the fundamental questions whether the rule in question is acceptable as a peremptory norm of general international law. A positive answer to this question will lead to questions about how to respond to the breach. According to the criteria set out in the report of International Law Commission reporter of 2017, the aforementioned rule has made its way to the top of international law norms, but practice of States in reacting the breach of the rule shows that any reaction to its violation must conform with the relevant legal framework and using legitimate means.واکنش اخیر دولتها به کاربرد سلاحهای شیمیایی در سوریه چه در قالب همکاری نهادین، از جمله اقدامات مندرج در قطعنامههای 2118 مورخ 27 سپتامبر 2013، 2209 مورخ مارس 2015 و 2235 مورخ 7 اوت 2015 شورای امنیت و چه به صورت انفردای از جمله واکنش ایالات متحده به استفاده از سلاح شیمیایی در خان شیخون تداعیگر آن تعهداتی است که به موجب ماده 41 طرح 2001 کمیسیون حقوق بینالملل به دنبال نقض تعهدات ناشی از قواعد آمره بینالملی برای دولتها ایجاد میشوند. از این رو، پاسخ به این پرسش اساسی ضرورت پیدا میکند که آیا قاعده مورد بحث به عنوان قاعده آمره قابل پذیرش است؟ پاسخ مثب به این پرسش، پرسشهایی در مورد نحوه وکنش به نقض آن را به دنبال خواهد داشت. تحلیل ویژگیهای قاعده مورد بحث و انطباق آن معیارهای مندرج در گزراش سال 2017 مخبر کمسیون حقوق بینالملل حاکی از آن است قاعده مذکور منطبق بر معیارهای قاعده آمره است ولی در هر حال واکنشهای انجام شده به نقض اخیر قاعده مورد بحث و به ویژ ابراز نظر دولتها در این مورد، نشانگر آن است که هر گونه واکنش به نقض آن باید در چارچوب حقوقی مربوطه و با توسل به ابزارهای مشروع انجام گیرد.دانشگاه شیرازمطالعات حقوقی2008-792612120200320The genesis of the concept of the public affairs in Iranian constitutional movementپیدایش مفهوم امر عمومی در مشروطیت139165732210.22099/jls.2020.30348.3042FAسیدناصر سلطانیعضو هیات علمی دانشگاه تهران (پردیس فارابی)0000-0002-8022-5984Journal Article20180731In the preceding years to Constitutional movement in Iran, the political thought was transferred from independent monarchy to constitutional monarchy due to the inability to govern the country. Therefore, the participation of people in public affairs was the ultimate way to survival and progression of the country in the constitutionalist thought. Moreover, the community and public (species) were recognized in debates. With respect to the advent of such unit, demand for participation in such generic, public unit was recognized. With the awakening and awareness of the public, the demand for participation in “the legislation and governance of respublica” was increased, being set as a “right and share”. In the aforementioned period of Iran’s Constitutionalism, and with respect to the advent of such new issue, a special category of law named Public Law was introduced as a new public law in Iran. In the present study, after explaining the first sign of advent of public and genre, and demand for participation in generic and public affairs, development of the concept was investigated as the origin of Public Law in Iranدر سالهای منتهی به مشروطیت به دلیل فتوری که در اداره مملکت وجود داشت اندیشه سیاسی از سلطنت مستقل به حکومت مشروطه منتقل شد. بدین ترتیب در فکر مشروطیت آنچه که می-توانست راهی به سوی نجات مملکت و ترقی کشور باشد مشارکت نوع در امور نوعی بود. بنابراین به تدریج هیکل و هیات جماعت و عموم افراد اهالی مملکت در افق بحثها پدیدار شد. با پیدا شدن این وجود واحد، تقاضای مشارکت در امور این وجود که وجودی نوعی و عمومی بود آشکار گشت. با بیداری و آگاهی ملی تقاضای مشارکت «در تصویب و نظارت امور عموم» رو به تزاید نهاد و بعنوان یک «حق و سهم» مستقر شد. در این لحظات تاریخ مشروطیت ایران و با پیدا شدن این موجود جدید حقوق خاص آن نیز که موسوم به حقوق نوعی و عمومی بود پدیدار شد و بدین ترتیب حقوق عمومی جدید در ایران زاده شد. در این مقاله پس از توضیح نخستین نشانههای پیدایش عموم و نوع و سپس تقاضای مشارکت در امور نوعی و عمومی پیدایش و تحول این مفهوم را بعنوان خاستگاه حقوق عمومی در ایران بررسی خواهیم کرد.