per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2018-05-22
10
1
1
36
10.22099/jls.2018.27790.2711
4867
Research Paper
آثار مورد حمایت در پیش نویس لایحه حمایت از حقوق ادبی و هنری ایران و کنوانسیون برن
Protected Works under Iranian Literary & Artistic Rights Protection Draft and Bern Convention
داود اندرز
davood.andarz@gmail.com
1
ابوالفضل احمدزاده
ahmadzadeh20@gmail.com
2
استادیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند
دانش آموخته دکتری فقه،حقوق و اندیشه امام خمینی (ره)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند
با وجود تحوّلات زیاد در زمینه حمایت از مالکیت معنوی، قوانین کشورمان در این زمینه با ابهامات زیادی روبروست. به دلیل وجود ابهامات و همگام نبودن آن با قوانین بین المللی، قانونگذار در صدد اصلاح قوانین برآمده و پیش نویس 180 ماده ای از طرف «کارگروه نظام حقوقی مالکیت فکری دبیرخانه شورای اطلاع رسانی» در سال 1389 تدوین شده است. در مقاله حاضر نقاط قوّت و ضعف این پیش نویس، انواع حقوق پدیدآورندگان و آثار مورد حمایت، شرایط و مدّت حمایت از این حقوق و ضمانت اجرای عدم رعایت حقوق پدیدآورندگان و مرجع حلّ و فصل اختلافات به طور تطبیقی بر اساس پیش نویس مذکور و کنوانسیون برن مورد مطالعه قرار گرفته است. کشورمان هنوز به هیچ یک از کنوانسیون ها در رابطه با حمایت ازحقوق ادبی و هنری ملحق نشده و در صورت عضویت در سازمان تجارت جهانی خود به خود ملزم به رعایت (مواد 1 تا 22) مقررات کنوانسیون برن خواهیم بود و باید قوانین داخلی خود را منطبق با آن تنظیم نماییم.
Despite many advances in the field of intellectual property protection in the world, the regulations of Iran with regard to the protection of intellectual property are confronted with many uncertainties and ambiguities and are not in line with international legal standards. In this regard, the "working group of legal system of Intellectual Property of Council Information Secretariat" in the past few years has prepared a draft including 180 Articles. This article examines the strengths and weaknesses of this draft, types of copyright, protected works, duration and conditions of protection, remedy for breach of the right, competent authority of settlement of disputes under the draft articles and Bern Convention. It should be noted that Iran is not still the member of an international convention on the protection of literary and artistic rights and if Iran joins WTO, it will automatically be bound by the provisions of the articles 1 to 22 of the Bern Convention.
https://jls.shirazu.ac.ir/article_4867_08fd7a84fbafcf62c2ec3bbd859674f9.pdf
اثر مورد حمایت
مالکیت معنوی
حقوق ادبی و هنری
پیشنویس لایحه حمایت از حقوق ادبی و هنری
کنوانسیون برن
Protected Works
Intellectual Property
Literary & Artistic Rights
Iranian Literary & Artistic
Rights Protection Draft
Bern Convention
per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2018-05-22
10
1
37
59
10.22099/jls.2018.24604.2310
4869
Research Paper
نگرش تحلیلی به امکان فسخ قرارداد با وجود ممکن بودن اجرای عین تعهد در حقوق آلمان و ایران
An Analytical Approach to the Possibility of Contract Termination with the Availability of Specific Performance in German and Iranian Law
حسن بادینی
hbadini@ut.ac.ir
1
فرناز فروزان بروجنی
farnazforouzan@gmail.com
2
دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تهران
ترتیب اولویت در اعمال راهکار «اجبار متعهد به اجرای عین تعهد»، در میان راهکارهای دیگر حاکم بر نقض قرارداد، همچون فسخ و پرداخت خسارت، مورد اختلافنظر سیستمهای حقوقی قرار گرفته است. نظام حقوقی ایران، الزام به اجرای عین تعهد را به عنوان نخستین راه حلِ اجباری که نمیتواند همیشه نیز کارا باشد، در اولویت قرار میدهد. در این راستا، نظام حقوقی آلمان با اعمال اصلاحات قانونی در سال 2001، ضمن تأکید بر اصل وفای به عهد، به بیان شرایطی کارآمد جهت اعمال فسخ پرداخته است. این مقاله با روشی کتابخانه ای و رویکردی تطبیقی، به بررسی روند اصلاحات مذکور در حقوق تعهدات آلمان می پردازد. مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که چگونه میتوان در نظام حقوقی ایران با اصل قرار دادنِ پایبندی به قرارداد، بستر مناسبی برای اعمال فسخ در شرایط ناکارآمد اجرای عین تعهد مقرر نمود؛ وضعیتی که می تواند موجب کاهش هزینه ها و کارایی گردد.
