per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2017-02-19
8
4
1
30
10.22099/jls.2017.3982
3982
Research Paper
اصل رعایت تشریفات قانونی در بازنگری قضایی ایالات متحده آمریکا
Due Process of Law in the United States Judicial Review
آرین پتفت
arian_petoft@ut.ac.ir
1
محمدرضا ویژه
mrezavijeh@atu.ac.ir
2
دانشجوی دکترای حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
دانشیار گروه حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
چکیده اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی آمریکا، برای دیوان عالی این کشور مقدمهای شد جهت تأسیس اصل رعایت تشریفات قانونی تا دادگاهها از این طریق در راستای حمایت از حقها و آزادیهای بنیادین افراد، کلیه اقدامات دولتی را مورد بازنگری قضایی قرار دهند و در صورت مشاهده موارد مغایر، اقدام تقنینی یا اجرایی موضوع شکایت را بلااثر نمایند در این مقاله به تبیین سازوکار و چهارچوبهای اِعمال این اصل در رویه قضایی ایالات متحده آمریکا میپردازیم تا با تبیین نحوه تضمین حقهای شهروندی در نظام حقوقی این کشور، برای تصویب قوانین و رویه­های حقوقی آتی در زمینه تضمین حقهای ملت مقرر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، گام مؤثری باشد.
Abstract 14th amendment of the United States constitution, established the “Due Process” clause to create an effective way for protecting fundamental rights and freedoms against all government authorities’ actions through judicial review by courts. Thus, in case of violation, legislative or executive measures subject to complaint will be null and void. This Paper sheds light on the mechanisms and frameworks of applying this principle in the United States judicial review, explaining how the U.S legal system guarantees the citizenship rights; it is an effective step for future legislation and legal practice to guarantee “peoples’ rights” set forth in the constitution of the Islamic Republic of Iran.
https://jls.shirazu.ac.ir/article_3982_f8ce36f93c556bc0da06442e7fd0084a.pdf
اصل رعایت تشریفات قانونی
شرط ماهوی رعایت تشریفات قانونی
بازنگری قضایی
ایالات متحده آمریکا
صیانت از حقها و آزادیهای شهروندی
: Due process of law
Substantive due process
Judicial review
The United States
Protection of citizens’ rights and liberties
per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2017-02-19
8
4
31
55
10.22099/jls.2017.3981
3981
Research Paper
حفره های رژیم منع توسل به زور «بررسی تبعات ماندگار تجاوز به عراق (2003) در حقوق بینالملل»
Loopholes in International Regime of Use of Force “The Lasting Consequences of Iraq’s war (2013) in International law”
هادی دادمهر
hdadmehr@gmail.com
1
عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه زابل
محور اصلی این مقاله بررسی نقش و جایگاه منشور ملل متحد در ساختمان دعاوی حقوقی مطروحه توسط ایالاتمتحده امریکا و انگلیس در جریان تهاجم به عراق در سال 2003 میلادی و تبعات رفع وصف فعل متخلفانه از عمل تهاجمی آنها بر اساس قواعد منع توسل به زور در منشور ملل متحد است. فرض علمی مقاله این است که علیرغم عدم وجاهت حقوقی دعاوی مطروحه دول فوقالذکر، موارد منع کاربرد نیروی قاهره مندرج در منشور ملل متحد، در عمل از قابلیتهای تفسیری چندگانه برخوردار گشته است و مقاومت شورای امنیت در برابر پذیرش این تفاسیر، قدرتهای را به سمتی سوق داده است تا ضمن متعهد نشان دادن خود به حفظ نظم جهانی مبتنی بر منشور، از قواعد مشروعیت زای حقوق بشری و اخلاقی برای موجه ساختن اقدامات نظامی خود بهره بگیرند. تداوم این گشادهدستی در کاربرد زور، حفرههای موجود در رژیم بینالمللی منع توسل به زور را تا بدان جا بسیط خواهد کرد که آمریت قاعده ضرورت الزام دولتها به استنادهای درون منشوری تا حد بیسابقهای از بین خواهد رفت.