دانشگاه شیرازمطالعات حقوقی2008-792612120200320Interaction between International Investment Law and International Humanitarian Law in Investment Claims Arising from Armed Conflictsتعامل میان حقوق بینالملل سرمایهگذاری و حقوق بینالملل بشردوستانه در دعاوی سرمایهگذاری ناشی از مخاصمات مسلحانه167187569610.22099/jls.2020.5696FAعلی شهبازیاندانشجوی دکترای حقوق بین الملل، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-3470-560Xسید باقر میرعباسیاستاد گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20200611When a foreign investor is affected by armed conflict, the rules of international investment law on the protection of foreign investors and international humanitarian law on the protection of civilians, including foreign investors, are both valid and since there is no specific precedent in this regard, the arbitral tribunals may, at their discretion, in each case, prioritize one of them as special law and apply to the dispute. Given that the choice of each of these rules will result in a different level of protection for foreign investment, the main question of the present study is to determine which of the above rules is preferable to the other as special law and what are the implications of applying each one in such dispute and breach of which one can be invoked as the international responsibility of the host state to the investment. This paper analyzes the above question in an exploratory way to remove the legal gap regarding the conflict between international humanitarian law and international investment law in investment disputes arising from armed conflicts.در وضعیتی که سرمایهگذار خارجی بر اثر مخاصمات مسلحانه دچار آسیب شده است، قواعد حقوق بینالملل سرمایهگذاری در خصوص حفاظت از سرمایهگذاران خارجی و قواعد حقوق بینالملل بشردوستانه در خصوص حفاظت از غیرنظامیان که شامل سرمایهگذاران خارجی نیز خواهد شد، هر دو معتبر هستند و از آنجا که رویه خاصی در این زمینه موجود نیست، دیوانهای داوری میتوانند به اختیار خود در هر پرونده، یکی از آنها را بهعنوان قانون خاص اولویت داده و بر دعوا اعمال کنند. با توجه به اینکه انتخاب هرکدام از این قواعد منجر به ارائه سطح حمایتی متفاوتی به سرمایهگذاری خارجی خواهد شد، سؤال اصلی تحقیق حاضر آن است که انتخاب کدامیک از قواعد فوق بهعنوان قانون خاص بر دیگری ارجحیت دارد و اعمال هریک موجب چه تبعاتی در اینگونه دعاوی خواهد شد و بر اساس نقض کدامیک میتوان به مسئولیت بینالمللی دولت میزبان سرمایهگذاری استناد کرد. این مقاله با روش اکتشافی به بررسی سؤال فوق پرداخته تا خلأ حقوقی در خصوص تعارض میان حقوق بینالملل بشردوستانه و حقوق بینالملل سرمایهگذاری را در دعاوی سرمایهگذاری ناشی از مخاصمات مسلحانه رفع کند.