There are different various approaches relating to priorities in application of remedies for breach of contract. Specific performance has been given the first priority among other remedies in Iranian legal system. However, under certain circumstances, applying the specific performance as the first remedy will not always implement the promisee's reasonable expectations and the promisee may prefer to terminate the contract as the first remedy. Therefore, this article seeks to propose an efficient way for applying contract termination with consideration of valuable principle of "pacta sunt servanda". In this way, since amendment to German legal system relating to the law of obligation in 2001 are significant, so comparative study between two legal systems can lead to remarkable results. This article examines an analytical and comparative approach with focus on how the promisee can terminate a contract with availability of specific performance and finally it presents the suggestion for Iranian legal system.
https://jls.shirazu.ac.ir/article_4869_8f56cd57f804c0799eaa19b1b5edf47d.pdf
نقض قرارداد
ضرب الاجل
انتظارات معقول متعهدٌله
اجرای عین تعهد
فسخ قرارداد
Breach of Contract
Additional Period
Promisee's Reasonable Expectations
Specific Performance
Termination of Contract
per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2018-05-22
10
1
61
90
10.22099/jls.2018.12550.1619
4871
Research Paper
مفهوم اصل دسترسی به دادگستری، ویژگی و جلوه های آن
The concept of the principle of access to justice, its features and its effects
بهنام حبیبی
drhabibi1361@yahoo.com
1
استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
اصل دسترسی به دادگستری و عدالت، مجموعه عوامل حقوقی و سازمانی سیستم عدالت مدنی در جهت ارائه خدمات قضایی قابل دسترس و مؤثر است. اصل دسترسی یکی از اصول راهبردی در نظریه عمومی دادرسی مدنی است که دارای بنیانی اخلاقی و رویکردی کاربردی است. از جمله ویژگیهای اصل دسترسی به دادگستری و عدالت را باید عبارت از دسترسی آسان، دسترسی رایگان و دسترسی سریع دانست. دسترسی آسان به دنبال تخصیص منابع و امکانات قضایی، به اعتبار آمایش قضایی و مناسب سازی آیینی است. اصل دسترسی ارزان در پی وارسی نهادهای دادرسی همچون بیمه دادخواهی، معاضدت قضایی خصوصی و سیستم وکالت اجباری است. دسترسی سریع نیز به دنبال بهرهگیری از امتیازهای سیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات در جریان دادرسی مدنی است. در نوشتار کنونی به دنبال مفهوم شناسی اصل دسترسی به دادگستری و عدالت، ویژگیهای آن مورد ذکر و تبیین قرار خواهند گرفت. در انتها نیز جلوههایی از اصل دسترسی آسان به سیستم قضایی تحت توجه قرار خواهند گرفت. لازم است تا اذعان گردد که ادبیات نوشتار مشحون از تحلیل اقتصادی دادرسی مدنی با رویکرد تطبیقی و ترکیبی (هنجاری و اثباتی) خواهد بود.