Abstract The main focus of this study is to analyze the role and function of the United Nations’ Charter in the legal arguments provided by the US and UK during the invasion of Iraq in 2003.The consequences of justifying the invasion by refereeing to the UN Charter's rules on the use of force have also been discussed in the paper .Proving the illegality of the arguments proposed by US and UK, The study hypothesize that the multiple interpretations of the UN Charter on the one side and the Security Council's resistance toward accepting those interpretations on the other side have led major powers to a new conclusion. In this regard major powers try to justify their military interventions by resorting to ethical and humanitarian rules and pretending their obligation to the UN Charter and international order. The continuance of use of force could widen the current loopholes in the international regime of use of force in such a way that remains almost no superiority for the principle of States' compliance with the UN Charter.
https://jls.shirazu.ac.ir/article_3981_9cd229191d0ef463a13daacf3dc68643.pdf
منشور ملل متحد
توسل به زور
جنگ عراق
دفاع مشروع
تجاوز
Nations Charter
Use of Force
Iraq War
Self Defense
Aggression
per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2017-02-19
8
4
57
77
10.22099/jls.2017.3983
3983
Research Paper
اساسی شدن حقوق به مثابه بدیل مشروطه گرایی در دوران جهانی شدن
Constitutionalization as alternative of constitutionalism in global era
سمانه رحمتی فر
s.rahmatifar@gmail.com
1
مهدی شهابی
shahabi880@yahoo.fr
2
علی اکبر گرجی ازندریانی
gorji110@yahoo.fr
3
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه حقوق، اصفهان، ایران
استادیار گروه حقوق دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران
چکیده چند سالی است که در گفتمان حقوقی کشور، اصطلاح اساسی سازی حقوق رواج یافته است. حقوقدانان در خصوص معنای این اصطلاح اختلافنظر دارند. اختلافی که میتواند ریشه در تفاوت فرایند اساسی سازی در نظامهای حقوقی گوناگون داشته باشد. اساسی سازی، اصول و ارزشهای مشروطهگرایی و قواعد بنیادین را به شکل عینی و با ضمانت اجرای حقوقی وارد هرم قواعد حقوقی میکند. در سطح داخلی اساسی سازی حقوق، از طریق فرایندی برنامهریزیشده و غیر اتفاقی پیش میرود و عموماً بر تصمیمات و دستورات نهادهای ویژه پاسدار قانون اساسی یا آرای دادگاههای عادی متکی است. در سطح فرا ملی، به موازات ایجاد حکمرانی جهانی، اساسی شدن به صورتِ فرایندی غیر برنامهریزیشده و خود به خودی در حال پیشروی است؛ در این سطح اساسی شدنِ حقوق ریشه در حل مسائل روزمرهِ اداره امور، توسط کنشگران اقتصادی، سیاسی و ... دارد.
Abstract The concept of constitutionalization is used increasingly at theoretical level in Iran. There is no consensus of opinion among lawyers on the content of constitutionalization. Disagreement may root in difference processes of constitotionalization in legal systems. Beyond theoretical debates, constitutionalization injects principles and the values of constitutionalism, such as human rights, liberty, and equity, into the legal systems; thus principales have concrete position and sanction as a legal norm. At the national level legal constitutionalization is a non-accidental process. It is planned by of constitution gardener or judgments of courts, but at the transnational or global level constitutionalization goes forward pragmatically as an accidental process. Global constitutionalization focuses on the solving of daily administrative matters; which are the normal problems of political and economic actors. Therefore it is linked to global administrative law rather than constitutional law.
https://jls.shirazu.ac.ir/article_3983_cbc6682f0e3f9279931bf2a72d1fa087.pdf
اساسی شدن/اساسیسازی
مشروطهگرایی
جهانیشدن
قضایی شدن
Constitutionalization
Constitutionalism
Globalization
Judicialization
per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2017-02-19
8
4
79
102
10.22099/jls.2017.3988
3988
Research Paper
موجهات انتخابات طبقاتی در مجلس اول مشروطه
Justifications of Class Based Election in Iranian Constitutional Revolution
سیدناصر سلطانی
snsoltani@gmail.com
1
استادیار دانشگاه تهران (پردیس فارابی)
چکیده با پیروزی مشروطیت برای نخستینبار در تاریخ ایران انتخابات برگزار شد. انتخابات مراسم انتقال حاکمیت به مردم بود که پیش از آن با وراثت منتقل میشد. بدین ترتیب نهاد جدید انتخابات گسست در بنیاد حکومت را نشان میداد. در آغاز مشروطیت همه اقشار و طبقات جامعه حق شرکت در انتخابات نداشتند و تنها شش طبقه جامعه در آن شرکت کردند و قریب به اتفاق ایرانیان امکان شرکت در انتخابات نیافتند. در مقاله پیشرو میکوشیم توضیح دهیم ریشههای طبقاتی بودن انتخابات و موجّهات آن از دیدگاه مشروطهخواهان چه بود. چرا مشروطهخواهان انتخابات طبقاتی را برگزیدند و نه انتخاباتی که در آن هرکسی صرفنظر از طبقه و صنف بتواند نامزد بشود و رأی بدهد؟ نتیجه خواهیم گرفت که مشروطهخواهان در چنین انتخاباتی راهی برای استوار کردن پایههای مشروطیت میجستهاند و جامعه ایران در آغاز قرن بیستم امکان برگزاری انتخابات سراسری نداشت.
