@article { author = {Rezaei, Masoud}, title = {The Simulation of U.S. Military Action against Syria within the Framework of International law}, journal = {Journal of Legal Studies}, volume = {8}, number = {2}, pages = {1-31}, year = {2016}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-7926}, eissn = {2008-7926}, doi = {10.22099/jls.2016.3801}, abstract = {Abstract The purpose of this article is to discuss the legal implications of the use of force by the U.S. against Syria in 2013, and various other legal issues relevant to the conflict in Syria. The U.S. believes that the use of chemical weapons worsens the humanitarian crisis in Syria, and therefore humanitarian intervention under Responsibility to Protect is justified. The key question after the chemical attack in Syria is that the military action by the U.S. against Syria can be justified in terms of international law? The more important question is whether anything about the use of chemical weapons provides a distinct legal ground for action. Because of this, discussion focused on the legality of humanitarian intervention in non-international armed conflicts as well as the arguments surrounding the responsibility to protect. But in this debate, we argue thaht what are the arguments that the United States can make in favor of the international legality of such action, and what are the arguments against? Formalist and pragmatic approaches to international law provide very different answers.      }, keywords = {Syria,International Law,U.S,Chemical Weapons,The Use of Force,The Responsibility to Protect}, title_fa = {شبیه‌سازی اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه در چارچوب ملاحظات حقوق بین‌الملل}, abstract_fa = {چکیده هدف این مقاله بحث در مورد پیامدهای حقوقی توسل به‌زور توسط آمریکا علیه سوریه در سال 2013 و دیگر مسائل مختلف حقوقی مرتبط با درگیری‌ها در سوریه است. ایالات متحده معتقد است استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه باعث ایجاد بحران انسانی شده و در نتیجه بر اساس اصل مداخلة بشردوستانۀ مسئولیت حمایت، اقدام نظامی توجیه‌پذیر خواهد بود.پرسش کلیدی نیز پس از حمله شیمیایی در سوریه بر این پایه استوار است که آیا اقدام نظامی احتمالیِ ایالات متحده علیه سوریه در قالب حقوق بین‌الملل قابل توجیه است؟ بر همین اساس، در اینجابحث و گفتگو بر مشروعیت مداخله بشردوستانه در درگیری‌های مسلحانه غیربین‌المللی متمرکز شده و همچنین استدلال‌هایی که در قلمرو آموزۀ مسئولیتحمایت مطرح می‌شود. اما به‌واقع ما بحث را چنین پی خواهیم گرفت که ایالات متحده چه استدلال‌هایی برای توجیه عمل خود می‌تواند اقامه کند؟ چه استدلال‌هایی در رد کردن توجیه آمریکا و غیرقانونی دانستن عمل وی وجود دارد؟ رویکردهای نظری و عملی به حقوق بین‌الملل پاسخ‌های متفاوتی به این سؤال می‌دهند.    }, keywords_fa = {سوریه,حقوق بین‎الملل,آمریکا,سلاح‌های شیمیایی,توسل به‎زور}, url = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_3801.html}, eprint = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_3801_c609c8f5ed87e51138c5a0be8ebc92a2.pdf} } @article { author = {Razavifard, Behzad and Nasrollahi Shahri, Nima}, title = {Different scenarios of Jurisdictional Conflicts in International Criminal Law in light of ICC Rome Statute}, journal = {Journal of Legal Studies}, volume = {8}, number = {2}, pages = {33-57}, year = {2016}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-7926}, eissn = {2008-7926}, doi = {10.22099/jls.2016.3802}, abstract = {Abstract The jurisdiction of the International Criminal Court is complementary in relation to the contracting states of the Rome Statute. This, however, only deals with possible conflicts of jurisdiction with national courts, while, at least in theory, several types of conflicts are imaginable. In this article, after discussing jurisdiction in general in international law, several types of conflicts of jurisdiction that might arise as a result of the establishment of the ICC are studied. In particular, possible conflicts of jurisdiction with ad hoc tribunals and truth finding commissions are discussed. It must, however, be admitted that using the word conflict may not be strictly correct with regrd to truth finding commissions since they are not judicial organs in the true sense of the word, but conflict in this article concerns the recognition of amnesties granted by such commissions. Possible answers have been provided based on the Rome Statute. In some cases, finding an answer requires construing the statute flexibly.  }, keywords = {International Criminal Court,Complementarity,Conflict of jurisdiction,Ad hoc International Criminal Tribunals,Fact-finding Commissions}, title_fa = {اشکال متفاوت تعارض صلاحیت در حقوق بین‌الملل کیفری در پرتو اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری}, abstract_fa = {چکیده اصل پیش‌بینی شده در مورد صلاحیت دیوانبین­المللی­کیفری، اصل صلاحیت تکمیلی است که تنها بر رابطه بین صلاحیت دیوان و دادگاه‌های ملی حاکم است. حال آنکه حداقل در عالم نظر، اشکال متفاوتی از تعارض صلاحیت متصور است. در این مقاله پس از بیان کلیاتی در راستای تحدید صلاحیت دیوان بین‌المللی کیفری، به بررسی اشکال متفاوت تعارض صلاحیت که ممکن است در نتیجه تشکیل این دیوان به وجود آیند، از جمله تعارض‌های احتمالی بین دیوان بین‌المللی کیفری از یک سو و دادگاه‌های موردی (ویژه) و کمیته‌های حقیقت یاب از سوی دیگر، پرداخته شده است.البته بایستی توجه نمود که کمیته‌های حقیقت یاب مراجع قضایی به شمار نمی‌آیند و مراد از تعارض صلاحیت شناسایی احکام صادره آن‌ها مبنی بر عفو عمومی است. اگر چه مقررات اساسنامه حاوی راه حل صریحی در این موارد نیست، به نظر می‌رسد که مقررات اساسنامه واجد انعطاف­پذیری لازم برای پذیرش و استخراج پاسخ مناسبی برای این پرسش‌ها باشد.    }, keywords_fa = {دیوان بین‌المللی کیفری,صلاحیت تکمیلی,تعارض صلاحیت,دادگاه‌های کیفری موردی,کمیته‌های حقیقت یاب}, url = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_3802.html}, eprint = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_3802_49d0e65d59f93de2d1d25b7423ca34bf.pdf} } @article { author = {Sarbazian, majid and Ranjbari, Soheyla}, title = {Extension of Arbitration Agreement to third party}, journal = {Journal of Legal Studies}, volume = {8}, number = {2}, pages = {59-85}, year = {2016}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-7926}, eissn = {2008-7926}, doi = {10.22099/jls.2016.3803}, abstract = {Abstract Now, the common method of resolving dispute in international trade is arbitration; because unlike judicial proceeding, the quality of investigations is in available of the parties. Usually, arbitration agreement is stated in tow forms: in principal contract or separate contract. Since the settlement of disputes through arbitration is amounted an exception to judicial proceeding, consent of the parties that is essential must be confirmed,otherwise, arbitration is invalid. So, the question is that how can extend the arbitration agreement to person who have not signed it but in a way related to this contract or interest in it. To this extension, have already been put forward ideas that are: estoppel, group of companies, representation, assumption, referenceand hybrid theory. Of these comments, the doctrine of estoppel more than others emphasize on consent and so is more consistent with our legal principles.    }, keywords = {Arbitration,Extension of Arbitration,Estoppel,Group of Companies,Alter Ego}, title_fa = {تعمیم قلمرو موافقت نامه داوری به شخص ثالث و آثار آن}, abstract_fa = {چکیده امروزه شیوه رایج حل اختلافات در تجارت بین‌المللی، داوری است؛ زیرا در داوری برخلاف رسیدگی قضایی، تعیین کیفیت روند رسیدگی، در اختیار طرفین است. موافقت‌نامه داوری معمولاً به دو صورت شرط ضمن قرارداد اصلی و قرارداد مستقل مقرر می‌گردد. حل‌وفصل اختلافات معمولاً از طریق رسیدگی قضایی صورت می‌گیرد که نیازی به رضایت طرف مقابل نیست، اما برای رسیدگی از طریق داوری رضایت طرفین عنصر اساسی است و بایستی محرز باشد، وگرنه داوری اعتبار ندارد؛ بنابراین، سؤال این است که چگونه می‌توان موافقت‌نامه داوری را به اشخاصی که آن را امضا ننموده‌اند، اما به‌گونه‌ای، مرتبط با این قرارداد یا ذینفع در آن هستند، تعمیم داد؟ بدین منظور، تاکنون نظریات گوناگونی مطرح گردیده که عبارت‌اند از: استاپل، گروه شرکت‌ها، شکاف در استقلال شرکت، نمایندگی، فرض پذیرش، ارجاع و نظریه تلفیق. از میان این نظریات، دکترین استاپل بیش از سایر نظریات به وجود عنصر «رضایت» اهمیت می‌دهد و بنابراین با مبانی و اصول حقوقی سازگاری بیشتری دارد. لکن روش تلفیقی، به جهت آنکه محدود به کاربرد نظر خاصی نیست، احتمال پیروزی در یک دعوا را بالا می‌برد.  }, keywords_fa = {داوری,تعمیم داوری,استاپل,گروه شرکتها,شکاف در استقلال,ارجاع,نمایندگی}, url = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_3803.html}, eprint = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_3803_ea88f0e64320ac65cf258bf1a9e5bc05.pdf} } @article { author = {Soudmandi, Abdolmajid}, title = {The Components of the Right to Freedom of Expression in International Human Rights System}, journal = {Journal of Legal Studies}, volume = {8}, number = {2}, pages = {87-114}, year = {2016}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-7926}, eissn = {2008-7926}, doi = {10.22099/jls.2016.3804}, abstract = {Abstract It can be said that the right to freedom of expression, which is prerequisite to enjoy other human rights, is reflected in the first national and international human rights documents. However, the definition of this right and the emphasis on its different components has changed over the time. But it can be claimed that most of the universal and regional documents on human rights have offered very similar definitions of this right. Acording to these definitions, the right to freedom of expression is the right of "every person" to express their "information" and "ideas" with "any Medium" and even "over the domestic borders". However, some documents such as "the Cairo Declaration on Human Rights in Islam" have not stipulated all of the components of the right to freedom of expression and have not presented a transparent definition. But these documents cannot violate the above definition, because these documents are not binding and signatory States of them have ratified the international instruments on freedom of expression, especially International Covenant on Civil and Political Rights.    }, keywords = {Freedom of Expression,Receive and Impart of,Information,Ideas,Medium.  }, title_fa = {اجزاء حق آزادی بیان در نظام بین‌المللی حقوق بشر}, abstract_fa = {حق آزادی بیان که می‌توان گفت زمینه‌ساز سایر حقوق بشر است در اولین اسناد حقوق بشری داخلی و بین‌المللی منعکس شده است. با وجود این، تعریف این حق و اهمیت اجزاء و مؤلفه‌های آن در گذر زمان تغییر کرده است. البته می‌توان مدعی شد اکثر اسناد جهانی و منطقه‌ای حقوق بشر تعاریف بسیار مشابهی از حق آزادی بیان ارائه داده‌اند. به‌موجب این تعاریف، حق آزادی بیان، حق «هر انسان» است به اینکه «اطلاعات» و «نظرهای» خود را با «هر ابزاری» و حتی «در ورای مرزهای ملی» ابراز کند. البته بعضی از اسناد همچون «اعلامیه قاهره درباره حقوق بشر در اسلام» به تمام اجزاء حق آزادی بیان تصریح نکرده و تعریف شفافی از آن ارائه نداده‌اند. اما این اسناد نمی‌توانند ناقض تعریف جامع فوق‌الذکر باشند، زیرا این اسناد الزام‌آور نیستند و کشورهای امضاکننده آن‌ها نیز به اسناد بین‌المللی متضمن حق آزادی بیان و به‌ویژه میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی پیوسته‌اند.  }, keywords_fa = {آزادی بیان,دریافت و اشاعه,اطلاعات,نظرها,وسیله ارتباطی}, url = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_3804.html}, eprint = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_3804_87b810c984941c539208180e3ea86cea.pdf} } @article { author = {Tabatabae Nejad, Sayed Mohammad}, title = {Extraterritorial Application of Mandatory Laws: Considering the Case of Antitrust Rules in Law on Implementation Of General Policies Of Principle (44) Of Iranian Constitution Law}, journal = {Journal of Legal Studies}, volume = {8}, number = {2}, pages = {115-146}, year = {2016}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-7926}, eissn = {2008-7926}, doi = {10.22099/jls.2016.3805}, abstract = {  A globalized economycauses the effect