The principle of access to justice is composed of a set of legal and organizational factors for the civil justice system to provide accessible and effective judicial services. The principle of access is one of the strategic principles in the general theory of civil procedure, which has a moral basis and a functional approach. Among the features of the principle of access to justice should be easy access, free access and quick access to the courts of law. Easy access to the allocation of resources and judicial facilities is based on judicial accountability and ritual compliance. The principle of free access comes into effect once the process of judicial proceedings, such as litigation, private litigation, and compulsory advocacy starts. In the present paper, the concepts of access to justice will be Finally, some conclusions will be drawn on the principle of access to the judicial system. The approach taken in this essay is within the purview of comparative studies.
https://jls.shirazu.ac.ir/article_4871_ac5d1f1cf8f10243976bb45cd3c176b9.pdf
اصل دسترسی به دادگستری
اصل دسترسی به عدالت
دسترسی آسان
دسترسی رایگان
دسترسی سریع
principle of access to justice
judicial proceedings
quick access
Iranian Laws
per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2018-05-22
10
1
91
127
10.22099/jls.2018.24829.2335
4875
Research Paper
جرم فراتر از قصد در حقوق کیفری ایران با نگاهی به حقوق مصر
The crime beyond the intention of perpetrator in law of Iran with a glance to law of Egypt
ابوالحسن شاکری
shakeri_criminallaw@yahoo.com
1
امیر آلبو علی
al_boali84@yahoo.com
2
دانشیارگروه حقوق کیفری وجرمشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر
دانشجوی دکتری حقوق کیفری وجرمشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر
در جایی که رفتار مجرمانه مرتکب جرم منجر به نتیجهای شدیدتر از نتیجه مورد نظر وی گردد یک حالت ویژه ای است که رکن روانی آن، گونهای از قصد تحت عنوان «قصد متعدی» است و جرم ارتکابی، فراتر از قصد نامیده میشود. شرایط تحقق این جرم ارتکاب یک جرم مقدم مقصود و در طول آن وقوع یک جرم مؤخر شدیدتر که خارج از قصد مرتکب است. سوال اساسی تحقیق این است که ماهیت این جرم از حیث رکن روانی-عمد یا غیر عمد- چیست؟ در این تحقیق که با روشی تحلیلی-توصیفی و با هدف تبیین ماهیت و مبنای چنین حالتی انجام گردیده است مشخص گردید که جرم فراتر از قصد دارای ماهیت مستقل بین عمد و غیر عمد است. در حقوق ایران نمونههایی از این نوع جرائم وجود دارد و در حقوق مصر بدون بهکارگیری این اصطلاح در قانون، مفاهیمی از آن مطرح شده است. لازم است در مباحث عمومی حقوق کیفری، نوعی قصد تحت عنوان «قصد متعدی» و نوعی از جرائم تحت عنوان «جرائم فراتر از قصد» در عرض جرائم عمدی و غیرعمدی افزوده و مجازات آن متناسب با ماهیت جرم تعیین شود.
Where the criminal behavior of the offender leads to a more intense outcome than the result he is seeking, there occurs a special case in which men’s rea is a form of intention named "transcendent intention" and the offense of committing is called beyond intention. The basic condition for such crimes is the existence of a prior intention for a crime and a resultant crimes which goes beyond the original malice. . The basic question of the research is that what is the nature of this crime – psychologically- intentional or unintentional element? In this research, with an analytical-descriptive method aimed at explaining the nature and basis of such a state, it has been shown that crime is beyond the intentions of an independent nature between intentional and unintentional. There are examples of these types of crimes in Iran's law, and there are some concepts in Egyptian law without the use of this term in the law. It is necessary in the general discussion of criminal law to introduce a kind of intention under the title "Transitional Intent" and to add a type of crimes under the heading "Transgressions beyond intention" in the course of deliberate and unintentional offenses, and the penalties should be proportionate to the nature of the crime.