دانشگاه شیرازمطالعات حقوقی2008-792612120200320Approach of the Convention on the Law of the Sea in Relation to Management and Exploitation of Genetic Resources of the High Seas and its Benefits-Sharingرویکرد کنوانسیون حقوق دریاها نسبت به مدیریت و بهرهبرداری منابع ژنتیک دریاهای آزاد و تسهیم منافع آن189215569710.22099/jls.2020.5697FAجواد صالحیدانشیار گروه حقوق دانشگاه پیام نور تهران، ایران0000-0002-7402-1176Journal Article20191008Mechanism ofexploitation of genetic resources in the High Seas and its benefits-sharing is one of the neglected issues in the Convention on the Law of the Sea (1982). Therefore, this issue was later raised in the Convention on Biological Diversity (1992) by identifying genetic resources and Nagoya Protocol (2010) by its benefits-sharing. However, the identification of genetic resources and the its benefits-sharing in these Conventions on the Law of the Sea are limited to areas in jurisdiction of coastal states. New United Nations’ model to address these rules, with the requirements of the Convention on the Law of the Sea in the Area and the High Seas, faces the challenge of giving priority free access and the principle of the common heritage of humanity or vice versa and enjoying privileges and adherence to its constraints in this area, which is the subject and goal of this article. This paper based on descriptive-analytic approach to respond to this question, what is the approach of the Convention on the Law of the Sea to exploitation of genetic resources in the Area and High Seas and the its benefits-sharing? The findings of this research show that the two approaches of the Convention on the Law of the Sea include free access and the principle of the common heritage of humanity, which are also contagious and generalizable to marine genetic resources. Choosing either of these approaches, gives rise to privileges and the necessity to comply with their requirements.سازوکاربهرهبرداری از منابع ژنتیک دریایی واقع در منطقه و دریاهای آزاد و تسهیم منافع ناشی از آنها، از موضوعات مغفول مانده در کنوانسیون حقوق دریاها (1982) است. این نقیصه بعدها در کنوانسیون تنوع زیستی (1992) با شناسایی منابع ژنتیک و در پروتکل ناگویا (2010) با تسهیم منافع ناشی از آن مرتفع شده است. لیکن شناسایی منابع ژنتیک دریایی و تسهیم منافع ناشی از آن، در این اسناد حداکثر به مناطق دریایی تحت صلاحیت دولتهای ساحلی محدود هستند. الگوی جدید سازمان ملل متحد برای تسری این قواعد با در نظر گرفتن بایستههای کنوانسیون حقوق دریاها در منطقه و دریاهای آزاد با چالش اولویت اصل دسترسی آزاد بر اصل میراث مشترک بشریت یا برعکس و برخورداری از امتیازها و تبعیت از محدودیتهای آنها حسب مورد در این حوزه مواجه است که بررسی ابعاد آن، موضوع و هدف این نوشتار قرار گرفته است. این مقاله با ابتنای بر روش توصیفی- تحلیلی، به این سؤال اصلی پاسخ میدهد که رویکرد کنوانسیون حقوق دریاها نسبت به بهرهبرداری از منابع ژنتیک دریایی در منطقه و دریاهای آزاد و تسهیم منافع ناشی از آنها چیست؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که دو رویکرد کنوانسیون حقوق دریاها در این ارتباط، شامل اصل دسترسی آزاد و اصل میراث مشترک بشریت هستند که نسبت به منابع ژنتیک دریایی نیز قابلسرایت و تعمیم هستند. انتخاب هر یک از این رویکردها، موجب برخورداری از امتیازات و الزام تبعیت از مقتضیات آنها است.دانشگاه شیرازمطالعات حقوقی2008-792612120200320Suspension clause in dissolution and effect on issuance,, endorsement and aval, in commercial instruments and acceptance of the bill of exchangeتعلیق تأثیر و تعلیق انحلال در عمل صدور، ظهرنویسی و ضمانت اسناد تجارتی و قبول برات217245732710.22099/jls.2020.33961.3493FAمجید قربانی لاچوانیگروه حقوق و علوم پایه، دانشکده نفت تهران، دانشگاه صنعت نفت، تهران، ایرانفرشته دارشگروه حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان؛ زنجان، ایرانJournal Article20190617The issuance, aval, endorsement, and acceptance of the bill of exchange are the legal actions connecting with the commercial instruments. Since Iran has not ratified the Geneva Conventions, Iranian national Law should be considered in order to articulate unconditional nature of the above mentioned