TY - JOUR ID - 5583 TI - قاعده منع استرداد مجرمان سیاسی در پرتو اجرای قانون جرم سیاسی JO - مطالعات حقوقی JA - JLS LA - fa SN - AU - صادقی, محمد هادی AU - فروغی, فضل اله AU - جودکی, بهزاد AD - دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز AD - هیات علمی دانشگاه شیراز AD - دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 4 SP - 257 EP - 291 KW - استرداد KW - تعقیب کیفری KW - جرم سیاسی KW - حقوق بشر KW - صلاحیت DO - 10.22099/jls.2019.5583 N2 - استرداد مجرمان یکی از راه‌حل‌های معاضدتی و حل تعارض صلاحیت بین دولت­ها بوده که دول با رضایت خود، به انجام آن اقدام می‌کنند. البته، مفهوم حقوق استرداد در خصوص برخی از مجرمان همچون مجرم سیاسی، از طریق عدم استرداد شخص محقق می‌شود. مبنای عدم استرداد مجرم سیاسی این است که در وضعیت­های مربوط به منع استرداد برای افعال مجرمانه سیاسی، هیچ­گونه منفعت مشترکی بین دولت­ها برای محاکمه این مرتکبان وجود نداشته و تعقیب کیفری، حقوق بنیادین بشری آن‌ها را نقض می‌کند. حال چنانچه کشوری استرداد تبعه خود را به اتهام «جرم سیاسی» از کشور دیگر درخواست کند، با توجه به تفاوت در مفهوم و مصادیق جرم سیاسی بین دولت‌ها، استرداد مجرمان سیاسی چگونه محقق خواهد شد؟ هرچند که سه روش اداری، قضایی، نیمه قضایی و نیمه اداری مطرح شده اما هرکدام دارای معایب و مزایایی هستند. در ایران قانون جرم سیاسی نیز عدم استرداد مجرم سیاسی را تأیید کرده ولی در خصوص نحوه و چگونگی اجرای آن سخنی به میان نیاورده است. درنهایت، با توجه به وضعیت خاص حاکم بر جرائم سیاسی در بحث استرداد، نتایج حاکم بر آن‌ها را نیز با پیچیدگی‌های فراوان در اجرا مواجه کرده است که راه برون‌رفت از آن، تضمین به حفظ حقوق متهم از طریق دادرسی عادلانه خواهد بود. UR - https://jls.shirazu.ac.ir/article_5583.html L1 - https://jls.shirazu.ac.ir/article_5583_fb9ebadfdd32d6c5dd6afd46768b8fd8.pdf ER -