https://jls.shirazu.ac.ir/article_4875_0765fbadb3f20c12470dca869e970e19.pdf
قصد مجرمانه
قصد متعدی
جرم فراتر از قصد
شبه عمد
رکن روانی
Criminal Intention
Transcendent Intention
Crime beyond Intention
Transitional Intent
Mens rea
per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2018-05-22
10
1
129
160
10.22099/jls.2018.24657.2314
4874
Research Paper
پایان واقعی و حکمی قراردادهای معلق با نگاهی به حقوق فرانسه
The Study of the Termination of Suspended Contracts in Law and in Fact with a View to the French Law
الهام شراعی
e.sharaei@yahoo.com
1
علیرضا یزدانیان
dr.alirezayazdanian@yahoo.com
2
رضا عباسیان
abbasian_reza37@yahoo.com
3
سید محمد هادی مهدوی
iiiiiiii@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری گروه حقوق خصوصی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی
مدعو گروه حقوق خصوصی ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی
استادیار گروه حقوق خصوصی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی
استادیار گروه حقوق خصوصی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی
از جمله انواع عقود به تصریح قانونگذار، عقد معلق است. در حالی که مسئله چگونگی پایان دوره تعلیق، مورد تصریح قانون ایران واقع نشده، با نگرشی به ماده 3-1304 قانون مدنی جدید فرانسه چنین به نظر میرسد که به دو شیوه، وضعیت تعلیق در عقود به انتها میرسد. در این نوشتار ضمن معرفی این دو شیوه به «پایان واقعی» و «پایان حکمی» دوره تعلیق، ثابت گردیده که شیوههای پایان دوره تعلیق منطبق بر مبانی نظام حقوقی ایران میباشند. به این ترتیب که پایان واقعی نوعی تحقق اراده طرفین قرارداد و پایان حکمی اعمال قواعد مسئولیت مدنی است. لیکن امکان استناد به قواعد چگونگی پایان دوره تعلیق محتاج شناخت شرایط ویژهای است که در این نوشتار به آن توجه شده است.
As stipulated by the legislator, condition precedent contracts are acknowledged as valid agreements. Although the question of how to end the suspension period has not been stipulated by the Law in Iran, considering the New French Civil Code, Article 3-1304, it seems that there are two ways to end the pending period in contracts. In this article, in addition to introducing these two ways i.e. "termination in fact" and "termination in law" of pending period of suspended contracts, it has been proved that the procedures of pending period of suspended contracts are consistent with the basis of Iranian legal system. Therefore, termination in fact is a sort of realization of the will of both parties and termination in law is to apply civil liability rules. However, in order to refer to the rules of each type of termination, it is necessary to identify some special circumstances which are discussed in this article.
https://jls.shirazu.ac.ir/article_4874_a0f48d28e20f6731c18f27e804885b4e.pdf
تعلیق
شرط تعلیقی
شرط فاسخ
معلقعلیه
Suspension
Resolutory condition
suspense Condition
Event in the suspended contract
per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2018-05-22
10
1
161
197
10.22099/jls.2018.25482.2400
4876
Research Paper
نقش حقوق عمومی در کنترل مصرف آب
Public Law Involvement in Water Usage Control
مسعود فریادی
m.faryadi@umz.ac.ir
1
استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
با توجه به اینکه یکی از چالشهای حقوق آب در ایران الزام مصرفکننده به استفاده بهینه و معقول از آب است این مسأله مطرح می­شود که دولت چگونه میتواند مصرفکننده را به تبعیت از روش­های بهینهو معقول در مصرف آب الزام کند. به دلیل اینکه آب یک کالای عمومی و ثروت ملی در معرض تهدید است، دولت میتواند با توسل به برخی اصول مهم حقوق عمومی مانند اصل اقتدار، برابری، منفعت عمومی، خدمات عمومی و امنیت حقوقی الزامات بیشتر و سختگیرانهتری بر نحوه مصرف آب در بخشهای مختلف اعمال کند و فروش و توزیع آن را منوط به اصلاحات اساسی در فرایند مصرف در این بخشها سازد.این مقاله با روش تحلیل حقوقی در صدد است تا از این اصول مبنایی برای مقررات گذاری دولت در کنترل مصرف آب و تفسیر مفهوم استفاده معقول از آب در مراجع اداری و قضایی ایجاد کند. مدیریت عادلانه مصرف آب از چشم­انداز حقوق عمومی تا حدود زیادی به توسعه نظری و کاربردی این اصول بستگی دارد.
