@article { author = {}, title = {Additional Claim}, journal = {Journal of Legal Studies}, volume = {5}, number = {3}, pages = {1-40}, year = {2014}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-7926}, eissn = {2008-7926}, doi = {10.22099/jls.2014.1910}, abstract = {            In contrast to other ancillary suits (such as competing claims, compulsory presence of a third party, and intervention of a third party)­, there are no particular regulations in the Iranian Civil Procedural Law to define principles and rules govering " additional claim". The word " additional" within the context of this term has two meanings. Its general meaning includes any change in the essential elements of the claim, the purpose of the claim, and the reason for the claim, which generally known as " changes in the claim". In its specific meaning, it refers to a claim submitted under a new demand which is attached to the original claim due to its relation to the original claim. Accordingly, this paper analyses the concept, necessity, conditions and rules govering the additional claim in order to clarify the existing ambiguous points, differences and similarities with the changes in the claim  }, keywords = {: Change of the purpose of the Claim,Increase in the Demand,Reduction in the Demand,Complete Relation,Ancillary Suit,Original Claim}, title_fa = {دعوای اضافی}, abstract_fa = {در مقررات آیین دادرسی مدنی در خصوص دعوای اضافی بر خلاف دیگر دعاوی طاری (متقابل، جلب ثالث و ورود ثالث) بابی که به احکام و آثار آن پرداخته باشد اختصاص نیافته است.این دعوا از جهت کلمه‌ای اضافی دارای دو معنای عام و خاص (اصطلاحی) است. معنای عام آن شامل هرگونه تغییر در ارکان اساسی دعوا، خواسته و یا علت دعوا است که در حقیقت تحت عنوان تغییرات دعوا شناخته می‌شود. در معنای اصطلاحی به دعوایی اطلاق می‌شود که خواهان خواسته‌ جدیدی را با تقدیم دادخواست به دعوای اصلی نظر به ارتباطی که با آن دارد ضمیمه می‌کند. نویسندگان در این مقاله مفهوم، ضرورت، شرایط و احکام این دعوا را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده تا در نهایت با نمایاندن نقاط مبهم، متفاوت و مشابه آن با تغییرات دعوا گامی هر چند کوچک بردارند.      }, keywords_fa = {: تغییر خواسته,افزایش خواسته,کاهش خواسته,تغییر جهت دعوا,ارتباط کامل,دعوای طاری,دعوای اصلی}, url = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_1910.html}, eprint = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_1910_2889ebf264dfedf2faac8765b78c2c44.pdf} } @article { author = {}, title = {Comparing of causes of Appealing،Appeal to the Supreme Court and Rehearing}, journal = {Journal of Legal Studies}, volume = {5}, number = {3}, pages = {41-66}, year = {2014}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-7926}, eissn = {2008-7926}, doi = {10.22099/jls.2014.1911}, abstract = {Explanation of Legislator of Iran in Enumeration of causes of appealing, appeal to the supreme court and rehearing is different. This difference in some instances is logical, but in otheres is not reasonable and analysis is necessary. With comparing of causes of appealing, appeal to the supreme court and rehearing, it becomes obvious that some of causes are common between all of the three complaints. Some otheres are common between appealing and appeal to the supreme court. A little of them, cause the overturning of judgment only in appealing and rehearing  }, keywords = {}, title_fa = {مقایسه جهات تجدیدنظر، فرجام و اعاده دادرسی}, abstract_fa = {بیان قانونگذار ایران در شمردن جهات نقض در تجدیدنظر، فرجام و اعاده دادرسی، متفاوت است. این تفاوت بیان، در برخی از مصادیق، منطقی است. ولی در برخی دیگر، منطقی به نظر نمی­رسد و نیاز به بررسی دارد. در مجموع با بررسی مقایسه­ای جهات نقض در تجدیدنظر، فرجام و اعاده دادرسی مشخص می­شود، برخی از جهات، بین هر سه شکایت مذکور مشترک است. با وجود این، بخش قابل توجهی از جهات در تجدیدنظر و فرجام سبب نقض رأی می­شوند ولی در اعاده دادرسی موجب نقض حکم نمی­شوند. تعداد اندکی نیز صرفاً در تجدیدنظر و اعاده دادرسی نقض رأی را در پی دارند.  }, keywords_fa = {جهت نقض رأی,تجدیدنظر,فرجام,اعاده دادرسی}, url = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_1911.html}, eprint = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_1911_5e42dfd31cfa0c01c2d14e2e850d64ed.pdf} } @article { author = {}, title = {An Introduction on the role of State in particibility of People}, journal = {Journal of Legal Studies}, volume = {5}, number = {3}, pages = {67-107}, year = {2014}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-7926}, eissn = {2008-7926}, doi = {10.22099/jls.2014.1912}, abstract = {The idea of participation of people in society is an ancient plan in history of political thought that referred to first appearances of the group living of human kind.        