Abstract After the victory of constitutional revolution the first ever election in Iran’s history was held. Election was the ceremony of sovereignty transfer to people, which was formerly transferred by succession. Thus the new election institution revealed the rupture in the foundation of the state. Not all classes and estates were allowed to participate in the election at the beginning of constitutional revolution, most people did not have the chance to participate in that first election and only six classes did. In the present article we will try to explain the basis and justifications of class system of election from the view point of constitutionalists. Why did the constitutionalists choose a class based election system and not one in which everyone, regardless of class and estate, could enroll and vote? We will conclude that, through this election, constitutionalists were after a means of solidifying the foundations of constitutional revolution, and that at the beginning of the 20th century Iranian society was not capable of a universal suffrage..
https://jls.shirazu.ac.ir/article_3988_9ef4109985eeb582566af8e02a9eaeee.pdf
انتخابات
انتخابات طبقاتی
انتخابات سراسری
حق و سهم
: Election
Class based election
Universal suffrage
Right and share
per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2017-02-19
8
4
103
135
10.22099/jls.2017.3985
3985
Research Paper
سازمان جهانی تجارت و حقوق بینالملل بشر
World Trade Organization and International Human Rights
حسین شریفی طراز کوهی
hsharifit@yahoo.com
1
سید صلاح الدین فاطمی نژاد
salahfatemi@gmail.com
2
دانشیار گروه حقوق دانشگاه امام حسین(ع)
دکتر ای تخصصی حقوق بین الملل
چکیده روند فزاینده جهانیشدن در عرصه اقتصاد و تجارت که به ایجاد سازمان جهانی تجارت به عنوان اصلیترین سازمان مسئول مدیریت رژیم تجاری چندجانبه بینالمللی رهنمون گشته، منشأ آثار گوناگون در زندگی آحاد مردم در سطح بینالمللی شده و صدها میلیون انسان از حقوق بشر بنیادینی که در اسناد بینالمللی حقوق بشر به عنوان «حقوق» به رسمیت شناخته شده است، محروم شده­اند. از طرفی، حقوق بشری که در نظام حقوق بینالملل موضوعه برای دولتها تعهد ایجاد می­کند و یا از دولتها مسئولیت میخواهد، برای سازمانهای بینالمللی نیز تعهداتی را احصاء نموده است. با مداقه در رویه و عملکرد این سازمان آنچه پدیدار میگردد «متناسب نبودن» رویه سازمان جهانی تجارت با موازین حقوق بینالملل بشر است. این موضوع بهویژه در بررسی موافقتنامه­ها و تصمیمات اتخاذی در مراجع حل و فصل اختلاف آن و همچنین سیاستها و خط مشیهای اتخاذی توسط ارکان آن و تعارض و تزاحم آنها با موازین حقوق بینالملل بشر قابل اثبات است.