Because of deficiency in requiring the water user to efficient and reasonable use due to private ownership application in the Iranian water law, it is questionable that how can the legal system urge this user to rationalize its water usage? Since water is a strategic and threatened good, public law is needed to provide some main legal principals such as public authority, equality, public interest, public service and legal security to empower the government to apply more restrictive requirements to control water usage in the various sectors. This essay makes an attempt to apply these principles to empower the government in water usage regulating and interpreting reasonable water usage concept in administrative and judicial tribunals. Fair water usage management depends on theoretical and practical development of these principles.
https://jls.shirazu.ac.ir/article_4876_0bd236c80dbaa41ce6f17f08bceaa76d.pdf
"حقوق آب"
"اصول حقوق عمومی"
"امنیت آب"
"مدیریت مصرف آب"
"مدیریت یکپارچه آب"
"منفعت عمومی"
"استفاده معقول آب"
“Water law”
“Public law principals”
“Water security”
“Water usage management”
“Integrated water management”
“Public interest”
“Reasonable water use”
per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2018-05-22
10
1
199
235
10.22099/jls.2018.23191.2178
4872
Research Paper
بررسی مفهوم دفاع مشروع در پرتو حملات سایبری (با تأکید بر حمله استاکسنت به تأسیسات هستهای ایران)
Analyzing of the concept of self-defense in light of cyber attack
(With an emphasis on Stuxnet attack on Iran's nuclear facilities)
سعید نامدار
saeednamdar.2014@gmail.com
1
غلامعلی قاسمی
g.ghasemi43@gmail.com
2
کارشناس ارشد حقوق بینالملل، دانشگاه قم، قم، ایران
دانشیار حقوق بینالملل دانشکده حقوق، دانشگاه قم
یکی از شیوههای نوین تخاصم درصحنه بینالمللی، حملاتی است که در بستر فضای سایبری صورت میگیرد، هرچند این حملات پتانسیل ایجاد تلفات گسترده و خسارات وسیع را دارند اما سرعت بالای تغییرات در این حوزه موجب گردیده است که حقوق بینالملل از وضع قواعد جدید متناسب با فضای سایبری عاجز بماند. توسل به مفهوم دفاع مشروع نیز در خصوص این حملات مورد تردید واقع شده و امکان اعمال این حق در این فضا به استناد ماده 51 منشور ملل متحد و یا حقوق بینالملل عرفی از مهمترین پرسشهایی است که بیپاسخ مانده است. به نظر میرسد در صورتی که حملات سایبری به زیرساختهای حیاتی یک کشور نفوذ کرده و پتانسیل ایجاد تخریب و اضمحلال در حد یک حمله مسلحانه را داشته باشند، مسلحانه فرض شده و دولت قربانی از حق دفاع مشروع برخوردار خواهد بود. در خصوص حمله کرم رایانهای استاکس­نت در سال 2010 به تأسیسات هستهای ایران، صرفنظر از مسئله انتساب آن به عنوان یک امر موضوعی، حق دفاع مشروع قابل اثبات است.
One of the modern methods of conflict on the international stage is an attack that occurs in headstock of cyber space which can create widespread fatalities and vast damages. But fast changes in this area have caused international law not to legislate new rules fit for the protection of the cyber space. The concept of self-defense has been challenged under the attacks and in this area the possibility of exercising this right according to Article 51 of the UN Charter or customary international law, is an important question that has remained unanswered. It seems, if cyber-attacks penetrate into a country's vital infrastructure and potentially be destructive as an armed attack they will be assumed to be an act of aggression and the victim will have the right to self-defense. This essay will examine whether the right to self-defense is verifiable with regard to the particular case of Stuxnet.