Apart from etymological and epistemological bag round  of term, in conception theory of “participation” is a product of modernity age and genesis democracy thought; under the protection of the intervention of each person rights in self determination of policy ,economy, sociaty and culture or to other interpretation, the third generation of human and citizenship rights, that all together are confirmative in this manner equal, freely and autonomously or narrating from performing  this rights  by social contract and with supervision of  the state. For the present, most quantity of acceptance and attracted partnership in managing of country by all states; calculated as an agreeable standard for testing legitimacy and efficiency   between states in the global society. Therefore the states as much as they attend to acceptance of  public exciting in participation of citizens ,consequently appearance a good governance and accountable state in that politic society ; opposing their operating on reverentially and defense, to respect in case of partnerships, appearance facials from of non democratic governances or governors. Meanwhile circumstances   of relation between states with citizens may be considered importance factor in understanding and testing of the public authority role in attractive participation process in politic society and this show off is a new function of goverment that arranges efficiency of state in protective participation of people. In accordance to the text, the state has a fundamentally role in participatory process in public domain and to operate on with evolution in roles and great structures in the filed of education, economy, policy, law and so on. Finally should say that, the research and analysis of all processing participation of people by state was a focal point in this thesis.    }, keywords = {Self determination of peoples,conceptional change of participation,basisof paticipationary,functions of states in participatory process,Culturalization,Privitization,and institutionalization}, title_fa = {درآمدی بر نقشِ دولت در فرآیند مشارکت¬پذیری مردم}, abstract_fa = {انگارة مشارکت مردم در ادارة امور کشور، قدمتی به دیرینگی نخستین نمودهای زیستِ گروهی بشر دارد.صرف­ نظر از تبارشناسی ایدة مشارکت، برداشت خاص آن (مشارکت سیاسی)،محصول زایش فکر دموکراسی در دوران جدید و به رسمیت شناختن حق حاکمیت یکایک انسا­ن­ها در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش است. امروزه این حقیقتِ تاریخی گویای آن است که شهروندان حق دارند آزادانه یا به واسطة میثاقی که با دولت دارند، در تصمیم­گیری­ها و مدیریت سیاسی جامعه­ مشارکت نمایند. اهمیت موضوع تا جایی است که اکثر نظام­های حاکمیتی برای پرهیز از بحران مشارکت، به بومی­سازی و سازمان­دهی حقوقی مشارکت در عرصة داخلی و بین­المللی روی آورده و دریافته­اند که هرچه به حضور مردم در تعیین سرنوشت خویش بها دهند، چهرة مطلوبی از خود ظاهر می­کنند و هرچه نسبت به پذیرش حق مشارکت مردم سخت­گیری و تحریم روا دارند، سیمایی مشارکت­ ناپذیر از خویش، به نمایش گذارده­اند. از این رو، اتخاذ رفتار مناسب دولت در قبال مشارکت شهروندان با باور به انتقال­ پذیری قدرت، می­تواند معیاری مهم در درجة مشروعیت دولت­ها تلقی شود. بر این اساس، دولت نقشی اثربخش در فرآیند مشارکت­پذیری مردم و ایجاد جامعة مشارکتی دارد که بر بنیاد هنجارینِ بند هشتم اصل سوم قانون اساسی، در ساحت­های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی­- اجتماعی، بدان فعلیت می­بخشد.   }, keywords_fa = {حق مشارکت همگانی شهروندان,مفهوم و پیشینة مشارکت,مبانی مشارکت¬ پذیری,نقش¬های دولت,فرهنگ ¬سازی,مشارکت¬ پذیری اقتصادی,تشکل ¬سازی}, url = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_1912.html}, eprint = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_1912_5e42e052507e6ada754efec4c226158f.pdf} } @article { author = {}, title = {Legal Probe of Commitment to Wise Use of Orumiyeh Lake in the Light of Ramsar Convention}, journal = {Journal of Legal Studies}, volume = {5}, number = {3}, pages = {109-140}, year = {2014}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-7926}, eissn = {2008-7926}, doi = {10.22099/jls.2014.1913}, abstract = {Orumiyeh