of antitrust actions more extraterritorial. This extraterritoriality shall be accounted by necessary measures.To have this performed countries need to consider the actions that occur in another country. This extraterritorial application of national law causes some issues in both national and international atmosphere. This article aims to analyze the approach of other legal systems in application of antitrust law and to suggest a good approach for Iranian law. At last we conclude that the scope of application of law shall be determined with emphasis of spirit of the law and help the jurisprudence to develop the approaches.    }, keywords = {Extraterritoriality,Regulation,Antitrust Law,Conflict of Laws}, title_fa = {اعمال فراسرزمینی مقررات انتظامی: بررسی موردی اعمال مقررات حقوق رقابت (با نگاهی به قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی)}, abstract_fa = {چکیده اقتصاد به هم پیوسته جهانی موجب شده است اثر فراسرزمینی بروز رفتارهای ضد رقابتی افزایش یابد. این تأثیر فراسرزمینی نیازمند تدابیری است که از حیث جغرافیایی نیز متناسب و درخور این اقدامات باشد. در این راستا دولت­ها ناگزیرند تا برای مقابله با رفتارهای ضد رقابتی عناصر فعّال اقتصادی را که در سایر کشورها فعالیت می‌کنند نیز مورد نظر قرار دهند. این گسترش صلاحیت به فرای مرزهای سرزمینی موجب تبعات حقوقی چه در نظام حقوق داخلی و چه بین‌المللی می‌شود. این مقاله با رویکردی توصیفی و تحلیلی به ارزیابی عملکرد سایر نظام‌های حقوقی در گسترش صلاحیت برای پوشش اقدامات ضد رقابتی می‌پردازد و در آخر بدین نتیجه رهنمون می‌شود که تعیین گستره صلاحیتی را بایستی با توجه به اصول و اهداف مضمر در قوانین و قواعد حاکم در نظام تعارض قوانین ایران جستجو کرد و به رویه قضایی امکان توسعه و تبیین قواعد حاکم بر این گستره صلاحیتی را داد.  }, keywords_fa = {اعمال فراسرزمینی,مقررات انتظامی,حقوق رقابت,تعارض قوانین}, url = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_3805.html}, eprint = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_3805_6e5d4cce968630b3eb9f050b45ab7d79.pdf} } @article { author = {Azizi, Sattar and Hadji, Mohammad}, title = {The State Responsibility for Commission of Genocide: Confrontation or Interaction with Transitional Justice Process}, journal = {Journal of Legal Studies}, volume = {8}, number = {2}, pages = {147-182}, year = {2016}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-7926}, eissn = {2008-7926}, doi = {10.22099/jls.2016.3806}, abstract = {Abstract International court of justice has declaredin the genocide case (Bosnia and Herzegovina v. Serbia and Montenegro) that the genocide convention involves the state obligation of non- commission of this crime as well as adoption of individual criminal responsibility. This finding has been criticised by many jurists. They consider such interpretation is indicator of state criminal responsibility and would prolong cycle of group hate and will make disturbance in realization  of the transitional justice process  . Traditional approach of transitional justice with an exclusively emphasize on the mechanism of the punishment of individual perpetrators of the international crimes as a heritage of Nuremberg trails marginalized others mechanisms including holding state responsibility due to absence of any clear distinction between collective guilt and collective responsibility. But state responsibility for commission of genocide not only in conflict with the goals of transitional justice but also it is contributing to realization of that process, because by recognition of civil responsibility of state on one side it would be compensate any the damages suffered to victims and on other side it imposing collective responsibility on all citizens of convicted state which is result of legal Responsibility for taking part  or be silence in commission of crimes and by providing an unifiednarrative on committed crimes  rectify weaknesses  of  the case by case trails byinternational Criminal courts.    }, keywords = {Transitional Justice,Collective Guilt,Collective Responsibility,Genocide,International State Responsibility,Genocide Convention}, title_fa = {احراز مسئولیت دولت در خصوص ارتکاب ژنوسید: در تقابل یا تعامل با روند عدالت انتقالی}, abstract_fa = {چکیده دیوان بین‌المللی دادگستری در قضیه دعوای «بوسنی و هرزگوین علیه صربستان و مونته‌نگرو (2007)» اعلام­کرد که کنوانسیون ژنوسید در کنار شناسایی مسئولیت کیفری افراد، حاوی تعهدی مبنی بر عدم ­ارتکاب ژنوسید توسط دولت نیز است. برخی از حقوقدانان با انتقاد از این یافته دیوان، معتقدند که چنین تفسیری از کنوانسیون تداعی‌کننده مسئولیت کیفری دولت است و این چرخه تنفرهای گروهی را دائمی خواهد ساخت و در روند عدالت انتقالی اختلال ایجاد خواهدکرد. روندی که در گذشته با تکیه بر میراث محاکمه­های نورمبرگ، دیگر سازوکارها از قبیل احراز مسئولیت دولت را به علت نبود تفکیک روشنی بین مفهوم مسئولیت جمعی از تقصیر جمعی به حاشیه رانده­ بود؛ اما احراز مسئولیت دولت در خصوص ژنوسید نه‌تنها در تعارض با اهداف عدالت انتقالی نیست، بلکه تحقق آن روند را میسر خواهدساخت، زیرا با شناسایی مسئولیت مدنی دولت، هم خسارات قربانیان جبران می‌گردد وهم مسئولیتی جمعی بر عموم شهروندان، تحمیل می‌گردد که ناشی از مسئولیت حقوقی آنان برای مشارکت و یا سکوت در برابر آن جنایت است و با ارائه روایتی یکپارچه از جرائم ارتکابی، نقایص رسیدگی‌های موردی در دادگاههای کیفری را برطرف می کند.    }, keywords_fa = {: عدالت انتقالی,تقصیر جمعی,مسئولیت جمعی,ژنوسید,مسئولیت بین‌المللی دولت,کنوانسیون ژنوسید}, url = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_3806.html}, eprint = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_3806_e077ff34dec69663217fac4c3c6ddf56.pdf} } @article { author = {Forughi, Fazlollah and Tavangar, Zahra}, title = {The Study Merging Benefits Diyat in Crime Against Organs}, journal = {Journal of Legal Studies}, volume = {8}, number = {2}, pages = {183-213}, year = {2016}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-7926}, eissn = {2008-7926}, doi = {10.22099/jls.2016.3808}, abstract = {Abstract How to hand down a Diye verdict in the cases that multiple crimes are created along each other (in lengthwise (tooli) of crime) caused by one beat is the issue that was investigated in this paper. For instance when vertebral column breaking caused to become paralyzed and lack of bladder control in the person. In this case it should be noted that Dyiat are not merged in such an assumption unless one hit is followed by two injuries (Tooli injuries) in a way that the first crime is followed by the second one which has higher Diye and more disadvantages. This verdict is due to an available quote in this field which the 1392 Islamic punishment law has handed down verdicts based on it. Regarding crime against organ and benefit, merging Dyiat seems possible only if the organ has a benefit and there is a necessity relationship between crime against organ and benefits.      }, keywords = {Merging Diyat(Blood Money),Multiple Crimes,Tooli Crimes,Arzi Crimes}, title_fa = {بررسی حکم تداخل دیه منافع در جنایت بر اعضا}, abstract_fa = {چکیده در این مقاله به مسئله چگونگی تعیین دیه در مواردی که جنایاتی، در طول یکدیگر ناشی از یک ضربه اجتماع کرده‌اند، پرداخته شده است. مانند زمانی که شکستن ستون فقرات سبب فلجی و عدم کنترل ادرار و مدفوع شخص شود، در این فرض دیات بنا بر اصل عدم تداخل با هم تداخل نمی‌کنند، مگر اینکه از یک ضربه دو جنایت طولی به وجود آید به نحوی که جنایت سابق نوعاً جنایت لاحق را در پی داشته  و جنایت اولیه اقل از جنایت دوم هم از لحاظ دیه وهم از لحاظ شدت باشد، در این صورت تنها دیه جنایت شدیدتر لازم است. این حکم به دلیل روایتی است که در این زمینه وجود دارد و قانون مجازات اسلامی 1392 مطابق آن حکم داده است.  همچنین در جنایت بر عضو و زوال منفعت آن، تنها در صورتی که عضوی محل منفعتی باشد و بین جنایت بر عضو و زوال منفعت آن ملازمه وجود داشته باشد، می‌توان حکم به تداخل دیه داد.  }, keywords_fa = {تداخل دیات,جنایات طولی و عرضی,تعدد جنایات,تعدد جرم}, url = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_3808.html}, eprint = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_3808_87fc7810afe625c1c329531cfaa8cd98.pdf} }