https://jls.shirazu.ac.ir/article_4872_4848e7214d250dabe2e93a53eaa9f02f.pdf
حملات سایبری
اصل عدم توسل به زور
حمله مسلحانه
دفاع مشروع
استاکسنت
Cyber-attacks
Principle of prohibition on use to force
Armed attack
Self-defense
Stuxnet
per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2018-05-22
10
1
237
272
10.22099/jls.2018.26651.2560
4877
Research Paper
تلاشی در راستای تبیین قاعده ملازمه نفع- مخاطره و جایگاه آن در ضمان قهری شرعی
An attempt to explain the rule of interest-risk and its place in the civil responsibility of Islam
عباس کریمی
abkarimi@ut.ac.ir
1
الهام صادقی راد
elhamsadeghirad@yahoo.com
2
ابراهیم تقی زاده
taghizaadeh@gmail.com
3
استاد حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری، دانشکده حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران
دانشیار، حقوق خصوصی، دانشگاه پیام نور، تهران
گاهی اشخاص با انجام یک فعالیت قانونی و متعارف ضمن کسب سود، سبب ایجاد مخاطرات و خساراتی برای دیگران میشوند. اسباب بیشتر شناختهشده ضمان قهری شرعی مانند اتلاف و تسبیب نمیتوانند جبران ضرر حاصله از این نوع فعالیتها را پوشش دهند. سیستم ضمان قهری شرعی کثرت­گرا است و محدود به قواعد شمارش شده نیست. در چنین مواردی که توازن و ملازمه میان سود و مخاطره بر هم خورده است، تمسک به قاعده نفع- مخاطره مستخرج از عبارات «الخراج بالضمان» و «من له الغنم فعلیه الغرم» میتواند زمینه مناسبی را جهت جبران اینگونه از خسارت­ها فراهم آورد. در چگونگی ملازمه مستخرج از این دو عبارت، تعارضاتی وجود دارد، اما تبیین دقیق دو عبارت مذکور با ابتناء بر معنای حاصل مصدری برای واژه «ضمان»، میتواند جانی دوباره به قاعده نفع-مخاطره بخشیده و آن رابه عنوان یک قاعده بنیادین در حیطه ضمان قهری شرعی و در مواجهه با چنین خسارت­هایی کارآمد سازد.
Sometimes individuals, by doing a legitimate activity, while generating profits, cause others to be harmed. The more well-known rules of the Sharia's civil responsibility system, such as 'waste' and 'causation', cannot cover the compensation of these types of activitie.s The Shari'a civil liability system is pluralistic and is not limited to the rules counted. In such cases where the balance and the relationship between profit and risk have become contradicted, the benefit-risk rule derived from the terms "gain for risk" and "whoever benefits has to face the risk," can be a good ground for compensating for such damages. The extract derived from these two terms is in conflict. Nevertheless, the precise explanation of the two terms by considering the "risk" as a ground can revitalize the risk-benefit principle and it serves as a fundamental rule in the field of civil liability and in the face of such damages
https://jls.shirazu.ac.ir/article_4877_ef1d9524d7e2b4d0be006501d53dde99.pdf
نفع
مخاطره
من له الغنم فعلیه الغرم
الخراج بالضمان
ضمان قهری
: Benefit
risk
whoever benefits has to face the risk
gain for risk. Civil responsibility
per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2018-05-22
10
1
273
304
10.22099/jls.2018.26437.2535
4868
Research Paper
تقابل برنامه آزادی دریانوردی آمریکا و ادعاهای حاکمیتی چین در دریای جنوبی چین
Confrontation of the U.S FON Program And China’s Sovereign Claims in the South China Sea
سید هادی محمودی
h_mahmoudi@sbu.ac.ir
1
عارفه راستگو افخم
aridojin@gmail.com
2
استادیار گروه حقوق بینالملل، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
دانشآموخته کارشناسی ارشد حقوق بینالملل، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
اختلافات کشورهای حوزه دریای جنوبی چین، مدتهاست که توجه جامعه بینالمللی را به خود جلب کرده است. دولت چین تلاش میکند از طرق مختلفی چون ممانعت از عبور کشتیهای خارجی، ادعاهای حاکمیتی خود را به تثبیت برساند، اما با اعتراض شدید سایر قدرتهای دریایی، بهویژه دولت آمریکا روبرو شده که تلاش میکند با اجرای برنامه «آزادی دریانوردی» مانع ازشکلگیری عرف بینالمللی جدید شود. مسلماً، دستاورد مقاله حاضر برای جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای هدف در برنامه مذکور، خالی از فایده نیست. در این مقاله که مبتنی بر شیوه تحلیلی-توصیفی است، در صدد تببین اختلافات منطقه و ارتباط میان برنامه آزادی دریانوردی و PSIهستیم. همچنین، این برنامه را به عنوان سازوکاراجرایی مؤثر در تضمین اجرای مقررات حقوق بین الملل دریاها ارزیابی کرده و ضمن معرفی برنامه، دیدگاه خود را در خصوص مشروعیت یا عدم مشروعیت آن مطرح می­کنیم.
