%0 Journal Article %T سازمان‌های مدیریت جمعی حقوق مالکیت ادبی و هنری %J مطالعات حقوقی %I دانشگاه شیراز %Z 2008-7926 %A صادقی, محسن %A مدرس, هانیه %D 2016 %\ 12/20/2016 %V 8 %N 3 %P 135-162 %! سازمان‌های مدیریت جمعی حقوق مالکیت ادبی و هنری %K سازمان مدیریت جمعی %K حقوق مالکیت ادبی و هنری %K بهره وری %K رقابت %K انحصار %R 10.22099/jls.2016.3933 %X چکیده بازار کالاهای فرهنگی از دیرباز با دو مشکل اساسی مواجه بوده است: عدم دسترسی مشتری به صاحبان حق برای کسب اجازه انتفاع و نقض حقوق پدیدآورنده. این موانع در کنار ملاحظات اقتصادی، منجر به ظهور سازمان‌های مدیریت جمعی به عنوان پل ارتباطی بین پدیدآورنده و مصرف‌کننده شدند. به طوری که امروزه با توجه به گسترش اشکال و تعداد بهره‌برداری و تنوع و تعدد آثار ادبی ـ هنری، به جرئت می‌توان گفت که اجرای کامل حقوق صاحبان این آثار، بدون وجود سازمان‌های مدیریت جمعی، غیرممکن است. توجه به این واقعیت و همچنین الزامات سیاست بین‌المللی در اجرای حداقلی از استانداردهای مالکیت ادبی و هنری برای امکان عضویت در مجامع مهم بین‌المللی و نقش‌آفرینی سیاسی و اقتصادی در آن‌ها، باعث شده است که در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به این سازمان‌ها در کشورمان شکل بگیرد. مسلماً ایجاد و تمشیت درست این سازمان‌ها، درگرو شناخت کافی از آن‌ها و درک تعامل این بنگاه‌ها با نهادهای مختلف حقوقی است.   %U https://jls.shirazu.ac.ir/article_3933_48f918e00f83755fdab2df6f1f145713.pdf