Abstract The incrasing trend of globalization in arena of economy and trade that has been led to creation of the WTO as the principal organization responsible to managing the international multilateral trade regime has been a source of different repercussions on the lives of every body in international levels and hundreds of millions people who have been deprivied of fundamental human rights in international human rights instruments as "rights" have been recognized,from one side,the human rights that have been codified under the international law created the commitments and the responsibilitis for states or governments have numerated the obligations for international organizations. Considering of practice and performance of this organization what is contemplated and what emerged is "mismatch" of WTO,s procedures with international human rights standards.This issue is verifiable particularly in reviewing of the agreements and the decisions of the dispute settlement authorities , as well as policies and its adoption by the it,s organs and theire confliction with international human rights standards would be proven.
https://jls.shirazu.ac.ir/article_3985_d453af461118c3d5047eaf887d7287c9.pdf
سازمان جهانی تجارت
حقوق بینالملل بشر
جهانیشدن
WTO
International Human Rights
Globalization
per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2017-02-19
8
4
137
161
10.22099/jls.2017.3980
3980
Research Paper
توقف پخش برنامههای ماهوارهای در حقوق بینالملل: ارزیابی تحریم رسانهای ایران
Satellite Broadcasting Stoppage from the Perspective of International Law: Assessment of Media Sanction of Iran
سید یاسر ضیایی
yaserziaee@gmail.com
1
فاطمه حکمتی
hekmati69@yahoo.com
2
استادیار گروه حقوق بینالملل دانشگاه قم
کارشناس ارشد حقوق بینالملل دانشگاه قم
توقف پخش برنامههای ماهوارهای یا تحریم رسانهای بهعنوان یکی از اشکال نوین تحریمهای بینالمللی است که هدف اصلی آن محروم نمودن مخاطبین از مشاهده نگرشهای مختلف خبری، آموزشی و غیره است. این هدف مغایر با دکترین تحریم هوشمند است که در آن ضرورت دارد صرفاً دولت متخلف مورد هدف تحریم قرار گیرد. توقف پخش برنامههای ماهوارهای ایران در مقاطع زمانی مختلف با ادعای اقدام متقابل و اجرای تحریمهای شورای امنیت و اتحادیه اروپا ناقض اصولی از حقوق بینالملل عمومی است. از جمله این اصول، اصل آزادی اطلاعات، اصل آزادی مشروط پخش برنامههای ماهوارهای، اصل ممنوعیت انحصار در پخش برنامههای ماهوارهای، اصل مصونیت اموال دولتی، اصول حقوق بینالملل ارتباطات، اصل اقدام متقابل، اصول منشور ملل متحد، اصول اتحادیه اروپا و اصل التزام به تعهدات قراردادی است. نقض این اصول میتواند مسؤولیت بینالمللی دولتهای تحریمکننده را به دنبال داشته باشد.
Abstract
Media sanction is a new form of international sanctions that prevents the audience from seeing different opinions about news and educations and so on. This purpose is in contrast to the doctrine of smart sanctions according to which just the offending state has to be sanctioned. Media sanction violates some principles of international law. These principles are the principle of freedom of information, freedom of satellite broadcasts, the principle of immunity of states, the principles of UN charter, principle of counter measures, the principle of international telecommunication and the principle of Europe union and so on. Violation of these principles has an international responsibility for the states.
https://jls.shirazu.ac.ir/article_3980_0c6bd408def68893dda8ab1ab2d921ba.pdf
تحریم ایران
تحریم رسانهای
توقف پخش برنامههای ماهوارهای
اصل آزادی پخش برنامههای ماهوارهای
حقوق بینالملل ارتباطات
اصل آزادی اطلاعات
اتحادیه بینالمللی مخابرات
Media embargo
Stopping of Broadcasting
Satellite
The Freedom of Satellite Broadcasts
per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2017-02-19
8
4
163
188
10.22099/jls.2017.3984
3984
Research Paper
بازگشت از ایجاب در حقوق ایران و کنوانسیون بیع بین المللی کالا
Returning the Offer in Iranian Law and in Convention on Contracts for the International Sale of Goods
حبیب طالب احمدی
talebahmadi@yahoo.co.uk
1
استادیار بخش حقوق خصوصی دانشگاه شیراز
چکیده ایجاب ممکن است مؤثر یا غیرمؤثر باشد. اگر با پذیرش ایجاب، قراردادی تشکیل شود، ایجاب را مؤثر مینامند. در غیر این صورت، ایجاب مؤثر نیست. ایجابکننده میتواند از ایجاب خود، اعم از مؤثر یا غیرمؤثر بازگردد. بازگشت از ایجاب مؤثر را «رجوع از ایجاب» و بازگشت از ایجاب غیرمؤثر را «انصراف از ایجاب» مینامند. موارد یادشده به صراحت در کنوانسیون بیع بینالمللی کالا آمده است، ولی تقسیم ایجاب به مؤثر و غیرمؤثر در حقوق ایران به وضوح دیده نمیشود. بنابراین تفاوت رجوع از ایجاب و انصراف از آن نیز در حقوق ما ناشناخته است. این مقاله به مطالعه تطبیقی مفهوم دقیق انصراف و رجوع از ایجاب در کنوانسیون یادشده و حقوق ایران میپردازد.