South China Sea disputes among regional states have long been taken account of by the international community. China, is trying to establish its sovereignty claims over the SCS through different methods such as blocking foreign ships. But these activities have been opposed drastically by other sea powers specifically the U.S that seeks to prevent the existence of new customary rules through the FON. What is achieved in this paper can be also of use for the Islamic Republic of Iran as a target state. This paper in which an analytical-descriptive method is followed, scrutinizes the regional disputes and the relationship between PSI and the FON. It also evaluates the program as an effective mechanism for ensuring the implementation of the international law of the sea and, while introducing the US freedom of navigation program, we present our view on its legitimacy.
https://jls.shirazu.ac.ir/article_4868_bdc1f8842f72fec53b6d8a40fa4cb8c4.pdf
صلاحیت خزنده
دریای جنوبی چین
برنامه آزادی دریانوردی
حل و فصل اختلافات
Creeping Jurisdiction
South China Sea
FONP
Settlement of Disputes
Law of the Sea
per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2018-05-22
10
1
305
344
10.22099/jls.2018.23765.2229
4873
Research Paper
حق تفریح و فراغت اشخاص دارای معلولیت در پرتو اسناد بینالمللی
The Right to Recreation and Leisure of Persons with Disabilities in the light of International Documents
امیر مقامی
maghami@yazd.ac.ir
1
مریم سادات امیرشاکرمی
a.shakarami_2014@yahoo.com
2
استادیار دانشکده حقوق و الهیات دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان
کارشناس ارشد حقوق بینالملل، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان
تفریح و مشارکت در فعالیتهای فراغتی و فرهنگی، روشی مؤثر بهمنظور رهایی از انزوا، بروز خلاقیت و تضمین سلامتی، به مثابه حقی فرهنگی و اجتماعی در ماده 30 کنوانسیون حقوق معلولین مورد شناسایی قرار گرفته است. مسأله پژوهش حاضر اولاً اثبات و ثانیاً تشریح ابعاد مختلف حق تفریح و فراغت معلولین در اسناد بینالمللی است. با روش تحلیلی-توصیفی در خلال موازین حقوق بشر و با توجه به دیگر اسناد بینالمللی، به تشریح ماده 30 کنوانسیون مزبور و تعهدات ناشی از آن پرداخته و این نتیجه حاصل می­شود که تحقق این حق برای معلولین، نیازمند ارائه تمامی امکانات، تسهیلات و اماکن تفریحی و فرهنگی در پرتو اصل عدم تبعیض، سازوکار تبعیض مثبت و رعایت مؤلفه دسترسی، با در نظر گرفتن نیازها و شرایط آنان در جامعه است. هچنین مقاله حاضر بعضی راهکارهای لازم را جهت اجرا و تضمین این حق بر میشمارد.
Recreation and participation in cultural, leisure and recreational activities, is considered as effective way for freedom from isolation, indication of creativeness, ensure health and enjoy the right to recreation and participation in cultural activities that is one of the rights listed in the Convention on the rights of persons with disabilities (article 30). The aims of this study are to explain various aspects of the right to recreation and leisure of persons with disabilities in international documents. Secondly. The present paper with analytical – descriptive study in the light of human rights standards explains obligations due to this right and concludes that realization of this human right, is necessary for providing all cultural and recreational facilities with regard to needs and provisions of persons with disabilities in the society, in the light of the principle of accessibility and non-discrimination. Also this paper proposes some alternatives for these rights by effective lawmaking and cultural policy making and appropriating urban space planning.