actions and their scopeImplicit terms of the commercial instruments in the Iranian Law have been reflected in articles 3 and 23 the cheque act and article 233 of the commercial code. In accordance with article 276 of the Iranian Commercial Code, the clause for contract effect suspension has been allowed in endorsement absolutely.Most, if not all the scholars believe that it is impossible to incorporate the clause for contract effect into the commercial instruments. While some judges believe the issuance of a cheque in order to ensure performance of an obligation is not subject to the cheque regulation, some others argue that by doing so, the cheque would be invalid.This research examines two kinds of the suspensions in the legal actions related to the commercial instruments. The suspension clauses do not have an equal effect on the legal actions which is why it is not correct to say that all commercial instruments are subject to the necessity of being unconditional of the legal actions.صدور، ضمانت، ظهرنویسی انتقالی و قبول برات اعمال حقوقی مرتبط با اسناد براتی هستند. ایران به هیچ یک از کنوانسیونهای ژنو ملحق نشده است؛ لذا، برای تبیین وصف تنجیزی این اعمال و حدود و ثغور آن باید به قوانین و مقررات داخلی رجوع کرد. مواد مرتبط با وصف تنجیزی اسناد براتی در قوانین حاکم بر این اسناد در ایران مادهی 233 قانون تجارت، مواد 3 و23 قانون صدور چک اصلاح شده در سال 97 است. در مادهی 276 قانون تجارت درج شرط تعلیق در آثار اطلاق ظهرنویسی تجویز شده است. تعلیق اقسام مختلفی دارد. بیشتر نویسندگان حقوق تجارت بدون تفکیک بین اقسام شرط تعلیقی قائل بر این نظرند که امکان درج شرط تعلیقی در اسناد براتی وجود ندارد. محاکم ایران رویکرد واحدی در این خصوص ندارند. برخی دادگاهها چکی که بابت تضمین انجام تعهد صادر شده است را چک قلمداد نمیکنند. برخی دیگر آن را مصداق «ضمان مالم یجب» تلقی و غیر قابل مطالبه میدانند. در این پژوهش دو قسم از اقسام تعلیق در اعمال حقوقی مرتبط با اسناد براتی بررسی شده است. شروط تعلیقی اثر یکسانی بر همهی این اعمال حقوقی ندارند و لذا، صدور حکم کلی بر ضرورت منجز بودن اعمال حقوقی مرتبط با این اسناد صحیح نیست.دانشگاه شیرازمطالعات حقوقی2008-792612120200320Concept of constitution in john Rawls thoughtمفهوم قانون اساسی در اندیشه جان رالز247273732310.22099/jls.2020.34710.3583FAفردین مرادخانیاستادیار دانشگاه بوعلی همدان0000-0003-1590-4347Journal Article20190831The constitution is one of the most important concepts in public law that many theories and interpretations have been put forward by jurists and scholars of political science and philosophy. John Rawls, a political philosopher and theorist of justice, has addressed some of the legal concepts associated with his theory in his grand theory of justice. One of these concepts is constitution that Rawls has taken this concept very carefully. He has attempted to address this concept using constitutional theory, especially in the United States and He has attempted to define, legitimate and amendment refine its various aspects. Because it is impossible to understand the constitution in the United States without constitutional review, Rawls also explored the important role this institution in the development and interpretation of the constitution. The constitution is so important to Rawls's thought that he also sees democracy in the light of this concept and defends constitutional democracy. This article has attempted to understand the constitution of Rawls by examining his writingsقانون اساسی یکی از مهمترین مفاهیم در حقوق عمومی میباشد که تئوریها و برداشتهای متعددی از آن توسط حقوقدانان