Abstract The offer can be effective or ineffective. If acceptance of the offer results in concluding a contract, the offer is called effective. Otherwise it is ineffective. The offeror can return both of them. Returning an effective offer is called “revoking the offer” and returning an ineffective offer is called “withdrawing the offer”. These points have been expressly mentioned in convention on contracts for the international sale of goods, but there is no clearly seen division of the offer into effective or ineffective in Iranian law. So the difference between “revoking the offer” and “withdrawing the offer” is not known for us. This article is a comparative study about exact concept of revoking the offer and withdrawing the offer in mentioned convention and Iranian law.
https://jls.shirazu.ac.ir/article_3984_8903182118d66194f5e0b4aa7deaf1d5.pdf
ایجاب مؤثر
ایجاب غیرمؤثر
بازگشت از ایجاب
رجوع از ایجاب
انصراف از ایجاب
Effective offer
Ineffective offer
Returning the offer
Revoking the offer
Withdrawing the offer
per
دانشگاه شیراز
مطالعات حقوقی
2008-7926
2017-02-19
8
4
189
205
10.22099/jls.2017.3994
3994
Research Paper
تحلیل حقوقی فقهی وضعیت ایقاع فضولی در روابط مالی و غیرمالی
A Jurisprudential-Legal Analysis on the Situation of Unauthorized Unilateral Acts in Financial and Non-Financial Relations
علیرضا فصیحی زاده
fasihizadeh@ase.ui.ac.ir
1
داریوش کیوانی
23keyvani@gmail.com
2
استادیار گروه حقوق دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه اصفهان
چکیده اعمال حقوقی بر دو نوع است: عقد و ایقاع. قواعد عمومی عقود در قانون مدنی تبیین گردیده، اما متأسفانه قواعد عمومی ایقاعات در این قانون به نحو مستقل و مشخص بیان نشده است. قانون مدنی در ضمن بیان ایقاعات مهمی چون ابراء، فسخ، اذن، اخذ به شفعه و طلاق به ذکر برخی از قواعد اختصاصی آن پرداخته، اما مسئله ایقاع فضولی از مسائلی است که در آن تبیین نگردیده و در فقه نیز محل بحث و اختلافنظر است. برخی آن را به نحو مطلق باطل و گروهی آن را غیر نافذ دانستهاند. از نتایج تحقیق حاضر، قول به تفصیل در این باره است و از همین روی ایقاع فضولی در روابط غیرمالی چون طلاق، باطل و در روابط مالی چون فسخ قابل تنفیذ محسوب گردیده است. همچنین، با پذیرش وضعیت عدم نفوذ ایقاع فضولی در روابط مالی، از میان سه نظریه نقل، کشف حقیقی و کشف حکمی درباره تأثیر اجازه اصیل، نظر اول پذیرفته شده است.
Abstract Legal actions are of two types: contracts and unilateral acts. While the general rules for contracts have been explained in the civil law, general rules for unilateral acts have not been explained independently and clearly in it. The civil law has mentioned some of its specific rules through explaining some important unilateral acts such as: release, termination, permission, taking by preemption, and divorce. But the issue of unauthorized unilateral acts is of the issues which have not been explained in it, and it is also controversial in the jurisprudence. Some have considered it absolutely invalid, and others have considered it unenforceable. Among the results of the present study is a balanced view on the subject. Hence, unauthorized unilateral acts were considered invalid in financial relations such as "divorce", and enforceable in financial relations such as "termination". Furthermore, by accepting the situation where unauthorized unilateral acts are unenforceable in financial relations, we adopted the first theory among the three theories about the effect of the owner's permit; i.e., transfer, true enforceability, and enforceability through a decree.
https://jls.shirazu.ac.ir/article_3994_b0f8ccb0a06d276f9557ce4a61557dc0.pdf
ایقاع فضولی
بطلان
عدم نفوذ
روابط مالی
روابط غیرمالی
Unauthorized Unilateral Acts
Invalidity
Unenforceability
Financial Relations
Non-financial Relations