@article { author = {Haji Dehabadi, Mohammad Ali and khadem, samira}, title = {Criminological analysis of pyramid companies phenomenon}, journal = {Journal of Legal Studies}, volume = {9}, number = {1}, pages = {57-87}, year = {2017}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-7926}, eissn = {2008-7926}, doi = {10.22099/jls.2017.4092}, abstract = {The Pyramid Companies phenomenon with its very own destructive effect has emerged in Iran under the pretense  of  network marketing and electronic trading development. In 2005, during the process of criminalisation of these businesses, a single article was added to the Penal Code for those who Disrupt The Economic System. However, the increase in the number of cases, revealed that this article did not work effectively. Therefore, paying attention to the understanding of the reasons and applying non-criminal reactions seem necessary. Individual factors such as greed, the lack of knowledge, the desire of becoming independent and earning more money together with problems arising out of a business environment with no sense of economical security will cause such crimes. Economical and social system factors such as unemployment, the lack of meritocracy will also eventually lead to such criminal offense. Respecting the economical and social rights of people in the society, training them and developing the culture for improving the individual personality in the form of Social Prevention, supporting the network marketing and consumers rights in the form of Situational Prevention are those non-criminal approaches that can be useful.  }, keywords = {Pyramid companies,Network marketing,Social Prevention,Situational Prevention,Cause of crime}, title_fa = {تحلیل جرم‌شناختی پدیده‌ی شرکت‌های هرمی}, abstract_fa = {پدیده­ی شرکت­های هرمی به بهانه­ی توسعه بازاریابی شبکه­ای و تجارت الکترونیک در ایران ظهور کرد و اثرات مخربی برجای گذاشت. واکنش به این پدیده، در سال 1384 از طریق جرم­انگاری و تصویب ماده واحده­ی الحاقی به قانون مجازات اخلال­گران در نظام اقتصادی، صورت گرفت. لیکن افزایش آمار پرونده­ها نشان داد که جرم­انگاری موثر نبوده است؛ لذا توجه به علل و عوامل و کاربرد واکنش­های غیرکیفری ضروری می­نماید. علل و عوامل فردی چون حرص و آز، ناآگاهی افراد، تمایل به استقلال و رشد فردی، عدم احساس امنیت اقتصادی موجب وقوع این جرم می­شود. علل و عوامل ساختاری در نظام اقتصادی و اجتماعی چون بیکاری، عدم شایسته سالاری، زمینه­های ارتکاب این جرم را ایجاد می­کند. احترام به حقوق اقتصادی و اجتماعی اعضای جامعه و آموزش و فرهنگ­ سازی جهت کمک به رشد شخصیتی افراد در قالب پیشگیری اجتماعی و حمایت از بازاریابی شبکه­ای و حقوق مصرف کنندگان در قالب پیشگیری وضعی، از جمله راهکارهای مفید غیرکیفری است.    }, keywords_fa = {شرکت‌های هرمی,بازاریابی شبکه‌ای,پیشگیری اجتماعی و پیشگیری وضعی,علت‌شناسی}, url = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_4092.html}, eprint = {https://jls.shirazu.ac.ir/article_4092_87554764e72c70ad47057740c6f98f25.pdf} }