و نیز اندیشمندان علم سیاست و فلسفه ارائه شده است. جان رالز فیلسوف سیاسی و نظریهپرداز عدالت در تئوری کلان خود دریاره عدالت به برخی از مفاهیم حقوقی مرتبط با نظریه خود پرداخته است. یکی از این مفاهیم قانون اساسی است که رالز با دقتنظر ستودنی به این مفهوم پرداخته است. او کوشش کرده است با استفاده از تئوریهای حقوق اساسی خصوصاً در آمریکا به این مفهوم بپردازد و به تعریف، مشخص کردن لایههای آن، مشروعیت و نیز اصلاح آن بپردازد. ازآنجاکه فهم قانون اساسی در آمریکا بدون بررسی دادرس اساسی ناممکن است، رالز ضمن بررسی قانون اساسی به نقش مهم این نهاد در توسعه و تفسیر قانون اساسی نیز پرداخته است. قانون اساسی در اندیشه رالز تا به حدی اهمیت دارد که او دموکراسی را نیز در پرتو این مفهوم میبیند و از دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی دفاع میکند. در این مقاله کوشش شده است با بررسی آثار رالز فهمی از نظریه قانون اساسی او ارائه گردد.دانشگاه شیرازمطالعات حقوقی2008-792612120200320Challenges of Implementing polluter pays principle in Iranian Clean Air Actچالشهای اجرای اصل پرداخت توسط آلودهساز در قانون هوای پاک ایران275306732410.22099/jls.2020.32520.3301FAآیت مولائیگروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0001-7084-1890Journal Article20190211The present paper tries to take into account the polluter pays principle, to discuss challenges of civil liability of individuals under the Clean Air Act and to show how much this document, as a fundamental document in the air, suffers from deficiencies and gaps. Thus, the question has been answered: What is the challenges of implementing polluter pays principle in Iranian Clean Air Act 2017? Using descriptive-analytical method, these results are obtained, first; despite its long history and extensive jurisprudence and legal literature about the institution of ownership and property of jurisprudential principles, such as: principle of Non-Loss, but our legal and Jurisprudence traditions of immaterial property lacked a rich literature. The weakness, of course, was evident at the Clean Air Act which has failed because of the theoretical weakness and good legal mechanisms weakness about the public property. Secondly, to come over such a deficiency it seems that the foundation of the law needs to be reviewed concerning the concept of property (ownership and right) in the field of air. Thirdly, one cannot expect much from this Act, because the legislator discussed the phenomenon of public law (air) with the literature of private law.نوشتار پیشِ رو، با در نظر گرفتن اصل پرداخت آلودهساز، تلاش میکند چالشهای مسئولیت مدنی اشخاص را در چارچوب قانون هوای پاک به بحث و بررسی بگذارد و نشان داده شود که تا چه حد این سند، به مثابه یک سند مادر در حوزۀ هوا، از نقصانها و خلأها رنج میبرد. لذا به این سوال پاسخ داده می شود که: چالشهای اجرای اصل پرداخت توسط آلودهساز در قانون هوای پاک ایران چیست؟ با استفاده از روش توصیفیـتحلیلی، این نتایج حاصل شده است که اولاً؛ علی-رغم قدمت زیاد و ادبیات گستردۀ فقهی و حقوقی راجع به نهاد مالکیت و اموال و قدمت اصول فقهی، همچون: اصل لاضرر، اما سنت حقوقی و فقهی ما در خصوص داراییهای غیرمادی، فاقد ادبیات غنی بوده و این ضعف البته در قانون هوای پاک، بیش از پیش بارز بوده و قانون مزبور به لحاظ ضعف نظری نتوانسته است سازکارهای حقوقی و ضمانت-اجراهای شایستهای در خصوص پاسداری از این دارایی عمومی داشته باشد. ثانیاً؛ برای برونرفت از چنین ضعفی بنظر می-رسد بنیانِ قانون، نیازمند بازبینی در خصوص مفهوم دارایی (مالکیت و حق) در حوزۀ هواست. ثالثاً؛ قانونگذار، پدیده حقوق عمومی (یعنی هوا) را با ادبیات حقوق خصوصی به بحث گذاشته است. در چنین وضعیتی نمیتوان انتظار زیادی از این قانون داشت.