حقوق طبیعی تکاملی؛ تأملی بر جایگاه متغیر در اندیشة حقوق طبیعی دابن، رنار و اشتملا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه حقوق دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22099/jls.2023.41302.4467

چکیده

کارکرد ذاتی حقوق طبیعی، معیار امر درست بودن است؛ بنابراین، ارتباط حقوق طبیعی با امر متغیر، اگر این ذات را با چالش مواجه سازد، می­تواند عبور از اندیشة حقوق طبیعی را نتیجه بدهد. دغدغة اندیشمندان حقوقی نیمة اول قرن بیستم، ارائة نظریه­ای از حقوق طبیعی است که بر تعامل متافیزیک و واقعیت استوار باشد؛ استیلای متافیزیک بر واقعیت، به­عنوان بنیان حقوق طبیعی مدرن، نوعی از حقوق طبیعی را نتیجه می­دهد که رابطه­ای با واقعیت­، یعنی همان امر متغیر ندارد. باید از عدالتی صوری عبور کرد و واهمه­ای نداشت از اینکه معنای این عبور، گذار از عدالت به انصاف باشد. بااین­حال، پرسش اصلی این است که ارتباط حقوق طبیعی با متغیر، چگونه و تا به کجا باید باشد؟ به­نظر می­رسد «حقوق طبیعی با محتوای تغییرپذیر» اشتملا، از آنجا که تابعی از متغیر است، کارکرد ذاتی حقوق طبیعی را با چالش مواجه می­کند. «حقوق طبیعی با محتوای تکاملی» رنار، به­مانند «حقوق طبیعی با اجراهای متغیر» دابن نیز تعبیر دقیقی نیست. دغدغة حداقلی از متافیزیک و ضرورت گذار از هست به باید، به­عنوان اساس اندیشة حقوق طبیعی، ایجاب می­کند که چارچوب رابطة این اندیشه با متغیر، «حقوق طبیعی با اجراهای تکاملی» باشد. نگارنده تلاش دارد تا با تحلیل مقایسه­ای سه قالب پیشنهادی دابن، رنار و اشتملا برای رابطة حقوق طبیعی و امر متغیر، و نقد این سه قالب، فرضیه خود یعنی «حقوق طبیعی با اجراهای تکاملی» را مستدل کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Progressive Natural Law Thinking about the Place of the Variable in the Natural Law Doctrine of Dabin, Renard, and Stammler

نویسنده [English]

  • Mahdi Shahabi
University of Isfahan Departement of law
چکیده [English]

The essential function of natural law is to be the criterion of justice. And therefore, the relationship of natural law with the positivist approach to law, if it calls into question the said function, can lead to the passage of the theory of natural law. The doctrinal anguish of the first half of the 20th century resided in the development of a theory of natural law based on the interaction of reality and metaphysics. The pre-eminence of metaphysics over reality as the foundation of natural law debauchery on a natural law that has no relation to social realities. We must leave formal justice and we must not fear that this passage means the transition from justice to equity. The main question is how and to what extent the relationship between natural law and social variables exist. Stammbler's natural law with variable content, seems to question the inherent function of natural law; because it depends on contingency. Renard's natural law with progressive content is not, like Dabin's natural law with variable applications, exact. The anguish of having minimal metaphysics and the necessity of the passage from being to having to be requires the natural right to progressive applications.
The author tries to substantiate his hypothesis, "natural rights with evolutionary implementations" by comparing the three models proposed by Dabin, Renard, and Stammler for the relationship between natural Law and the variable matter, and criticizing these three models.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The variable
  • progressive natural law
  • natural law with variable applications
  • modern natural law
  • natural law with progressive applications
  • الف. فارسی

     

    - کاتوزیان، ناصر (1380) فلسفه حقوق، جلد اول، تعریف و ماهیت حقوق، تهران: شرکت سهامی انتشار.

    ب. فرانسه

    • Sertillanges, A. D. (1922) La philosophie morale de saint Thomas d’Aquin, Paris, Alcan.
    • Dabin, Jean (1928) «La notion du droit naturel et la pensée juridique contemporaine», In. Revue néo-scolastique de philosophie, 30eannée, Deuxième série, n°20, pp. 418-461.
    • De Belloy Camille (2018) «A. D. Sertillanges, Thomist Philosopher of Creation», Revue des sciences philosophiques et théologiques, Volume 102, n° 3, pp. 467-507.
    • Del Vecchio, Giorgio (1934) «Le problème des sources du droit positif », In. Le Problème des Sources du Droit Positif, Annuaire de l’institut international de philosophie du Droit et de Sociologie Juridique, Travaux de la première session, Paris. Recueil Sirey, 20-36.
    • Duguit, Léon (1927) Traité de droit constitutionnel, T. I., La règle de droit et le problème de l’Etat, Paris, Ancienne librairie Fontemoing.
    • Gény, François (1927) Science et Technique en droit privé positif,T.II, Paris, Recueil Sirey.
    • Montesquieu (1990) L’Esprit des Lois, T. I. Paris, ENAG/EDITIONS.
    • Oudot, Julien (1846) Premiers essais de philosophie du droit et d’enseignement méthodique des mois français, Paris, Joubert, Libraire de la Cour de cassation.
    • Renard, Georges (1930) La théorie de l'institution, Essai d'ontologie juridique, Vol. I, Partie juridique, Paris, Sirey.
    • Renard, Georges (1927) Le Droit, l'ordre et la raison, Conférences d'introduction philosophique à l'étude du droit, 3e série, Paris, édition L. Tenin.
    • Saleilles, Ramond (1902) «Ecole historique et droit naturel », In. Revue trimestrielle de droit civil, T. I, Paris, Librairie de la société du recueil général des lois et des arrêts, pp. 80- 112.
    • Stammler, Rudolf (1901) Wirtschaft und Rechtnach der materialistischenGeschichtsauffassung, Leipzig.
    • Strauss, Léo (2016) «Le droit naturel», traduit par Emmanuel Patard, In. Archives de philosophie, T. 79, pp. 453-484
    • Viley, Michel (1965) «Observations d’un historien sur le droit naturel classique», In. Archives for Philosophy of law and Social Philosophy, Vol. 51, pp. 19- 35.
    • Villey, Michel (1969) "François Gény et la renaissance du droit naturel", In. Seize essais de philosophie du droit dont un sur la crise universitaire, Paris, Dalloz, pp. 121- 139.
    • Villey, Michel (1969) «La nature des choses », In. Seize essais de philosophie du droit dont un sur la crise universitaire, Paris, Dalloz, pp. 38-59.
    • Destrée, pierre (2000) «Aristote et la question du droit naturel ("Eth. Nic.", V, 10, 1134 b 18-1135 a 5)», Phronesis, 45(3), 220-239.