Lake is one of the most important wetlands of Iran which has registered in the list of wetlands of international importance of Ramsar convention. Base on this convention Iran has bound to make wise use of Orumiyeh lake. Wise use of this wetland is completely connected with taking a comprehensive approach in using the wetland, environmental impact assessment of the proposed projects, defining the especial water divide of the wetland and legislating in order to support it. In spite of this, several problems such as passing Shahid Kalantari highway and cutting the wetland into two separated parts, building tens of obstacles in the basin of the lake and depriving it from its water divide, in addition to 20 increase in the temperature of the area and continuous droughts, have changed the ecological characters of the lake and dried about 18/4 of it and created 1800 square kilometer of desert. With doing the developmental projects without regarding the environmental impacts, the ecological characters of the lake have changed and the commitment to wise use of wetlands breached. So designating the water divide of the lake and complying the comprehensive management program of the lake could revive this wetland and secure the wise use of it.  }, keywords = {Wise Use,Environmental Impact Assessment,Environmental Water Divide,Lake Orumiyeh,Ecological Characters}, title_fa = {بررسی حقوقی پایبندی ایران به تعهد استفاده معقول از دریاچه ارومیه با تاکید بر کنوانسیون رامسر}, abstract_fa = {دریاچه ارومیه یکی از مهم­ترین تالاب­های ایران است که در لیست تالاب­های با اهمیت بین­المللی کنوانسیون رامسر ثبت شده است. به موجب این کنوانسیون، ایران به استفاده معقول از دریاچه ارومیه متعهد شده است. استفاده معقول از این دریاچه متضمن اتخاذ رویکرد جامع مدیریتی در بهره­برداری از این تالاب، ارزیابی زیست محیطی طرح­های اثرگذار بر آن، تعیین حقابه تالاب و قانونگذاری در جهت حمایت از آن است. با این وجود، چالش­های متعددی همچون خاکریزی در بستر دریاچه و ساخت بزرگراه شهید کلانتری و تبدیل آن به دو قسمت مجزا، احداث ده­ها سد در حوزه آن و عدم رعایت حقابه زیست­محیطی این دریاچه، در کنار افزایش دو درجه­ای میانگین دما و خشکسالی­های پی­در­پی در این حوزه، موجب تغییر شرایط بوم­شناختی دریاچه از جمله خشک شدن 4/18 درصد از مساحت دریاچه و ایجاد 1800 کیلومتر مربع نمکزار شده است. در نتیجه با اجرای این طرحهای توسعه­ای بدون ارزیابی زیست­محیطی و نادیده گرفتن قوانین مرتبط با حفاظت از دریاچه، علاوه بر تغییر در شرایط بوم­شناسی دریاچه، تعهد استفاده معقول از آن نیز نقض شده است. از این­رو، تعیین حقابه زیست­محیطی دریاچه و تدوین و اجرای برنامه مدیریت جامع این دریاچه می­تواند موجب احیاء آن و ضامن تحقق استفاده معقول باشد.    }, keywords_fa = {استفاده معقول,ارزیابی آثار زیست¬محیطی,حقابه زیست¬ محیطی,دریاچه ارومیه,شرایط بوم¬شناسی}, url = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_1913.html}, eprint = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_1913_9dcd23f577f797d6232c43d2146d7b70.pdf} } @article { author = {}, title = {Enforceability or unenforceability of interim and conservatory measures issued by international court of justice}, journal = {Journal of Legal Studies}, volume = {5}, number = {3}, pages = {141-160}, year = {2014}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-7926}, eissn = {2008-7926}, doi = {10.22099/jls.2014.1914}, abstract = {Interim and conservatory measures are special legal entities which have specific functions in the domestic law, but in international public law, it is not explicitly mentioned and its availability as a binding procedure is unknown. The reason for such difference between domestic law and international public law is the text of art. 41 of the statute of international court of justice and art. 91 of the UN charter which are both unclear in stating this procedure as an enforceable one.        In this article, in order to make a clarification of this classical procedure, we are going to make a comparative consideration among other branches of international law specifically international trade law to show how these types of measure are treated in practice.    }, keywords = {Urgency,Obligatory,Comment,Temporary}, title_fa = {ماهیت الزام¬آور یا غیرالزام¬آور اقدامات تأمینی صادره توسط دیوان بین¬المللی دادگستری}, abstract_fa = {اقدامات تامینی در حقوق داخلی نهادی مشخص است و کارکردی معین را دنبال می­کند. اما این موضوع در حقوق بین الملل عمومی با صراحت و صلابت حقوق داخلی بیان نشده است و وصف الزام آور بودن آن مورد تشکیک است. علت این فاصله بین حقوق داخلی و حقوق بین الملل عمومی نحوه نگارش ماده 41 اساسنامه دیوان دادگستری بین المللی و  ماده 94 منشور سازمان ملل است که از صراحت لازم جهت الزامی بودن این نهاد در متون آن استفاده نشده است. به منظور شناخت بهتر این نهاد کلاسیک مقایسه­ای مختصر نیز با دیگر رشته­های حقوق بین الملل و به طور خاص حقوق سرمایه گذاری بین المللی و نحوه عملکرد آنها با اقدامات تامینی انجام شده است    }, keywords_fa = {تفسیر,الزامی,فوریت,موقتی}, url = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_1914.html}, eprint = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_1914_28137f79d67a8e05e1a6cfab041ef9ba.pdf} } @article { author = {}, title = {The Rights of the Salvor in Salvage Conventions and Iranian Marine Act}, journal = {Journal of Legal Studies}, volume = {5}, number = {3}, pages = {161-192}, year = {2014}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-7926}, eissn = {2008-7926}, doi = {10.22099/jls.2014.1915}, abstract = {       Marine salvage is the process of rescuing a ship, its cargo, or other property from peril. "Salvors" are who carry out salvage to vessels that are not owned by themselves, and who are not members of the vessel's original crew. There are two types of salvage: In contract salvage the owner of the property and salvor enter into a salvage contract prior to the commencement of salvage operations and the amount that the salvor is paid is determined by the contract. In pure salvage, there is no contract between the owner of the goods and the salvor. The relationship is one which is implied by law. The salvor of property under pure salvage must bring his claim for salvage in a court which has jurisdiction, and this will award salvage based upon the merite of the services and the value of the salvaged property. In order for a claim to be awarded three requirements must be met: The property must be in peril, the services must be rendered voluntarily, and finally the salvage must be successful in whole or in part. There are several factors that would be considered by a court in establishing the amount of the salvor’s award. Some of these include the difficulty of the operation, the risk involved to the salvor, the value of the property saved, the degree of danger to which the property was exposed, and the potential environmental impacts. There are two conventions on salvage: The 1910 Brussels Convention for the Unification of Certain Rules with Respect to Assistance and Salvage at Sea  and The 1989 International Convention on Salvage. Iran is member of these conventions. This article deals with the rights of the salvor in the mentioned salvage conventions and Iranian Marine Act.  }, keywords = {Marine Salvage,Salvage Contract,Pure Salvage,Salvage Law,Salvage}, title_fa = {حقوق نجات دهنده در معاهدات بین‌المللی نجات دریایی و قانون دریایی ایران}, abstract_fa = {نجات دریایی عبارتست از فرآیندی که به موجب آن یک کشتی، محموله آن یا سایر اموال از مخاطرات رها می‌شوند و نجات دهنده به کسی گفته می‌شود که مبادرت به عملیات نجات می‌کند، بدون آن که شناور به او تعلق داشته یا از اعضای اصلی شناور به شمار آید. نجات دریایی ممکن است با قرارداد یا بدون قرارداد باشد. در قرارداد نجات دریایی، مالک اموال در خطر و نجات دهنده، قراردادی را پیش از آغاز عملیات نجات می‌بندند که در آن، مبلغ پرداختی به نجات دهنده معلوم می‌شود. در نجات بدون قرارداد، رابطه ایشان قانونی است و نجات دهنده برای دریافت پاداش، بر اساس عملیات نجات و ارزش اموال نجات یافته باید نزد دادگاه صالح، اقامه دعوی کند. سه شرط برای صدور حکم به نفع نجات دهنده لازم است: اموال باید در مخاطره باشند. خدمات ارائه شده برای نجات، داوطلبانه بوده و عملیات نجات مفید باشد. دادگاه عوامل دیگری مانند سختی عملیات نجات، خطری که نجات دهنده پذیرفته، مخاطره‌ای که اموال را تهدید کرده، ارزش اموال نجات یافته و تأثیرات زیست محیطی عملیات نجات را برای تعیین میزان پاداش در نظر می‌گیرد. در خصوص نجات دریایی، دو معاهده مهم بین‌المللی وجود دارد که عبارتند از معاهده 1910 بروکسل و 1989 لندن. ایران عضو هر دو معاهده می‌باشد و این مقاله با در نظر داشتن آن­ها و قانون دریایی به حقوق نجات دهنده  می‌پردازد.  }, keywords_fa = {نجات دریایی,قرارداد نجات,نجات بدون قرارداد,حقوق نجات,پاداش نجات}, url = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_1915.html}, eprint = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_1915_027ad8664bbfc30ae78183bb12041081.pdf} }