https://jls.shirazu.ac.ir/article_4873_a4d04b7647ebef76783eda6ffc571005.pdf
شخص دارای معلولیت
اصل عدم تبعیض
حق تفریح و فراغت
کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت
تضمین حق
Persons with Disabilities
Principle of Non-discrimination
Right to Recreation and Leisure
Convention on the Rights of Persons with Disabilities
Ensure Right
per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2018-05-22
10
1
35
74
10.22099/jls.2020.33069.3372
7326
Research Paper
ظهور عوامل غیردولتی تروریستی: تعهدات بین المللی و چالش افزایی نظارت بر منع سلاحهای کشتارجمعی
Emergence of Terrorist Non-State Actors: International Obligations and the Challenge of Supervision over the Weapons of Mass Destruction
فرزانه پورسعید
f.poorsaied@gmail.com
1
محمود جلالی
m.jalali@ase.ui.ac.ir
2
دانشجوی دکترای حقوق بین الملل دانشگاه آزاد واحد اصفهان
دانشیار گروه حقوق دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
در دهه های اخیر ماهیت و طیف امنیت بین المللی در پرتو ظهور عوامل غیر دولتی تروریستی و گسترش سلاحهای کشتار جمعی متحول گردیده است به گونه ای گه دسترسی عوامل غیر دولتی تروریستی به سلاحهای کشتار جمعی تبدیل به یک تهدید جدی برای جامعه بین المللی شده است. فقدان مقررات در اسناد بین المللی منع سلاحهای کشتار جمعی در زمینه چنین تهدیداتی منجر به اتخاذ تدابیر خاصی از سوی جامعه بین المللی برای پیشگیری از دسترسی آنها به سلاحهای کشتار جمعی شده است. با این وجود، چنین تلاشهای بین المللی موجب رفع کامل چالشهای نطارتی در خصوص اینگونه عوامل غیر دولتی نشده است. در این چارچوب این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی چالشهای نظارتی در پیشگیری از دسترسی عوامل غیردولتی تروریستی به سلاحهای کشتار جمعی را بررسی نموده و نتیجه می گیرد که رفع کامل این چالشها مستلزم راهکارهایی همچون جهان شمول سازی تعهدات بین المللی، هماهنگی و همکاری کامل میان دولتها، نهادهای بین المللی، و مدیران صنایع مربوطه در استاندارد سازی حفاظت از سلاحهای کشتار جمعی، مواد اولیه و تاسیسات آنها می باشد. در نهایت به عنوان یک راهکار اساسی در این مقاله پذیرش یک کنوانسیون بین المللی خاص و جامع برای منع دسترسی عوامل غیردولتی تروریستی به سلاحهای کشتار جمعی پیشنهاد شده است.
In the recent decades, the concept and nature of international security has been evolved through the emergence of terrorist non-State actors and the proliferation of weapons of mass destruction (WMD) so that access to WMD by such non-State actors has become a serious threat for the international community. The lack of provisions in international documents on the prevention of WMD to deal with such threat has made the international community to take special steps in preventing access to WMD by terrorist non-State actors. Nothwithstanding these international efforts has not resulted in complete removal of supervisory challenges regarding such non-State actors. In this framework, this paper, using descriptive and analytical method, examines supervisory challenges in prevention of terrorist non-State access to WMD and concludes that the removal of these challenges requires globalization of international obligations, universal and complete co-ordination and co-operation among States, international organs and organisations and the managers of the respective industries in standardsation of securing the WMD related materials and supervision over their establishment. As an essential strategy, adoption of a special and comprehensive international convention on the prevention of terrorist non-State actors to access WMD has been suggested in this paper.
https://jls.shirazu.ac.ir/article_7326_83627cb10622415d23e7fa1222ead179.pdf
سلاحهای کشتار جمعی
عوامل غیردولتی تروریستی
نهادهای نظارتی
اسناد بین المللی
Weapons of Mass Destruction
Terrorist Non-State Actors
Supervisory Organs
International Documents